کشف مارمولک 110 میلیون ساله در کهربا

© Fotolia / lantapix کهربا
 کهربا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
اشتراک
دیرینه شناسان یک مارمولک 110 ساله را در کهربا پیدا کردند.
به گزارش اسپوتنیک، دیرینه شناسان با تجزیه و تحلیل محتویات قطعه ای از کهربا از معدنی در میانمار، گونه ای از مارمولک را که قبلا ناشناخته بود شناسایی کردند. سن این موجود گیر افتاده در رزین (صمغ) حدود 110 میلیون سال است.
این مطالعه در Scientific Reports منتشر شد و به طور خلاصه توسط Sci News گزارش شد. دیرینه شناسان اغلب نمونه های به خوبی حفظ شده از موجودات و گیاهان مختلف را در قطعات کهربای باستانی پیدا می کنند.
این بار کهربا که تله مارمولک است به دست آنها افتاد. دانشمندان دریافته اند که حدود 110 میلیون سال پیش، یک مارمولک در رزین یک آراکاریا افتاد، در آن گیر کرد و مرد. سخت شدن رزین به کهربا تبدیل شد که به خوبی موجود باستانی را حفظ کرد.
مشخص شد که بقایای آن متعلق به گونه‌ای از مارمولک است که قبلاً برای علم ناشناخته بود و Retinosaurus hkamtiensis نام داشت. این یافته دانشمندان را هیجان زده کرد. همانطور که آرون بائر، استاد دانشگاه ویلانوا اشاره می کند، کارشناسان در حال حاضر به موجودی نگاه می کنند که هم سن دایناسورها است.
یک قطعه جالب از کهربا در منطقه خکامتی پاتابوم، در مجاورت معادن یشم در شمال حوضه مرکزی میانمار کشف شد. مطالعه یک نمونه منحصر به فرد با استفاده از توموگرافی کامپیوتری امکان پذیر شد. بر اساس تصاویر به دست آمده، دانشمندان حتی تصاویری سه بعدی از یک مارمولک باستانی ساختند.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد که Retinosaurus hkamtiensis عضوی از Scincoidea است، یک ابرخانواده که امروزه شامل اسکینک‌ها، مارمولک‌های زره‌دار و مارمولک‌های شبانه است. و تجزیه و تحلیل داده های مولکولی نشان داد که این خزنده از بستگان لاین Tepexisaurus و Xantusiidae است.
محققان می نویسند: "این به یک فرضیه جالب اشاره می کند که گروه کنونی، که به ویژه از آمریکای شمالی و مرکزی شناخته می شود، ممکن است در جای دیگری غیر از آن که در جغرافیای زیستی تاکنون شناخته شده آنها ذکر شده بود، سرچشمه گرفته باشد." اوایل کرتاسه، که در این مورد در جایی در گندوانا رخ داده است. "
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала