تحریم و میلیاردها دلار صادرات انرژی ایران به عراق

© Fotolia / peerawat444اعلام آمادگی ایران برای افزایش صادرات برق به پاکستان و افغانستان
اعلام آمادگی ایران برای افزایش صادرات برق به پاکستان و افغانستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.02.2022
اشتراک
سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه: ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و رفع تعهدات ارضی به ویژه عراق از بحث‌های مهم است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، مهدی شوشتری، سر کنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه اعلام کرد که ارتباط تجاری با کشورهای همسایه و رفع تعهدات ارضی به ویژه عراق از بحث‌های مهم است.
وی با اشاره به فراز و نشیب‌های ارتباط اقتصادی با عراق، گفت: "در شرایط تحریم توانستیم ۱۳ میلیارد دلار انرژی به عراق صادر کنیم. ارتباط ما با مرز به صورت روزانه بوده و توسعه روابط با اقتصاددان‌ها از اولویت‌ها است‌. موضوعاتی را خودمان منعکس کردیم اما وزارت خارجه بهتر می‌تواند عمل کند و باید در سطوح بالا راهکارهای متناسب با شرایط صورت گیرد.
مشکل و دغدغه فعالان اقتصادی مشکل و دغدغه وزارت امور خارجه نیز است و به همین سبب دولت با تصمیمات خود به دنبال راه حل‌هایی برای حل مشکلات صادر کنندگان بوده و با توجه به متفاوت بودن مشکلات در درجه اول مشکل تعهدات ارضی باید رفع شود و پیگیری‌های جدی در سطوح مختلف انجام گیرد.
گمرک ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
رشد ۲۳درصدی صادرات ایران
عراق بعد از چین دومین شریک تجاری ما و به تعبیری دیگر از لحاظ کیفی اولین شریک تجاری بوده که اهمیت اقلیم عراق را چند برابر کرده است و عمده صادرات ایران صادرات کالاهای ساخته شده در واحدهای تولیدی بوده که باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده می‌شود.
از زمان صدام هم ارتباط تجاری ما با عراق گرچه با فراز و نشیب همراه بوده ولی پایدار بوده و در شرایط تحریم توانستیم ارزیابی‌ها در نظر گرفته و ۱۳ میلیارد دلار به عراق انرژی صادر کنیم.
فراوانی کالاهای ترک در سلیمانیه دیده شده و باید وارد فاز رقابتی با ترکیه شویم تا بتوانیم سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهیم و ۱۲ مرز زمینی در سلیمانیه دیده شده که ۵۰ درصد مرز مشترک کرمانشاه و عراق است و باید از این مرزها به طور ویژه استفاده کرد.
برای بخش صادرات در چهار حوزه ساختمانی، سوخت، مواد غذایی و میوه و تره بار سهم قابل توجه‌ای از بازارهای عراق و اقلیم را داریم. با توجه به تولیدکنندگان اکثراً جنس‌های درجه ۲ و سه صادر شده و همواره از طرف اقلیم گفته می‌شود که جنس درجه یک به آن‌ها نمی‌رسد و باید روی این موضوع به طور جدی استاندار سازی انجام شود.
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
ارزیابی گردش کالا بین روسیه و ایران
عراق از کالای داخلی حمایت کرده و باید بر اساس شرایط و سیاست‌ها سهم خود را حفظ کرده و در عراق تولید محصول داشته باشیم و یک کیفیت و برند خوب را وارد بازار اقلیم کنیم. برای اولین بار ۳۰ شرکت دانش بنیان اجناس خود را به بازار اقلیم فرستادند و کارهایی را انجام داده‌اند به صورتی که غالب نمایشگاهی نیست و می‌توان از آن به خوبی بهره برد.
گردشگری سلامت می‌تواند بیش از انتظار سودمند بوده و با افزایش ظرفیت مراکز درمانی توریسم‌های سلامت را از حوزه اقلیم جذب استان کرمانشاه کرد. برای اولین بار یک شرکت مشترک با سلیمانیه تأسیس شده که گام‌هایی برای بهبود روابط حمل و نقل انجام گرفته و باید برای رفع مشکلات طرف عراقی همراهی کرده تا بتوانیم از طریق مرزهای استان کرمانشاه به پرویزخان و ابوکمال و سوریه رسید".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала