گزارش و تحلیل

مدبر: نسل کشی شرق اوکراین باعث حمله ی روسیه شد

© Sputnik / Stringer /  مراجعه به بانک تصاویر فرا خوانده شدن 36 هزار نیروی ذخیره به ارتش اوکراین
فرا خوانده شدن 36 هزار نیروی ذخیره به ارتش اوکراین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
اشتراک
آنچه امروز در منطقه اوکراین در حال وقوع است حاصل ۸ سال سیاست های تنش آفرین است که دولت اوکراین که بر اثر کودتا و برکناری یانوکویچ روی کار آمد اجرا کرد.
اسپوتنیک - بحران اوکراین و روسیه از روز گذشته وارد مرحله نظامی شد، بحرانی که بسیاری از تحلیلگران آن را نتیجه سالها سیاست های ضد روسی در اوکراین و تحریکات ایالات متحده آمریکا می دانند.
کشور اوکراین یکی از مناطق منفک شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق است که پس از روسیه دارای دومین ارتش قدرتمند اروپا است.
آقای دکتر روح الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه پیرامون نقش غرب در بحران میان روسیه و اوکراین به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
آنچه امروز در منطقه اوکراین در حال وقوع است حاصل ۸ سال سیاست های تنش آفرین است که دولت اوکراین که بر اثر کودتا و برکناری یانوکویچ روی کار آمد اجرا کرد.
این دولت مسیر غرب گرایی را تنظیم کرد و به حقوق مردم مناطق لوهانسک و دونتسک تجاوز کردند و مشاهده کردیم در دیداری آقای پوتین متذکر شد که در این منطقه نسل کشی در حال وقوع است، بخش عمده ای از مردم در جریان نیستند که جمعیت قابل توجهی از مردم در منطقه‌ ی دونباس طی ۸ سال گذشته به روش های مختلفی توسط نیروهای افراطی راست گرای حکومت اوکراین که گرایش ویژه به غرب دارند در حال قتل عام بودند.
گفتگوی امیر عبداللهیان و لاوروف - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
گزارش و تحلیل
گفتگوی امیر عبداللهیان و لاوروف
متاسفانه این موضوع مورد توجه قرار نگرفت و این تنش ها در دوره بایدن و ریاست جمهوری زلنسکی به شدت افزایش پیدا کرد، بر مبنای توافق مینسک قرار بود منطقه ای حائل وجود داشته باشد و دولت مرکزی اوکراین در این منطقه حائل اقدامات نظامی انجام ندهد و فضا با الگوی اشتان مایر به سمت برگزاری یک انتخابات برود که مردم منطقه دونباس سرنوشت خود را مشخص کنند، اما از دوره زلنسکی از آنجایی که هیچ تجربه سیاسی در این فرد وجود نداشت تنش به حدی افزایش پیدا کرد که در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۰ مانور توسط ارتش اوکراین، آمریکا، بریتانیا و اعضای ناتو در دریای سیاه برگزار شد، روسیه مکرر هشدار داد که از اجرای مانور نظامی در در نزدیکی مرزهای این کشور باید خودداری شود.
وی افزود:
زلنسکی به دلیل بی تجربگی تمامی تصمیم گیری ها را بر عهده کاخ‌ سفید قرار داد و به توافق نیز بی‌توجهی کرد نکته‌ای که به وجود می‌آید این است که فرانسه و آلمان که جزو امضاکنندگان این توافق بودند نیز سیاستی نامناسب نشان دادند.
متاسفانه با فروش گسترده سلاح توسط کشور های غربی به اوکراین بر اساس اعلام پوتین اوکراین تبدیل به انبار سلاح‌ های متعارف و غیرمتعارف شد همزمان فضا سازی شدید رسانه‌ ای نیز ایجاد شد.
حدود ۴۰ درصد مردم منطقه اوکراین روس تبار هستند و منطقه شرق اروپا ریشه‌ های روسی دارد اما جالب است که آنگلوساکسون ها در این منطقه نفوذ پیدا کردند تا این ریشه را از بین ببرد زلنسکی در تبلیغات انتخاباتی خود را مطرح کرد که بحث ممنوعیت استفاده از زبان روسی را لغو خواهد کرد اما شاهد بودیم که کماکان حتی ممنوعیت استفاده از زبان روسی نیز در اوکراین بر قرار بود.
پوتین خطاب به مردم اوکراین: قدرت را در دستان خود بگیرید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
پوتین خطاب به مردم اوکراین: قدرت را در دستان خود بگیرید
آقای دکتر روح الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه اظهار داشت:
اتفاقی که امروز در اوکراین به وقوع می پیوندد حاصل ۸ سال تنش است که امروز فدراسیون روسیه اقدامی تحت عنوان عملیات ویژه انجام داده.
اقدام فدراسیون روسیه بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد است که منافع کشور روسیه از طریق کشوری دیگر با قدرت کشوری ثالث مورد مخاطره قرار گرفته.
این اقدام نظامی دولت روسیه پس از چهار روز آتش پراکنی توسط اوکراین بر منطقه دونباس انجام شد، بیش از دو هزار مورد نقض آتش بی طی حدود ۴ روز توسط ارتش اوکراین در منطقه دونباس صورت گرفت طبق توافق مینسک استفاده از گلوله‌ های توپ بالای ۱۲۲ میلی متر ممنوع بوده و متاسفانه گاهی بیش از ۶۰۰ بار خمپاره باران در منطقه دونباس توسط ارتش اوکراین انجام می شد آیا رسانه‌ های غربی اشاره‌ ای به این خمپاره باران ها می کردند یا این که نزدیک به ۵۶ هزار نفر نیروی نظامی اوکراین در منطقه حائل نزدیک دونباس استقرار پیدا کردند و به واسطه ی خمپاره باران ها گاها حتی مدارس نیز تحت حمله قرار می گرفتند.
در حالیکه آنچه رخ داده این است که شروع تنش و درگیری نظامی به واسطه اقدامات اوکراین آغاز شده، فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که سربازان تیپ ۵۲ ارتش اوکراین آنرا منتشر کردند در این ویدیو نیرو های ارتش عنوان "هدیه از طرف اوکراین" را روی گلوله های خمپاره می نوشتند و با شعف آن را در خمپاره انداز می‌گذاشتند و به سمت منطقه‌ ی دونباس پرتاب می کردند.
وی ضمن تاکید بر این نکته که بیش از ۹۰ درصد مردم به منطقه شرق اوکراین روس تبار هستند بیان کرد:
با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد مردم این منطقه روس تبار هستند و بر اساس قانون اساسی روسیه حمایت از روس تبارها در سراسر جهان به عهده فدراسیون روسیه است، آقای پوتین این مناطق را به عنوان جمهوری های خودمختار به رسمیت شناخت و عهدنامه ی مودت را امضا کرد و با توجه به افزایش سطح عملیات اوکراین در این منطقه، فدراسیون روسیه اقدام دفاع پیش دستانه را انجام داد.
آمریکایی‌ ها در تلاش بودند تا با عملیات روانی که در رسانه ها آغاز کرده بودند فضا را به سمتی ببرند که از یک سو دولت روسیه به دلیل فشار های روانی توانایی تصمیم گیری را از دست بدهد و سوی دیگر ارتش اوکراین با عملیات های فرسایشی در منطقه دونباس کشتاری سنگین علیه مردم منطقه صورت گیرد.
اقدامی که اکنون روسیه در اوکراین انجام می دهد فقط متمرکز بر مناطق نظامی و زیر ساختی است کرملین هم اعلام کرده که برخی تصاویر ممکن است اقدامات خود دولت کیف باشد.
آنچه امروز در منطقه‌ ی روسیه و اوکراین مشاهده می‌کنیم نتیجه اعتماد زلنسکی به غرب است که حاصل آن عدم حمایت آمریکا از زلنسکی و اوکراین بود.
از سکنان کی یف خواسته شد که ازتجهیزات نیروهای اوکراینی فیلم نگیرند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.02.2022
از ساکنان کی یف خواسته شد که ازتجهیزات نیروهای اوکراینی فیلم نگیرند
روسیه اعلام کرد که هیچ قصدی برای اشغال اوکراین دارد و هدف تنها از بین‌بردن زیر ساختاری است که امنیت روسیه را تهدید می کنند نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است گسترش ناتو به شرق است که صرفاً منافع روسیه را تهدید نمی‌کند بلکه منافع جمهوری اسلامی ایران و سایر کشورهای شرقی را نیز تهدید می‌کند ناتو صرفاً یک سازمان نظامی نیست بلکه یک سازمان چندجانبه است که ابعاد مختلفی دارد یکی از ابعاد ناتو قدرت نرمی است که حاصل فعالیت‌های رسانه‌ای و هدایت به سمت انقلاب های رنگی است گسترش ناتو به شرق تهدید جدی برای همه کشورهای است که سیاست مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا را دارند.
ابزارهای تحریمی یک سیاست غیر قانونی و بر خلاف منشور ملل متحد است سال‌ها است آمریکا کشورهایی که در مسیر استقلال و مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا قدم برمی دارند را با ابزار تحریمی تحت فشار قرار می دهد.
آقای دکتر روح الله مدبر، تحلیلگر مسائل روسیه تصریح کرد:
دولت اوکراین هیچ‌گاه قصد مذاکره و توافق با روسیه را نداشت اقدامات مختلفی از جمله آدم ربایی ها و آدمکشی های بسیاری انجام شد بیش از ۵۲ هزار نفر در این مدت توسط اوکراین به روش‌ های مختلف کشته شدند.
دلیل این کشتار این است که دولت مرکزی توجه لازم را به این منطقه نشان نمی‌داد زیر ساخت هایی که در این مناطق ایجاد شده با ضعیف ترین و کمترین توجه به این منطقه اجرا شده دولت اوکراین طی ۸ سال گذشته سیاست فاشیستی داشته و نسل کشی های انجام شده در این منطقه نشان دهنده تراژدی بزرگی است که با حمایت غربی ها بر روی روس تبار های این منطقه انجام شد اگر واقعا دولت کنونی سیاستی داشت که می خواست به این موضوع توجه کند ۸ سال فرصتی بود که می توانست این موضوع رخ دهد.
متاسفانه بخش عمده ای از روس تبار های حاضر در اوکراین مورد نقض حقوق در این کشور قرار گرفته اند، دولت فعلی اوکراین با یک کودتا بر سر کار آمده که متاسفانه به هیچ عنوان منافع مردم اوکراین را تامین نمی کند.
وی افزود:
دولت های غربی خواستار وجود یک مرکز تنش در غرب روسیه بودند و این تمرکز تنش به مرحله‌ ای وارد شد که میان حرف های زلینسکی اشاره به دستیابی به سلاح هسته‌ ای کشتار جمعی توسط اوکراین وجود داشت.
هنگامی که یک مقام رسمی به این وضوح دستیابی به سلاح هسته‌ ای کشتار جمعی را عنوان می‌کند و با افتخار از استفاده از آن صحبت می کند تهدیدی بزرگ برای تمام جهان است.
متاسفانه رسانه‌ های غربی توانایی جابجایی مجرم و بیگناه را به سادگی دارند بدون اینکه ذکر کنند هشت سال گذشته چه بر سر منطقه‌ ی شرق اوکراین آمده، چه درخواست‌ هایی توسط این منطقه از روسیه شده و چه آتش‌بس هایی نقض شده درحال فضاسازی رسانه‌ ای و مظلوم‌نمایی از اقدامات اوکراین هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала