اولین سیارک با سه قمر کشف شد

© AP Photo / Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) اولین سیارک با سه قمر کشف شد
اولین سیارک با سه قمر کشف شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2022
اشتراک
یک تیم بین المللی از دانشمندان برای اولین بار منظومه ای متشکل از چهار سیارک را کشف کردند که سه سیارک آن به دور یکی بزرگتر می چرخند.
به گزارش اسپوتنیک، این کشف که در مقاله ای منتشر شده در مجله Astronomy & Astrophysics گزارش شده است، توضیح می دهد که محققان داده های مشاهدات سیارک (۱۳۰) الکترا را با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT) در شیلی تجزیه و تحلیل کردند.
این جرم آسمانی متعلق به کلاس G - سیارک های کربنی است که عمدتا از خاک رس و میکا تشکیل شده است. قطر آن به ۲۶۰ کیلومتر می رسد و دارای ترکیب شیمیایی مشابه سرس است.
در سال ۲۰۰۳، ستاره شناسان کشف کردند که (۱۳۰) الکترا قمر خود را دارد و در سال ۲۰۱۴ قمر دوم پیدا شد. دانشمندان تصاویری از (۱۳۰) Elektra را از طریق نرم افزار و الگوریتم های کاهش نویز برای حذف هاله درخشان اطراف سیارک اجرا کردند. معلوم شد که شی فضایی سومین ماه بسیار کم نور دارد.
ستاره شناسان مدار آن را بر اساس سه مختصات به دست آمده در دوران رصد ۹، ۳۰ و ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ محاسبه کردند.
اولین ماهواره با قطر شش کیلومتر، S/۲۰۰۳ (۱۳۰) ۱ نامگذاری شد. این سیارک در فاصله ۱۳۰۰ کیلومتری به دور این سیارک می چرخد. ماهواره دوم، S/۲۰۱۴ (۱۳۰) ۱، چهار کیلومتر کوچکتر است و مدار بیضی شکل آن به (۱۳۰) الکترا بسیار نزدیکتر است. سومین ماهواره S/۲۰۱۴ (۱۳۰) ۲ حتی به سیارک نزدیکتر است و قطر آن تنها ۱.۶ کیلومتر است. روشنایی آن ۱۵ هزار برابر کمتر از روشنایی خود (۱۳۰) الکترا است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала