دستاوردهای سفر رئیسی به قطر

© Photo / Twitterدستاوردهای سفر رئیسی به قطر
دستاوردهای سفر رئیسی به قطر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.02.2022
اشتراک
سفر رئیس‌ جمهور ایران به دوحه اگرچه با هدف شرکت در اجلاس اوپک گازی بود اما دستاوردهای چشمگیری در روابط دوجانبه ایران و قطر داشت.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌ جمهوری ایران روز دوشنبه، دوم اسفند، به منظور دیداری رسمی و شرکت در ششمین اجلاس سران اوپک گازی وارد دوحه، پایتخت قطر شد.
رئیس دولت سیزدهم پیش از سفر به قطر، در گفتگو با خبرنگاران در فرودگاه تهران با اشاره به اهمیت این سفر، بر "گسترش دیپلماسی همسایگی به‌ ویژه با کشورهای خلیج فارس" تاکید کرد و این سفر را گامی در جهت فعال شدن ارتباطات با کشورهای خلیج فارس دانست.
پس از ورود ابراهیم رئیسی به دوحه، در مراسمی در دفتر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، رئیس‌ جمهوری ایران و امیر قطر اسناد همکاری مشترک این دو کشور در زمینه تبادل کالا، انرژی، ترانزیت، گردشگری، اقتصادی و مسائل منطقه‌ای را امضا کردند.
ابراهیم رئیسی پس از این مراسم در نشست خبری مشترک با امیر قطر گفت که بیشتر به دنبال توسعه روابط دوجانبه بین ایران و قطر است و هدف دوم سفرش حضور در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز است.
موضوع جام جهانی قطر و همکاری ایران برای برگزاری این رویداد بخش دیگری از مذاکرات رئیسی و امیر قطر بود. او گفت که ایران در مواقع سختی در کنار قطر ایستاده است.
رئیسی درباره مذاکرات وین هم گفت که "برای رسیدن به توافق در مذاکره با غربی‌ها، تأمین منافع ملت ایران، لغو تحریم‌ها، تضمین معتبر و بسته شدن پرونده‌ های سیاسی ضروری است".
سفر رئیس‌ جمهوری ایران به قطر در حالی صورت می‌گیرد که آخرین بار، محمود احمدی‌ نژاد در سال ۱۳۹۰، به دعوت امیر قطر برای شرکت در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز به این کشور رفت و ضمن شرکت در این نشست، با مقام‌ های قطری نیز دیدار و رایزنی کرد.
در ۱۰ سال گذشته، روابط دو کشور همراه با فراز و نشیب‌ هایی همراه بوده است؛ چنانکه پس از بحران در سوریه، روابط دو کشور تا حدودی به سردی گرایید و پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، قطر نیز همسو با تعدادی دیگر از کشورهای عربی، در راستای حمایت از عربستان به کاهش سطح روابط خود با تهران اقدام کرد. با این حال از زمان آغاز کار دولت سیزدهم، رفت‌ و آمدهای دیپلماتیک نسبتا قابل توجهی بین دو کشور صورت گرفت و در شهریور ۱۴۰۰ نیز وزیر خارجه قطر به تهران سفر کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала