گزارش و تحلیل

رایزنی های ایران برای صلح میان اوکراین و روسیه

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
اشتراک
ایران خواهان صلح و ثبات میان اوکراین و روسیه است.
اسپوتنیک - آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در نشست خبری خود پیرامون تحولات روسیه و اوکراین گفت:
ایران با دقت و حساسیت اتفاقات در اوکراین را پیگیری می‌کند. ما از افزایش تنش در بین اوکراین و روسیه ابراز نگرانی می‌کنیم. به عنوان کشوری که با هر دو کشور روابط حسنه داریم تلاش می‌کنیم دو طرف را به حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز دعوت کنیم.
منطقه اوراسیا نمی‌تواند شاهد تنش و جنگ دیگری باشد. متأسفانه آمریکا با رفتار خسارت بارش طی دهه‌های گذشته در افغانستان، خاورمیانه و این منطقه نشان داده از اشتباهات خود درس نمی‌گیرد و همچنان تنش آفرینی می کند.
وزارت خارجه درباره اتباع ایرانی اقدامات مهمی را انجام داده است و سفارت ایران اطلاعیه‌های لازم را صادر کرده و با ایرانیان مقیم در ارتباط است. یک خط مستقیم در مورد ارتباط هم به صورت خط زمینی و هم در فضای مجازی برقرار شده است. به صورت منظم با دانشجویان و ایرانیان در ارتباط است.
وی وضعیت سفر به اوکراین را از عادی به قرمز تبدیل شده عنوان کرد و خط ۲۴ ساعته با شماره ۶۱۱۵۳۱۴۴ برای تماس اتباع ایرانی را اعلام کرد.
لاوروف شرط دوستی روسیه با غرب را اعلام کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.02.2022
پاسخ لاوروف به این سوال که آیا تشدید تنش در اطراف اوکراین 20 فوریه به پایان می رسد
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از ظهر امروز پنجشنبه با دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در خصوص مسائل دوجانبه و تحولات بین المللی تلفنی گفتگو و تبادل نظر کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تشکر از پیام تبریک همتای اوکراینی خود به مناسبت روز ملی جمهوری اسلامی ایران و همچنین سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور، اظهار داشت:
دو کشور در حوزه های فرهنگی، اقتصادی و تجاری ظرفیت‌های بسیاری برای همکاری دو جانبه دارند و حضور تعداد زیادی از دانشجویان ایرانی در اوکراین نشان از ظرفیت‌های خوب دو کشور برای توسعه همکاری‌ها می‌باشد.
دکتر امیر عبداللهیان همچنین بر عزم دولت جدید ایران برای گسترش و توسعه روابط دوجانبه میان ایران و اوکراین در زمینه های مختلف تأکید کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به بحران ایجاد شده در روابط اوکراین و روسیه ضمن ابراز خرسندی از کاهش تنش ها ابراز امیدواری کرد که وضعیت جاری از طریق گفتگو و مجاری دیپلماتیک و بدون دخالت کشورهای ثالث حل و فصل شود.
دکتر امیر عبداللهیان تاکید کرد :
ما خواهان حفظ صلح و ثبات در منطقه هستیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران هر گونه کمک و اقدام لازم را انجام دهد.
دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز در این گفتگوی تلفنی ضمن تبریک مجدد به مناسبت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور، اظهار داشت:
ایران و اوکراین همواره از روابط خوب و با ثبات بر خوردار بوده‌اند و تا به امروز هیچ طرفي نتوانسته است بر روابط خوب دو کشور تأثیر بگذارد.
وزیر امور خارجه اوکراین ضمن قدردانی و تشکر از مواضع اصولی کشورمان در خصوص بحران اوکراین، اظهار داشت: ما به دنبال جنگ نبوده و خواهان حل فصل موضوع به صورت دیپلماتیک و مسالمت آمیز هستیم.
کولبا همچنین با اشاره به رشد حجم مبادلات تجاری میان دو کشور ابراز امیدواری کرد که این میزان از مبادلات بیش از پیش افزایش پیدا کند.
روزنامه سان مقاله خود در مورد تهاجم روسیه به اوکراین را ویرایش کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.02.2022
روزنامه سان مقاله خود در مورد "تهاجم" روسیه به اوکراین را ویرایش کرد
همچنین بعد از ظهر روز سه شنبه، دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به دنبال پیش بینی های قبلی انجام شده در وزارت امور خارجه در خصوص تحولات اوکراین و رصد آخرین وضعیت مربوط به ایرانیان مقیم در آن کشور از طریق تشکیل ستاد ویژه ای به این منظور، در یک گفتگوی تلفنی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در اوکراین از آخرین وضعیت تحولات داخلی و بویژه اوضاع ایرانیان مقیم و از جمله دانشجویان ایرانی در حال تحصیل در این کشور کسب اطلاع کرد.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این گفتگوی تلفنی همچنین توصیه های لازم در خصوص ایرانیان مقیم و ارائه هرگونه خدمات لازم از سوی سفارت کشورمان در کیف در صورت برقراری شرایط بحرانی در این کشور را مورد تاکید قرار داد.
دکتر امیر عبداللهیان پیشتر نیز در گفتگوی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه فدراسیون روسيه، در خصوص اوضاع فعلی و مخاطرات ناشی از هرگونه افزایش بحران در این منطقه تاکید و بر حل و فصل اختلافات فی‌مابین روسیه و اوکراین از طریق مسالمت آمیز تصریح کرده بود.
دکتر امیر عبداللهیان بعد از اطلاع از مواضع مسکو در این خصوص از سوی همتای روس خود، به حضور بیش از پنج هزار دانشجو و هموطنان ایرانی در اوکراین اشاره و خاطر نشان کرد جمهوری اسلامی ایران با حساسیت روند تحولات در این‌ منطقه را دنبال می نماید و ضمن درک دیدگاه ها و نگرانی های روسیه از دخالت های خارجی، بار دیگر ابراز امیدواری کرد وضعیت جاری از طریق مسالمت آمیز و تعامل سازنده با پیگیری رویکرد دیپلماسی بین طرفین حل و فصل گردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала