طوفان‌های گردوغبار، حامل عوامل بیماری‌زا

CC BY 4.0 / Tasnim news agency / هوای کدام یک از محلات تهران امروز آلوده‌تراست ؟
هوای کدام یک از محلات تهران امروز آلوده‌تراست ؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.02.2022
اشتراک
گردوغبارها با منشا خارجی عمدتاً از بیابان‌های عربستان آغاز می‌شوند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، در سال‌های اخیر افزایش طوفان‌های گردوغبار باعث نگرانی‌هایی در خصوص مشکلات بهداشتی شهرستان‌های آبادان و خرمشهر شده است. با توجه به این‌که طوفان‌های گردوغبار می‌توانند حامل عوامل بیماری‌زا باشند، پژوهشگران باکتری‌های موجود در هوای این دو شهر را مورد بررسی قرار دادند.
طوفان‌ گردوغبار یکی از پدیده‌هایی است که در سال‌های اخیر منجر به آلودگی هوا شده و پیامدهای زیست محیطی و بهداشتی نامطلوبی به جا گذاشته است. طوفان‌های گردوغبارهای ناشی از خشکی زمین و بیابان‌ها می‌تواند عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، موجودات تک‌یاخته‌ای، گرده‌های گیاهی و غیره را همراه با خود حمل کنند و باعث افزایش بیماری‌های مختلف شوند.
ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن بر روی کمربندهای خشک و نیمه‌خشک به طور مداوم تحت تاثیر گردوغبارهای محلی قرار دارد. منشا طوفان‌های گردوغبار ایران، اغلب از جنوب عراق و شمال عربستان است. خشکسالی، کاهش بارندگی و رطوبت نسبی، باعث خشک شدن برخی تالاب‌ها، دریاچه‌ها و بیابان‌های کشورهای عراق و سوریه شده است و همین موضوع با تولید گردوغبار همبستگی زیادی دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران: ۸۰درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران: ۸۰درصد آلودگی هوا ناشی از وسایل نقلیه است
شهرهای آبادان و خرمشهر نزدیک به کانون‌های گردوغبار خارجی قرار دارند و همچنین با تالاب‌های خشک‌شده هورالعظیم و شادگان همجوار هستند. به همین دلیل این شهرها می‌توانند نمونه‌های مناسبی برای بررسی طوفان‌های گردوغبار باشند.
بررسی تصاویر ماهواره‌ای در روزهای گردوغباری نشان داد که شهرستان‌های آبادان و خرمشهر تحت تاثیر گردوغبارهای با منشا داخلی و خارجی هستند و توده‌های گردوغبار، ابتدا از کشورهای اردن، سوریه، عراق و عربستان سعودی منشا می‌گیرند، ولی با توجه به موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر حرکت توده‌های گردوغباری و جهت باد غالب، در منطقه منجر به فعال کردن کانون‌های گردوغبار داخلی می‌شود.
در این مطالعه مشخص شد که تراکم باکتری‌ها در روزهای گردوغباری با منشا داخلی بیشتر از روزهای گردوغباری با منشا خارجی بود. گردوغبارهای با منشا خارجی عمدتاً از بیابان‌های عربستان آغاز می‌شوند و به دلیل خشکی، گرما و تابش مداوم پرتو فرابنفش، فاقد موجودات زنده مانند باکتری‌ها هستند. به همین دلیل نقش گردوغبارهای داخلی که از تالاب‌های خشک منطقه منشا می‌گیرند، مشخص می‌شود.
مقایسه باکتری‌های موجود در خاک تالاب‌های هورالعظیم و شادگان با باکتری‌های موجود در هوا نشان داد که ۶ جدایه‌های باکتریایی (ژانگژوئنسیس، باسیلوس ائریوس، باسیلوس سوبتلیس، پنی باسیلوس، باسیلوس موژوآونسیس، لیزینی باسیلوس ماکرولیدس) در خاک تالاب‌ها و هوای آبادان و خرمشهر مشترک بودند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала