مرگ تلخ کوه عضله و چهره‌ جهانی پرورش اندام ایران +عکس، ویدئو

© REUTERS / Danish Ismail Участники разминают мышцы во время соревнований по бодибилдингу "Мистер Кашмир" в Шринагаре
 Участники разминают мышцы во время соревнований по бодибилдингу Мистер Кашмир в Шринагаре  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2022
اشتراک
جوان ایرانی با عنوان کوه عضله به دلیل مصرف مداوم مکمل‌های بدنسازی به سرطان دچار شد و دار فانی را وداع گفت.
به گزارش اسپوتنیک، اسحاق قویدل، قهرمان مازندرانی پرورش اندام ایران و جهان که عناوین زیادی را در مسابقات داخلی و بین‌المللی در دسته سنگین وزن به نام خود کرده بود، در اثر بیماری سرطان چشم از جهان فرو بست. اسحاق قویدل متولد ۱۳۶۶ در بابل مازندران بود که سال‌های اخیر با سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد.
این بدنساز ساکن تورنتو کانادا و دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی بود. او از سال ۸۵ کار پرورش اندام را شروع کرده و چندین دوره در مسابقات فدراسیون جهانی بدنسازی و تناسب‌اندام شرکت کرده بود و عناوین ملی و بین‌المللی مختلفی را کسب کرد. وی در سال‌های ۱۳۸۶، ۱۳۸۹، ۱۳۹۱ و ۱۳۹۳ قهرمان پرورش اندام و تنها سنگین‌ وزنی بود که چهار سال متوالی مدال طلای این رشته را در کشور کسب کرد. قویدل از سال ۲۰۱۲ عضو رسمی تیم ملی بود و از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ به ترتیب ۴ نقره و طلای جهان را کسب کرد. او در سال ۲۰۱۶ توانست با به نمایش گذاشتن بدنی بی‌نقص، قهرمانی مستر المپیا در کویت و قهرمانی در اورال کارت حرفه‌ای خود را دریافت کند. قویدل در سال ۲۰۱۸، به عنوان اولین سنگین‌ وزن حرفه‌ای تاریخ پرورش اندام ایران در مسابقات جهانی تورنتو کانادا حضور یافت و این افتخارات برای او سبب شد تا به "کوه عضله" در ایران شهرت یابد.
اسحاق قویدل پس از بروز نشانه‌هایی از یک بیماری مغزی تحت آزمایش قرار گرفت و پزشکان متوجه ابتلای وی به سرطان مغز شده‌اند و تشخیص آن‌ها نقش مستقیم داروهای مکمل بدنسازی در ابتلای او به این بیماری است. او از سال ۱۳۹۷ به واسطه استفاده از داروهای غیرمجاز مبتلا به سرطان سارکوم شد و متاسفانه در روز‌ گذشته بعد از ۳ سال مبارزه با این بیماری و در تورنتو کانادا در سن ۳۴ سالگی دارفانی را وداع گفت. موضوع استفاده از مکمل‌های بدنسازی غیرمجاز مدت طولانی است که در فضای ورزش ایران مطرح است و فروش این داروهای غیرمجاز در باشگاه‌های ورزشی که معمولاً از دید پنهان هستند جریان دارد و هنوز ساز و کار جدی در مورد مقابله با متخلفان ایجاد نشده است.
بسیاری از کاربران فصای مجازی ضمن ابراز تاسف و ناراحتی و تسلیت برای این قهرمان، عنوان می‌کنند چند روز پیش قبل از فوت ایشان، او پستی در صفحه اینستاگرامش گذاشت و از همه مخصوصا جوانان بدنساز خواهش کرد از دارو‌های بدنسازی استفاده نکنید. برخی از کاربران عنوان می‌کنند با اینکه دیر شده بود اما خیلی بهتر شد که این قهرمان دلیل واقعی سرطانش را قبل از فوت فهمید و چقدر دل بزرگی داشت که در آن حال و با وجود بیمار بودنش این موضوع را به مردم اطلاع‌رسانی کرد تا جوانان کمتری درگیر این موضوع شوند و یا حتی آنقدر موثر باشد که هیچ ورزشکاری به سراغ این داروها نرود.
جمعی از کاربران هم به این موضوع اشاره می‌کنند که ما باید برای سلامتی ورزش کنیم نه صرفا برای زیبابی اندام اما متاسفانه در این زمانه معنا و مفهوم ورزش کردن عوض شده است و ورزش را فقط برای تناسب و زیبایی اندام می‌خواهند نه برای سلامتی بدن و همین موضوعات سبب می‌شود تا جوانان برای سریع‌تر نتیجه گرفتن از ورزش روی عضله‌هایشان با هورمون‌ها و قرص‌های بدنسازی روال عضله‌سازی را جلو بیندازند اما متاسفانه از عوارض آن بی‌خبرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала