گزارش و تحلیل

گفتگوی امیر عبداللهیان و لاوروف

© Sputnik / Ruslan Krivobok /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی امیر عبداللهیان و لاوروف
گفتگوی امیر عبداللهیان و لاوروف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
اشتراک
پس از آغاز بحران اوکراین و روسیه ایران بارها برای تضمین امنیت ایرانیان مقیم اوکراین بحث و گفتگو کرد اکنون با ورود این بحران به درگیری های نظامی ایران خواستار تخلیه تمامی ایرانیان مقیم اوکراین شد این در حالی است که مسیر های هوایی اوکراین مسدود است.
شرایط کماکان برای خروج ایرانیان مقیم اوکراین بحران محسوب می شود سفارت جمهوری اسلامی ایران در اوکراین در آخرین بیانیه خود از تمامی ایرانیان خواست تا در مکان های امن معرفی شده از سوی اوکراین پناه بگیرند و از هر راهکاری برای خروج از اوکراین استفاده کنند.
بر اساس آمار حدود ۵ هزار ایرانی اکنون در اوکراین هستند که بسیاری از آنان دانشجویان مقیم اوکراین برای تحصیل هستند، روز گذشته نیز وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی گفتگویی تلفنی با سفیر این کشور در اوکراین ضوابط لازم برای ارایه خدمات به ایرانیان مقیم اوکراین را متذکر شد و بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به دنبال هر راهکاری برای خروج اتباع خود از اوکراین است.
بر اساس ویدیو های منتشر شده از ایرانیان مقیم اوکراین در اردوگاه های مربوط به دوران شوروی شرایط اتباع ایرانی در اوکراین بسیار ناراحت کننده است، همچنین امروز سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین به صورت شخصی به مناطق اسکان ایرانیان در اوکراین سرکشی کرد و وضعیت اتباع ایرانی را پیگیری کرد.
Монумент Независимости Украины на площади Независимости в Киеве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
گزارش و تحلیل
مجارستان زمینه ی خروج اتباع ایران از اوکراین را فراهم می کند
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز جمعه، با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسيه به صورت تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه ایرلن در این گفتگو با اشاره به مذاکرات لغو تحریم ها در وین و بررسی آخرین تحولات مربوط به مذاکرات اظهار داشت، ما در مذاکرات از خطوط قرمز خود عدول نخواهیم کرد.
دکتر امیر عبداللهیان همچنین با اشاره به تحولات در اوکراین و حضور شهروندان ایرانی در این کشور، ضمن ابراز امیدواری در حل و فصل بحران از طریق سياسی اظهار داشت، تلاش داریم تا شهروندان ایرانی را از طریق کشورهای همسایه اوکراین به جمهوری اسلامی ایران بازگردانیم.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد:
تأمین امنیت و سلامت شهروندان ایرانی ساکن در اوکراین اولویت جدی ما است و انتظار داریم تا شرایط برای خروج امن آنها فراهم شود.
دکتر امیر عبداللهیان در بخش دیگری از این گفتگوی تلفنی به بحران یمن اشاره کرد و اظهار داشت، در مونیخ به دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرده ایم که نقش دبیرکل در حل و فصل سیاسی بحران یمن مورد توجه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به صدور پیش نویس قطعنامه در شورای امنیت علیه جنبش انصارالله و اقدام نادرست در تروریستی نامیدن این جنبش، این اقدام را مخرب نامید و بر لزوم توقف این قطعنامه تأکید کرد و افزود، یمن متعلق به همه یمنی هاست و راه حل آن در گفتگوهای یمنی- یمنی است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تأکید بر همکاری روسیه با ایران، اظهار داشت، ما همواره از مواضع ایران در وین حمایت کرده ایم و با دوستان ایرانی خود در وین همکاری خوبی داریم و همچنان نیز این همکاری را ادامه خواهیم داد.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین ضمن تشریح مواضع مسکو در قبال بحران اوکراین، از رویکرد کشورهای غربی انتقاد کرد و اطمینان داد که روسیه به حفظ جان مردم و شهروندان کشورهای خارجی و از جمله ایران اهتمام جدی دارد.
وی مواضع مسکو در قبال بحران یمن را نیز تشریح کرد.
همچنین صبح امروز دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان در خصوص بحران اوکراین و همکاری برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم اوکراین به ایران گفتگو و تبادل نظر کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала