گزارش و تحلیل

حضور ایران در ششمین نشست کشورهای عضو مجمع صادر کنندگان گاز

© Sputnik / Pavel Palamarchuk /  مراجعه به بانک تصاویر آغاز صادرات گاز اسرائیل به مصر
آغاز صادرات گاز اسرائیل به مصر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2022
اشتراک
ایران در بنادر جنوبی به کشورهای اکو خدمات لجستیکی می دهد.
پس از وضع تحریم‌ های شدید اقتصادی علیه ایران توسط ایالات متحده آمریکا به واسطه خروج این کشور از توافقنامه برجام، جمهوری اسلامی ایران در وضعیت فشار شدید اقتصادی قرار گرفت و به واسطه این وضعیت معاونت دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه این کشور بیش از پیش از فعال شد تا در زمینه های اقتصادی راه سازی های لازم برای تجارت با جهان را فراهم کند.
یکی از رویکرد های مدیریتی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برقراری ارتباط با کشور های همسایه و کشور های قدرتمند آسیایی بود به واسطه‌ ی این رویکرد ایران همکاری‌ های خود با سازمان های اقتصادی آسیایی را افزایش داد اخیراً نیز این کشور به عضویت دائم سازمان همکاری‌ های شانگهای در آمد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران، دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه از ادامه تلاشهای کشورهای عضو اکو جهت اجرای تصمیمات و توصیه های نشست اخیر سران این سازمان در عشق آباد خبر داد و گفت:
با همکاری وزارت امور خارجه، استانداری هرمزگان و دبیرخانه اکو قرار است سفرای کشور های عضو اکو در تهران بهمراه دبیرکل این سازمان در اواسط اسفندماه جاری به بندرعباس سفر نمایند و علاوه بر برگزاری نشست ماهانه خود در آن شهر و پیگیری اجرای تصمیمات نشست سران، از امکانات و تسهیلات لجستیکی و بندری این شهر بازدید نمایند.
آنکارا و باکو درباره افزایش صادرات گاز به ترکیه به توافق رسیدند + جزئیات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2022
آنکارا: ايران عرضه گاز به تركيه را در حجم محدود از سر گرفته است
دکتر صفری خاطر نشان نمود: تعامل گسترده و هم افزایی با کشور های همسایه از جمله در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در دستور کار دولت جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و ارائه خدمات لجستیکی به کشور های عضو اکو در بنادر جنوبی کشور نظیر بندر عباس و چابهار در دست برنامه ریزی است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین یادآور شد: تقویت هرچه بیشتر خطوط مواصلاتی مابین کشورهای عضو اکو از یک سو و بین منطقه اکو با مناطق پیرامونی از جمله دستورالعملهای سران اکو در نشست اخیر خود در عشق آباد نیز می باشد.
در همین ارتباط و با ابتکار ازبکستان (رئیس دوره ای اکو در سال 2022)، امسال به عنوان "سالِ تقویت مواصلات منطقه ای" نامگذاری شده است.
دکتر صفری همچنین از نشست 5 جانبه ای با حضور متخصصان حمل و نقل ریلی 5 کشور ترکمنستان، تاجیکستان، ترکیه، ازبکستان و جمهوری اسلامی ایران خبر داد که روز پنجشنبه 21 بهمن ماه بصورت مجازی برگزار گردید.
هدف از این جلسه که به ابتکار ترکمنستان تشکیل شد بررسی امکان انتقال بار بصورت چندوجهی (جاده و ریل) در مسیر تاجیکستان تا ترکیه از طریق شبکه ریلی ازبکستان، ترکمنستان و ایران بود و ابعاد فنی آن مورد تبادل نظر قرار گرفت. قرار است تبادل نظرها در نشستهای دیگری دنبال شود.
همچنین دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه با اعلام برگزاری ششمین نشست کشور های عضو مجمع کشورهای صادر کنندگان گاز در اوایل اسفندماه در دوحه قطر افزود: این نشست در مقطع زمانی حساسی از وضعیت بازار جهانی انرژی و گاز طبیعی برگزار خواهد شد.
روسیه شرط افزایش عرضه گاز به اروپا را عنوان کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
روسیه شرط افزایش عرضه گاز به اروپا را عنوان کرد
وی تاکید کرد: افزایش شدید قیمت انرژی، نیازهای اقتصاد جهانی در تلاش برای خروج از بحرانهای ناشی از کرونا در کنار ملاحظات زیست محیطیِ مدنظر جامعه جهانی پازل پیچیده ای را پدید آورده است و به نظر می رسد گازطبیعی به عنوان یک انرژی تمیز می تواند نقش مهمی در بازیابی اقتصاد جهانی در دوران پس از کرونا ایفا نماید.
کشورهای عضو مجمع کشورهای صادر کننده گاز مالک بیش از 70 درصد ذخایر گازی دنیا هستند و لذا می توانند در تضمین امنیت عرضه گاز طبیعی برای کشورهای مصرف پیش قدم شوند.
هیات کشور جمهوری اسلامی ایران در این نشست علاوه بر موضوعات مربوط به همکاری کشورهای عضو در مناسبات گازی جهانی، موضوعاتی همچون همکاری در اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره وری انرژی در کشور های عضو با هدف افزایش ظرفیتهای صادراتی و نیز توجه به ملاحظات زیست محیطی دنبال خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала