ساخت داروی گیاهی سرطان توسط دانشمندان روس

© Sputnik / National University of Science and Technology MISiSدانشمندان روس ماده ای از گیاهان گرمسیری برای درمان سرطان ساختند
دانشمندان روس ماده ای از گیاهان گرمسیری برای درمان سرطان ساختند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
اشتراک
دانشمندان روس ماده ای از گیاهان گرمسیری برای درمان سرطان ساختند.
اسپوتنیک - دانشمندان از دانشگاه ملی تحقیقاتی فناوری MISIS به عنوان بخشی از یک تیم بین المللی ماده جدیدی با خواص ضدباکتریایی و ضد سرطانی منحصر به فرد را سنتز کردند. به گفته ی نویسندگان، آینده و چشم انداز وسیعی برای کاربرد این ماده در زیست پزشکی وجود دارد. این تحقیقات در مجله Materials Chemistry and Physics (https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0254058421013249) منتشر شده است.
محققین دانشگاه ملی تحقیقات فناوری MISIS یک فناوری برای به دست آوردن نانو میله های اکسید روی را توسعه داده اند. ویژگی منحصر به فرد این ماده غیرسمی بودن، فعالیت فوتوکاتالیستی بالا و خواص آنتی اکسیدانی آن است.
دانشمندان فعالیت این ماده را در برابر باکتری های بیماری زا مختلف مانند باکتری استافیلوکوک گرم مثبت آزمایش کردند. آنها همچنین فعالیت ضد سرطانی نانومیله های سنتر شده را با کمک تست های رنگ سنجی برای ارزیابی فعالیت متابولیک سلول ها مورد مطالعه قرار دادند.
برای ایجاد یک ماده جدید، محققین از ترکیب فیتوشیمیایی (گیاه شیمی) به دست آمده از عصاره برگ های مانیلکارا (Manilkara littoralis) گیاهی از خانواده (Sapotaceae) رایج در جنگل های استوایی استفاده کردند. مانیلکارا یک درخت بزرگ همیشه سبز یا برگ ریز با آب شیری رنگ و گاهی اوقات درختچه است و در مجموع حدود ۷۰ گونه از آن وجود دارد.
یوگنی کالسنیکوف مهندس گروه نانوسیستم های کاربردی و مواد با دمای بالا دانشگاه ملی تحقیقاتی فناوری MISIS بیان داشت: "بسیاری از روش های مورد استفاده برای سنتز چنین ناتو موادی پرهزینه هستند یا شامل استفاده از مواد سمی است که بر انسان و محیط زیست تاثیر منفی می گذارند. ما سنتز "سبز" را با استفاده از مواد ارزان قیمت و سازگار با محیط زیست اعمال کرده ایم."
برای تهیه عصاره، دانشمندان برگ های جوان M. littoralis را از جنگل های استوایی جزایر آندامان و نیکوبار هند جمع آوری کردند. سپس برگ های شسته، خشک و آسیاب شده و عصاره آنها در دمای ۸۰ درجه سانتی گراد تهیه شد.
یوگنی کالسنیکوف خاطر نشان کرد: ما از این عصاره به عنوان تثبیت کننده در سنتز نانومیله های اکسید روی استفاده کردیم، جایی که به عنوان یک عامل اکسیداسیون و کاهش در تجزیه استات عمل کرد. در نتیجه ما موفق شدیم یک راه جایگزین برای به دست آوردن داروهای ضد سرطان و ضد باکتری ایجاد کنیم.
به عقیده او، در آینده دانشمندان دانشگاه ملی تحقیقات فناوری MISIS در چارچوب برنامه "اولویت ۲۰۳۰" قصد دارند یک روش "سبز" برای سنتز نانو مواد برای کاربردهای زیست پزشکی توسعه دهند و فهرست مواد به دست آمده را از نظر ترکیب، ساختار و ریخت شناسی یا مورفولوژی گسترش دهند.
فناوری های سنتز جدید به طور قابل توجهی کاربرد مواد سنتز شده را افزایش می دهند و در عین حال ایمنی آنها را برای انسان و محیط زیست حفظ می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала