گزارش و تحلیل

راستی آزمایی علیه سوابق تاریک آمریکا

© AP Photo / Office of the Iranian Supreme Leader آیت الله خامنه ای خواستار مجازات عاملان ترور دانشمند هسته ای ایران شد
آیت الله خامنه ای خواستار مجازات عاملان ترور دانشمند هسته ای ایران شد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
اشتراک
رهبر ایران در سخنرانی با جمعی از مردم آذربایجان، ادعاهای غرب مبنی بر تلاش تهران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای را پوچ خواند.
اسپوتنیک - آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران روز گذشته در بخشی از سخنرانی خود در ارتباط تصویری با جمعی از مردم آذربایجان، ادعاهای غرب مبنی بر تلاش تهران برای تولید سلاح‌های هسته‌ای را پوچ خواند و خواستار تغییر در توافقنامه هسته‌ای ایران شد.
آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کرد: در زمان انعقاد برجام گفته بود که باید در برخی نکات بازنگری شود تا در آینده مشکلی پیش نیاید.
در این خصوص خبرنگار اسپوتنیک با حسن بهشتی پور، تحلیل گر سیاسی و پژوهشگر به گفتگو پرداخت.
آیت الله خامنه ای پیش از این هم این موضوعات را بیان کردند، اما موضوع این است که ایران تا چه اندازه می تواند این مسائل را بعنوان یک خواسته محقق کند.
آیت الله خامنه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
رهبر ایران: ما دیر یا زود به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیاز مبرم خواهیم داشت
به عنوان مثال ایشان تاکید دارند که کل تحریم ها باید بصورت یکجا لغو شود، نه به تدریج و این موضوع را به صراحت در نامه مشهور خودشان که در تاریخ 29 مهر 1394 پس از توافق برجام به دولت آقای روحانی ابلاغ کردند، مطرح کردند. بحث ایشان این بود، بخصوص بند دو که نباید تحریم های جدید به بهانه های گذشته یا هر بهانه ای وضع بشود. خوب ما دیدیم که در خصوص برنامه های هسته ای در دوره اوباما تحریمی وضع نشد، اما به بهانه هایی همچون حمایت از تروریست، نقض حقوق بشر، بی ثبات سازی خاورمیانه و ... هم کنگره و دولت آمریکا و هم اتحادیه اروپا تحریم هایی را وضع کردند.
بنابراین یک بند اصلی که ایشون خواستار کلیه تحریم ها اعم از برجام و غیر برجام لغو شود. دوم راستی آزمایی صورت بگیرد که در صورت لغو تحریم ها، ایران می توان با دلار معامله کند و یا پول صادرات را به کشور بازگرداند یا امکان صادرات نفت بدون هیچ مانعی همچون گذشته را دارد.
این راستی آزمایی به این دلیل مطرح شد که ایران برای بازگشت به تعهدات قبلی خود باید هزینه پرداخت کند، در صورتی که برای آنها نه تنها هزینه ای نخواهد داشت، بلکه شاید همراه با منفعت باشد.
نکته بعدی اینست که ایران بتواند تعهدی بگیرد که پس از مدتی طرف مقابل همچون اقدامی که ترامپ انجام داد و اعلام کرد که آمریکا برجام خارج شده است، از تعهدات خود خارج نشود.
اما وقتی وارد مذاکرات می شوم، طرف مقابل حاضر به لغو تمامی تحریم ها نیست. از این تحریم ها بعنوان یک ابزار فشار علیه ایران استفاده می شود و لغو تحریم ها به این معنی است که آمریکا این فشارها را کنار بگذارد. ولی سوابق آنها نشان داده که آنها چنین کاری را نخواهند کرد. از اینرو رهبری در سخنرانی اخیر خودشان روی نگاه به داخل تاکید داشتند که ایران باید اقداماتی را انجام بدهد که این تحریم ها کار ساز نباشد، وقتی آمریکا ببیند که این تحریم ها بی خاصیت و یا کم خاصیت است، خودش عملا آنها را کنار می گذارد. اما تا زمانی که فکر کند تحریم ها کارآمد هستند، به شخصه گمان نمی کنم که آمریکا تحریم ها را لغو کند.
علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
باقری: به توافق در وین بسیار نزدیک شده ایم
حال ایران این موضوع را مطرح کرد که تحریم های چارچوب برجام لغو بشود که گویا آمریکا این موضوع را پذیرفته، اما نه بعنوان لغو بلکه به حالت تعلیق در بیاورد. خوب در اینجا من فکر می کنم از آنچه که رهبری فرموده بودند، عدول کردند، برای اینکه دیدند در مذاکرات نمی توانند به نتیجه برسند و این موضوع را مطرح کردند که راهی برای لغو تحریم های اثر گذار همچون نفت، بانک مرکزی و پتروشیمی باز شود.
در خصوص ضمانت نیز دولت فعلی آمریکا گفته که ما به تعهدات خود عمل می کنیم، اما نمی توانیم در خصوص دولت آینده قولی بدهیم، در صورتی که در قوانین بین المللی، یک دولت موظف است به تعهدات دولت های قبلی و حتی حکومت قبلی را بپذیرد. بنابراین این موضوع که آمریکا مطرح می کند، خودش را از تمام دنیا مستثنا قرار می دهد و میخواهد قوانین خودش را به دنیا تحمیل کند و می گوید در درجه اول من تابع قوانین داخلی خود هستم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала