مقامات آمریکا می گویند ایران می تواند مواد لازم برای ساخت بمب اتمی را تولید کند

© Fotolia / Borna_Mir تهران
 تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
اشتراک
مقامات ارشد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به سناتورهای این کشور گفته اند که ایران می تواند تنها ظرف دو ماه مواد کافی برای ساخت بمب هسته ای را تولید کند.
به گزارش اسپوتنیک، این خبر را روزنامه پولیتیکو منتشر کرده است.
به نوشته این نشریه، ارزیابی فوق الذکر طی یک کنفرانس خبری در بسته مطرح شده است. آنطور که پولیتیکو می نویسد یکی از سناتورها این ارزیابی را "هیجان آور و تکان دهنده" خوانده است.
نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.02.2022
نخست وزیر اسرائیل از بایدن خواست به برجام بازنگردد
هشتمین دور مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران (برجام) روز سه شنبه در وین از سر گرفته شد، اما کمیسیون مشترک هنوز به طور رسمی تشکیل جلسه نداده است.
در دور هفتم مذاکرات وین در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس توافقنامه به توافق رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را نیز گنجانده بود.. به گفته باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران، مذاکرات به خوبی پیش می‌رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، پیشرفت را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد.
برجام که لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران را در نظر می گیرد، در سال 2015 توسط پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان امضا شد. در سال 2018، رئیس جمهور وقت ترامپ به طور یکجانبه از برجام خارج شد.در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از اجرای محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم صرفنظر کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала