اعتراض خیابانی مردم ترکیه به گرانی +عکس، ویدئو

© REUTERS / Murad SezerВ пункте обмена валют в Стамбуле
В пункте обмена валют в Стамбуле - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2022
اشتراک
گروهی از ساکنان آنکارا، با برگزاری تجمعی در اعتراض به گرانی، قبض‌های برق خود را به آتش کشیدند.
به گزارش اسپوتنیک، نرخ رسمی تورم در ترکیه طی ژانویه گذشته به ۴۸.۷ درصد رسیده که بالاترین سطح در ۲۰ سال گذشته به شمار می‌رود. با وجود افزایش قابل توجه قیمت انواع کالاها و خدمات، آنچه که این روزها بیش از همه برای مردم ترکیه دردسرساز شده، افزایش قیمت برق است.
نرخ برق در ابتدای ژانویه گذشته به صورت پلکانی و بر پایه میزان مصرف بین ۵۲ تا ۱۲۷ درصد افزایش یافت. دوندو ایسلر، ۶۱ ساله، یکی از معترضان ساکن آنکارا می‌گوید: "با وجود این که شب‌ها دمای هوا تا منفی ۱۰ درجه سانتیگراد سرد می‌شود، ناگزیرم شوفاژ‌ اتاق خواب را خاموش کنم و بخوابم تا قبض برقم از توان پرداختم خارج نشود." افزایش هزینه انرژی به مساله جدی کسب و کارها هم بدل شده است. برخی مغازه‌دارها برای توجیه مشتریان خود نسبت به افزایش قیمت کالاها و خدمات خود قبض‌های برقشان را پشت شیشه‌های مغازه‌های خود نصب کرده‌اند. برخی رستوران‌ها و بارها هم اعلام کرده‌اند که به ازای استفاده از وسایل گرمایشی در فضای باز در فاکتور خود هزینه انرژی را درج می‌کنند."
هاجر فوگو، بنیانگذار سازمان غیردولتی "شبکه فقر شدید"، می‌گوید: "این افزایش قیمت‌ها که از سال ۲۰۰۲ تاکنون بی‌سابقه بوده، تمام اقشار جامعه را فقیر کرده است؛ چنان که بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌های غذایی خود را به شدت کاهش داده و تخم مرغ، پنیر یا زیتون که صبحانه سنتی ترک‌ها بوده به محصولاتی لوکس تبدیل شده‌اند و اجاره‌‌بها نیز دو تا سه برابر شده و حتی خانواده‌های طبقه متوسط را ناگزیر به مهاجرت به محله‌های دورتر از مرکز شهرها و کاهش اندازه خانه خود کرده است." با این حال، آقای اردوغان اخیرا با برکناری رئیس مرکز آمار این کشور به دلیل اعلام بالاتر از حد نرخ تورم بار دیگر به مردم وعده داد تا روند نزولی قیمت‌ها به زودی آغاز خواهد شد. هر چند که مخالفان سیاسی و اقتصاددانان منتقد او نسبت به تحقق این وعده بدبین هستند و همچنان اعتراض‌های مردمی به گرانی در گوشه و کنار این کشور ادامه دارد.
کاربران عنوان می‌کنند شرایط حال حاضر ترکیه حال و هوای اوایل گرانی در ایران را دارد مردم با هر گرانی شروع به اعتراض می‌کردند اما الان ایران در مرحله‌ای نیست که اعتراض برایش جوابگو باشد چراکه خیلی وقت است مردمانش به گرانی عادت کرده‌اند.
برخی دیگر از کاربران هم این موضوع برایشان سوال است که قبض‌ها در ترکیه هنوز کاغذی است مگر نباید اینترنتی باشد؟ و عنوان می‌کنند یک حرکت نمایشی اعتراض گونه است که حتی در خیلی از کشور‌های معترض به گرانی دلار‌ها را به آتش می‌کشند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала