گزارش و تحلیل

محرابی: تهدید زلنسکی ابعاد طولانی مدت دارد

CC BY 4.0 / The Presidential Office of Ukraine / cropped imageمحرابی: تهدید زلنسکی ابعاد طولانی مدت دارد
محرابی: تهدید زلنسکی ابعاد طولانی مدت دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2022
اشتراک
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی اوکراین به عنوان دومین کشور بزرگ اروپایی پس از روسیه، از شوروی جدا شد میراث این جدایی دومین ارتش بزرگ در اروپا و سومین زرادخانه تسلیحات هسته‌ ای در جهان بود.
پس از این جدایی تفاهم‌نامه بوداپست در مورد تضمین‌های امنیتی در سال ۱۹۹۴ میان روسیه، اوکراین، بریتانیا و آمریکا امضا شد، اوکراین که در آن زمان دارای سومین زرادخانه هسته‌ ای جهان بود، از زرادخانه خود صرف‌نظر کرد و در مقابل قدرت‌ های بزرگ متعهد شدند تمامیت ارضی و استقلال سیاسی این کشور را محترم بشمارند.
از سوی دیگر اوکراین گلوگاه ورود گاز از روسیه به اروپا است گلوگاهی که بیش از ۲۵ درصد گاز مصرفی اروپا از آن عبور می کند البته که اوکراین چندین‌ بار تا کنون به دلیل مناقشات با روسیه شیر گاز را به روی اروپا بسته و صنایع متعددی در اروپا را قربانی این مناقشات کرد.
اما روابط روسیه و اوکراین همواره فراز و نشیب های بسیاری را طی کرده و هیچگاه دو کشور از روابط بی دغدغه برخوردار نبودند، اکنون بار دیگر مناقشات میان روسیه و اوکراین بالا گرفته و این بار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در نشست امنیتی مونیخ تهدید به بازگشایی زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود را انجام داد.
کدام امن تر است: اوکراین هسته ای یا بی طرف؟
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2022
گزارش و تحلیل
کدام امن تر است: اوکراین هسته ای یا بی طرف؟
آقای دکتر مانی محرابی، استراتژیست و تحلیلگر روابط بین الملل و عضو هیئت علمی اندیشکده روابط بین الملل ایران، پیرامون امتناع از برنامه ی هسته اي صلح آميز توسط اوکراین و پیامد های آن به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
ابتدا باید توانایی اوکراین برای دست یابی به سلاح هسته ای را بررسی کنیم و سپس به تبعات آن بپردازیم. در صورت عملی شدن تهدید ولودیمیر زلنسکی باز هم دست یابی به سلاح هسته ای سال ها زمان خواهد برد. به همین دلیل زلنسکی نمی تواند از این اهرم به عنوان یک تهدید کوتاه مدت استفاده کرده و به روسیه فشار آورد. اما در صورت فرسایشی شدن تنش میان دو کشور، این اقدام می تواند پوتین را در حالت آچمز قرار دهد زیرا بر سر دو راهی پیوستن اوکراین به ناتو و دست یابی اوکراین به سلاح هسته ای قرار خواهد گرفت. ولادیمیر پوتین نیز دست روی دست نخواهد گذاشت تا در حالت آچمز گرفتار شود، این دقیقا همان اتفاقی است که پیش بینی چگونگی آن کمی سخت است و غیرمحتمل ترین آن همان چیزی ست که زلنسکی انتظارش را دارد، یعنی کوتاه آمدن پوتین در برابر اوکراین.
وی اين اقدام اوکراین را منجر به ایجاد شرایط معمای امنیتی دانسته و بیان کرد:
قطعا این تصمیم منطقه را دچار وضعیتی می کند که در روابط بین الملل آن را معمای امنیت یا Security Dilemma می نامیم. یعنی شرایطی که، تلاش کشورها برای بالا بردن سطح امنیت خود به گسترش سلاح ها و در این مورد خاص گسترش سلاح های هسته ای ختم می شود و در نهایت تلاشی که با هدف بالا بردن سطح امنیت صورت گرفته بود به ناامنی جمعی ختم خواهد شد.
آقای دکتر مانی محرابی احتمال درگیری میان روسیه و اوکراین را بالا عنوان کرد و اظهار داشت:
تصمیمات زلنسکی نوعی دستپاچگی را در بطن خود دارد که به خودی خود منجر به بالا رفتن تنش ها میان اوکراین، دونتسک و روسیه می شود. شخصا پیش بینی می کنم به زودی شاهد درگیری های نظامی میان اوکراین و روسیه خواهیم بود و فارغ از عوامل سیاسی و دیپلماتیک، نقش اصلی در عوامل متعدد این درگیری احتمالی را زلنسکی با تصمیمات غیرسیاستمدارانه خود بر عهده خواهد داشت که صحنه سیاست را با سریال Servant of the People اشتباه گرفته.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала