تصمیم سیاسی آمریکا در مذاکرات وین چه خواهد بود؟

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2022
اشتراک
رسانه‌های غربی تلاش دارند با انواع بازی‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار دهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی دنبال می‌شود که با وجود رسیدن گفت‌ وگوها به مراحل حساس، رسانه‌های غربی تلاش دارند با انواع بازی‌های رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران را تحت فشار قرار داده و از اتخاذ تصمیم سیاسی برای دستیابی سریع‌تر به توافق خودداری می‌کنند.
مذاکرات لغو تحریم‌های وین در روزهای اخیر به مراحل مهم و حساسی رسیده است و همه طرف‌های مذاکره‌کننده در انتظار تصمیم سیاسی آمریکا هستند. جمهوری اسلامی ایران پس یک وقفه کوتاه در دور هشتم و پس از بازگشت از تهران، بسته پیشنهادی خود را روی میز مذاکرات قرار داده است.
آنچه که جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات این دوره مورد تاکید قرار داده، موضوع لغو تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، فارغ از نوع برچسبی که بر آنها زده شده است. همچنین آمریکا باید تحریم‌هایی که مانع از انتفاع اقتصادی ایران شده است را لغو کند.
مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین با دیدارهای مختلف در سطوح کارشناسی و مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و کشورهای گروه ۱+۴ در وین با کار بر روی پیش‌نویس توافقات دنبال می‌شود.
اولیانوف: آخرین مسائل موجود در برجام در حال رایزنی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2022
اولیانوف: آخرین مسائل موجود در برجام در حال رایزنی است
علی باقری مذاکره‌کنننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در قالب دیدارها و رایزنی‌های خود در وین، با انریکه مورا هماهنگ‌کننده اروپایی گفت‌ وگوها و همچنین نمایندگان گروه کشورهای ۱+۴ به صورت دو جانبه و چندجانبه دیدار می‌کند
رسانه‌های غربی و شبکه‌های اجتماعی در روزهای اخیر مدعی شدند که متن توافق در وین نهایی شده است؛ اما بر حلاف این ادعا، هنوز نقاط اختلافی مهم و کلیدی بین مذاکره‌کنندگان در وین باقی مانده است که تا وقتی که در مورد این موضوعات تصمیم‌گیری نشده، نمی‌توان از نهایی شدن متن و دستیابی به توافق سخن گفت.
تا زمانی که موضوعات اختلافی میان ایران و کشورهای ۱+۴ باقی مانده باشد، هیچ متنی نهایی نخواهد شد و لازمه نهایی شدن متن‌ها و دستیابی به توافق، تنها تصمیم‌گیری سیاسی اروپا و آمریکا است.
پیشتر سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در مورد لغو همه تحریم‌ها در وین گفته بود "گفت‌ وگوها پیشرفت‌های بسیار قابل توجهی داشته است؛ البته دامنه و تعداد موضوعات کاهش جدی پیدا کرده است. اما تعداد موضوعاتی هم که باقی مانده است، سخت‌ترین، کلیدی‌ترین و جدی‌ترین موضوعاتی هستند که باید حل شوند".
در حالی که مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین به نقاط و پیشرفت‌های مهم و قابل توجهی رسیده است، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید دست از سیاسی‌کاری و تأثیرپذیری از طرفی که هدفی جز تخریب روند گفت‌ وگوها و ممانعت از دستیابی به توافق ندارد، بردارد؛ چراکه سیاسی‌کاری آژانس انرژی اتمی مانعی بسیار جدی در مسیر مذاکرات خواهد بود.
علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2022
شمخانی: مذاکره با آمریکا در دستور کار هیئت مذاکره کننده ایران نیست
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
دور هشتم مذاکرات که از ششم دی ماه سال جاری در وین آغاز شده، یکی از طولانی‌ترین دورهای مذاکرات است و شرکت‌کنندگان سرگرم تکمیل پیش‌نویس متن توافق و تصمیم‌گیری در مورد برخی موضوعات اختلافی بوده‌اند. قریب به اتفاق هیات‌ها اذعان دارند که گفت‌وگوها به رغم پیچیدگی برخی مسائل رو به جلو و در مسیر پیشرفت است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала