گزارش و تحلیل

نیویورک تایمز: دوستی روسیه و چین که نیکسون از آن می ترسید

© AP Photo / John Durickaریچارد نیکسون
ریچارد نیکسون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2022
اشتراک
پنجاه سال پیش، نیکسون رئیس جمهور آمریکا موفق شد چین را از مدار شوروی خارج کند.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه نیویورک تایمز چاپ ایالات متحده می نویسد: در سال 1949 مائو تسه تونگ وارد مسکو شد. استالین و مائو قرارداد دوستی امضا کردند، اما مائو از اینکه با او مانند یک دهاتی رفتار شد، آزرده خاطر بود. در دهه 1960، مائو در حال رقابت آشکار با اتحاد شوروی برای رهبری در جهان کمونیستی بود. و در سال 1969، شوروی و چین حتی در یک درگیری مرزی با هم زد و خورد کردند.
این امر زمینه را برای سفر ریچارد نیکسون به چین در 21 فوریه 1972 فراهم کرد. در کوتاه مدت، دیدار هشت روزه نیکسون یک موفقیت آشکار بود. رهبران چین با جاسوسی از اتحاد شوروی موافقت کردند. نیکسون با موفقیت مجدداً برای دور دوم انتخاب شد. فرصت هایی برای ادغام چین در اقتصاد جهانی باز شده است.
اما امروز، در پنجاهمین سالگرد آن سفر، بسیاری از مقامات و دانشمندان علوم سیاسی آمریکا به فکر فرو رفتند. روسیه یک تهدید نظامی است، اما هرگز یک رقیب اقتصادی نبوده است. و اما چین اولین قدرتی است که در طول قرن اخیر سلطه آمریکا را هم از نظر اقتصادی و هم از لحاظ نظامی به چالش می کشد.
برخی از سیاستمداران آمریکایی معتقد بودند که چین به هر حال (با کمک ایالات متحده یا بدون آن) بلند خواهد شد. بنابراین، منطقی است که با چین دوست نه دشمن باشیم. با این حال، آنها مزایای چنین دوستی را بیش از حد گرفتند و خطرات را دست کم گرفتند. اقتصاد بازار چین را به یک دموکراسی تبدیل نکرده است. علاوه بر این، اگرچه بسیاری از بازرگانان آمریکایی با تجارت با چین ثروتمند شده‌اند و مصرف‌کنندگان کالاهای ارزانی دریافت کرده‌اند، اما کارگران آمریکایی با نقل مکان دسته جمعی کارخانه‌ها به چین آسیب دیده‌اند.
شی جین پینگ، رهبر چین این عقیده را پنهان نمی کند که واشنگتن نمی خواهد به پکن اجازه دهد جایگاه شایسته خود را اشغال کند، زیرا ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت در حال زوال است. دونالد ترامپ با وضع عوارض بر کالاهای چینی به دوران روابط دوستانه پایان داد. بایدن با فراخوانی به مبارزه با استبداد به خاطر شکوفایی دموکراسی در سراسر جهان، اروپا، استرالیا و ژاپن را گرد هم آورد.
اتحاد ایالات متحده و اروپا به عنوان یک بلوک اقتصادی دو برابر چین خواهد بود. اما دولت بایدن با ارائه اقدامات خود به عنوان مبارزه بین "جهان آزاد" و دیکتاتوری، خطر نزدیک‌تر کردن روسیه و چین را به راه می‌اندازد و آنچه برخی آن را "محور جدید استبداد" می‌نامند، تشکیل می‌دهد. شاید این یکی از مهم ترین رویدادهای ژئوپلیتیکی در دهه های اخیر باشد.
آدریان گِیجز، یکی از نویسندگان کتاب نوبتی "شی جین پینگ: قدرتمندترین مرد جهان"، می گوید: "روسیه و چین شرکای طبیعی نیستند. آنها به دلیل یک دشمن مشترک - ایالات متحده و اروپای غربی - شریک هستند."
رهبران چین مدت‌هاست که از جهانی بدون اتحاد نظامی رسمی حمایت می‌کنند. هنوز خیلی زود است که بگوییم چین در رویارویی با غرب بر سر اوکراین تا کجا برای روسیه پیش خواهد رفت. اما همین چندی پیش، ساعاتی قبل از افتتاحیه المپیک زمستانی پکن، رئیس جمهور ولادیمیر پوتین و رئیس جمهور شی یک بیانیه مشترک غیرعادی را ارائه کردند. در این بیانیه آمده است که همکاری جدید در همه حوزه ها نفوذ خواهد کرد - یعنی احتمالا روسیه تسلیحات پیشرفته را با چین به اشتراک خواهد گذاشت.
درخشان ترین لحظه در دیدار پوتین و بایدن از دیدگاه رئیس جمهور سوئیس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
گزارش و تحلیل
پوتین هنر شطرنج بازی را به رخ بایدن کشید
این کشورها در سال 2014 پس از اعمال تحریم های غرب علیه روسیه بر سر کریمه، شروع به نزدیک شدن به یکدیگر کردند. بدون کمک چین نبود که روسیه تجارت و خرید نفت و گاز خود را گسترش داد و زنده ماند.
در ماه جاری دوستی آنها به سطح کاملاً جدیدی رسیده است. این اعلامیه اولین موردی نیست که چین از درخواست روسیه برای توقف گسترش ناتو حمایت می کند. روسیه نیز به نوبه خود از ادعاهای چین در قبال تایوان حمایت کرد و هر دو طرف گفتند که از تصمیم آمریکا برای وارد شدن به یک اتحاد نظامی با بریتانیا و استرالیا و همکاری "در رشته زیردریایی های هسته ای" به شدت نگران هستند. اما قابل توجه ترین چیز در مورد بیانیه آنها مقیاس آن است. این فراخوانی به ایالات متحده است تا بداند که آمریکا دیگر ارباب دنیا نیست.
دو ماه پس از "اجلاس سران دموکراسی‌ها"، پوتین و شی از "برخی دولت‌ها" به دلیل تلاش شان برای کسب حق ارزیابی انطباق دیگرکشورها با معیارهای دموکراسی انتقاد کردند. آنها گفتند که دنیا تغییر کرده است. روسیه و چین باید به عنوان "قدرت های جهانی" مورد احترام قرار گیرند. این بیانیه را می توان تلاشی برای دور کردن متحدان از آمریکا و تضعیف اراده آمریکایی ها برای مبارزه دانست.
دنیا واقعاً تغییر کرده است. دموکراسی آمریکایی دیگر مانند گذشته درخشان به نظر نمی رسد. مردم در سراسر جهان از اینکه غرب دایما به آنها می گوید چه کار کنند خسته شده اند. اغراق نیست اگر بگوییم سرنوشت جهان به این بستگی دارد که بتوانیم به نحوی با این "محور استبداد" مخالفت کنیم. آمریکایی ها باید از ارزش های خود دفاع کنند و از متحدان خود حمایت نمایند بدون اینکه درگیر جنگ شوند، در غیر این صورت با یک فاجعه روبرو می شوند. با وجود پیچیده بودن روابط، نباید فراموش کنیم که روسیه و چین با تهدیدات یکسانی روبرو هستند: تغییرات آب و هوایی، همه‌گیری ویروس کرونا و گسترش سلاح‌های هسته‌ای.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала