چرا در ایران ماسک نمی‌زنند؟

© AP Photo / Vahid Salemiماسک در ایران
ماسک در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2022
اشتراک
بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ایران، میانگین استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی ۵۵درصد اعلام می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه "همشهری"، بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت ایران، میانگین استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی ۵۵درصد اعلام می‌شود. همه اینها در شرایطی است که هم‌اکنون ۲۴۷شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۱۲شهرستان در وضعیت نارنجی و ۸۹شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ منطقه‌ای روی نقشه کشور آبی نیست.
در گزارش روزنامه مذکور آمده است: " جدیدترین گزارش وزارت بهداشت از میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی که مربوط به هفته منتهی به ۲۳بهمن است، نشان می‌دهد که میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این مدت، ۵۷.۷۱درصد بوده که با توجه به‌ شدت شیوع کرونا با سویه امیکرون، عدد قابل تاملی است.
در نمودار مقایسه روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی با روند ابتلا به کرونا هم مشخص است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی با وجود بالارفتن میزان ابتلا در هفته‌های گذشته روند صعودی پیدا نکرده است. این نمودار میزان رعایت پروتکل‌ها را به نسبت ابتلا به کرونا از فوریه (بهمن - اسفند) ۲۰۲۰ تا ژانویه (دی - بهمن) ۲۰۲۲ نشان می‌دهد.
اعلام ارقام مرگ و میر ناشی از ابتلا به سویه اومیکرون کرونا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
برای مقابله با اومیکرون از چه ماسک یا ماسک‌هایی استفاده کنیم؟ +عکس، ویدئو
بنا بر داده‌های این نمودار با این که در فوریه ۲۰۲۰ میزان آلودگی به کرونا کم بود اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی با فاصله زیادی روند صعودی داشت که در ادامه با کاهش موارد ابتلا، میزان رعایت‌ها هم کم شد. در سپتامبر (شهریور - مهر) ۲۰۲۱ با این که موارد ابتلا دوباره روند صعودی به‌ خود گرفت اما رعایت پروتکل‌ها، افت شدیدی پیدا کرد و پس از یک دوره ثبات، دوباره کاهش پیدا کرد. حالا هم با افزایش موارد ابتلا، رعایت پروتکل‌ها که از قبل کاهش پیدا کرده بود، افزایشی را نشان نمی‌دهد.
رعایت بهداشت فردی در دوره زمانی ششم تا ۲۰ بهمن امسال، بیش از ۶۱.۴۹درصد بوده که بیشترین شاخص مربوط به فرودگاه‌ها با ۹۲.۵۹درصد و کمترین آن مانند گزارش‌های قبلی مربوط به نانوایی‌ها با ۵۶.۴۸درصد بوده است. همچنین میانگین استفاده از ماسک در شاغلان و خدمت‌گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور هم در این مدت، ۵۵.۳۸ درصد بوده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به دانشگاه‌ها با ۹۰.۹۱درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز ورزشی با ۴۵.۴۶درصد بوده است.
در این میان، میانگین درصد رعایت فاصله‌گذاری در مکان‌های عمومی استان‌های کشور از ششم تا بیستم بهمن، ۵۶.۴۶درصد اعلام شده است. بیشترین میزان رعایت هم مربوط به ادارات و سازمان‌ها با ۸۳.۷۴ رصد و کمترین میزان رعایت مربوط به تالارهای پذیرایی با ۴۵.۶۳درصد بوده است.
شرط ستاد کرونا در ایران برای تعطیل نکردن بازار در نوروز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.02.2022
شرط ستاد کرونا در ایران برای تعطیل نکردن بازار در نوروز
همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب، ۵۹.۵۴درصد بود، بیشترین میزان رعایت مربوط به استادیوم‌ها با ۹۲.۱۹درصد و کمترین میزان رعایت نیز مربوط به مراکز ورزشی با ۵۱.۶۱درصد رعایت بوده است. در عین حال میانگین درصد رعایت پروتکل واکسیناسیون ۸۷.۲۱درصد بود که بیشترین میزان رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی در فرودگاه‌ها با ۹۸.۱۵درصد و کمترین میزان در پاساژها با ۸۱.۷۰درصد بوده است.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت ایران، در همین مدت، از سه میلیون و ۵۷۷هزار و ۸۰۷مرکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، مکان‌های عمومی و واحدهای کارگاهی، ۲۱۸هزار و ۴۵۶مورد بازرسی انجام شد. در این مدت ۳۷هزار و ۶۲۸مرکز اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شدند و یک هزار و ۲۶۷مورد از این مراکز هم پلمب شدند.
همچنین از ۱۲۳ هزار و ۹۶۲ مدرسه، بازرسی کرونایی انجام شد که مهم‌ترین تخلف‌ها در این مدارس، مناسب‌نبودن فضای کلاس‌ها با تعداد دانش‌آموزان، رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری بین آنها، رعایت‌نکردن چیدمان صندلی‌ها بر اساس فاصله تعیین‌شده، رعایت‌نکردن استفاده از ماسک در میان دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه، فراهم‌نکردن شرایط مناسب برای تهویه و جریان هوا در کلاس‌های درس و تجمع والدین در مقابل ورودی و خروجی مدارس بود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала