افزایش قیمت برنج ایرانی همچنان ادامه داد

© Fotolia / NorGalРис
Рис - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2022
اشتراک
بررسی قیمت کالاهای اساسی در آغاز اسفند نسبت به ماه قبل نشان می‌دهد که سیب زمینی، پیاز و دو نوع برنج ایرانی با ۲۲، ۱۸، ۱۷ و ۱۶ درصد افزایش قیمت در صدر افزایش قیمت قرار دارند و بیشترین کاهش قیمت نیز مربوط به آب آشامیدنی بطری بوده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار ایران منتهی به اول اسفند ماه که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده،‌ قیمت گوشت مرغ تازه، تخم مرغ، شیر استریل پرچرب، شیر خام، پنیر، کره، انواع روغن، ماکارونی، لوبیا، لپه، سیب، رب گوجه، سیمان خاکستری، گچ، تیر آهن، روغن موتور، پودر شوینده دستی و دستمال کاغذی نسبت به ماه قبل از آن تغییری نکرده است.
اما در این زمان قیمت گوشت گوسفندی و گوساله، گوسفند و گوساله زنده، شیر پاستوریزه کم چرب، شکر، قند، چای، برنج هندی، برنج پاکستانی، نخود، عدس، پرتقال، خرما مضافتی، میلگرد آج دار و کاغذ یک تا ۱۰ درصد افزایش یافته است. بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی و گوساله با چهار و پنج درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱۴۲و ۱۴۳ هزار تومان و هر کیلو گوساله و گوسفند زنده با دو و سه درصد افزایش به نزدیک ۵۷ و ۶۲ هزار تومان رسیده است.
همچنین قیمت هر کیلو شکر و قند با سه درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۱۷ هزار و ۱۰۰ و ۱۹ هزار و ۹۰۰ تومان و هر کیلو چای با دو درصد افزایش به ۱۲۷ تا ۱۳۳ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلو نخود و عدس با شش و هفت درصد افزایش به حدود ۴۱ و ۴۵ هزار تومان و برنج هندی و پاکستانی با شش و هفت درصد به حدود ۳۰ و ۳۱ هزار تومان رسیده است.
برنج - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
برنج خارجی به چه قیمتی وارد ایران می‌شود؟
در این میان قیمت انواع برنج ایرانی، سیب زمینی، موز، پیاز و گوجه فرنگی نسبت به ماه قبل بیش از ۱۰ درصد افزایش یافته، به طوری که در اول اسفند امسال، انواع قیمت هر کیلو برنج ایرانی طارم و هاشمی با ۱۶ و ۱۷ درصد افزایش نسبت به اوایل بهمن ماه به ۷۴ و ۷۳ هزار تومان رسیده است. همچنین قیمت هر کیلو سیب زمینی با ۲۲، پیاز با ۱۸، گوجه فرنگی ۱۴ و موز با ۱۲، درصد افزایش در یک ماه به ۱۳ هزار و ۴۰۰، ۸۸۰۰، ۱۲ هزار و ۸۰۰ و ۳۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.
به طور کلی وضعیت بازار برنج امسال خبرساز بود و حتی گزارش‌هایی از قیمت ۹۰ هزار تومانی این کالای اساسی منتشر شده است. دلایل مختلفی از جمله خشکسالی، احتکار و تنش‌های دلالان در بازار برای این گرانی مطرح شده و برخی هم آن را ناشی از مدیریت نادرست واردات برنج می‌دانند.
البته بر اساس گزارش کار گروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پرمصرف بازار کشور منتهی به اول اسفند ماه، قیمت آب آشامیدنی بطری، ورق سیاه فولادی، انواع تایر و پودر شوینده ماشینی یک تا ۱۰ درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.
بیشترین افت قیمت معادل چهار درصد و مربوط به آبا آشامیدنی بطری بوده که با توجه به اظهارات مسئولان به نظر می‌رسد از نتایج درج قیمت تولیدکننده به جای مصرف کننده روی کالاها باشد.
انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان همچنین در این گزارش تاکید کرده که انواع برنج ایرانی، نخود، سیب زمینی، آب بطری و رب گوجه فرنگی نسبت به یک سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌ اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала