کارشناس: تولید "بمب کثیف" می تواند از پیامدهای خروج کی‌یف از تفاهم نامه بوداپست باشد

© Fotolia / Romolo Tavaniتولید "بمب کثیف" از پیامدهای خروج کی‌یف از تفاهم نامه بوداپست
تولید بمب کثیف از پیامدهای خروج کی‌یف از تفاهم نامه بوداپست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.02.2022
اشتراک
ژاریخین: کی‌یف با خروج از تفاهم نامه بوداپست می تواند "بمب کثیف" تولید کند.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر ژاریخین، معاون انستیتوی کشورهای مستقل مشترک المنافع، گفت: اوکراین که یادداشت بوداپست را باطل اعلام کرده است، ممکن است تلاش کند تا "بمب کثیف" ایجاد کند.
وی گفت: "البته که آنها اورانیوم دارند... آنها میله های سوخت (سوخت هسته ای مصرف شده) را از نیروگاه های هسته ای خود خارج کرده اند. این برای ایجاد انفجار هسته ای نیست، بلکه برای ایجاد آلودگی هسته ای است. آنها می توانند این کار را انجام دهند".
این کارشناس توضیح داد و در عین حال خاطرنشان کرد که چنین اقداماتی منجر به این واقعیت می شود که "روسیه و ایالات متحده با نیروی وحشتناکی به آنها ضربه خواهند زد".
این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا سناریویی وجود دارد که در آن اوکراین سلاح هسته ای داشته باشد، پاسخ داد: البته غیرممکن است. ژاریخین مطمئن است: "هیچکس به آنها اجازه نمی دهد این کار را انجام دهند".
پیشتر ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز شنبه در کنفرانس مونیخ گفت که مذاکرات با شرکت‌کنندگان تفاهم نامه بوداپست را برای تضمین امنیت آغاز خواهد کرد. فراخوان آنها به وزیر امور خارجه سپرده شده است. اگر آنها مجددا حاصل نشوند و یا در نتیجه آنها تضمین‌های امنیتی برای کشور ما وجود نداشته باشد، اوکراین کاملاً حق دارد باور کند که تفاهم نامه بوداپست کارساز نیست و تمامی بسته تصمیمات سال 1994 زیر سؤال خواهد رفت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала