نگرانی مقام ایرانی از فرار بذرها از کشور

CC BY 2.0 / Forest and Kim Starr / Lesser snapdragonنگرانی مقام ایرانی از فرار بذرها از کشور
نگرانی مقام ایرانی از فرار بذرها از کشور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
اشتراک
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم ایران: ارزش و جایگاه بذر در هر کشوری کمتر از ذخایر ژنتیکی انسانی نیست.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، محسن شریفی، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم ایران گفت: بذر هر کشوری به عنوان یکی از سرمایه ها و دارایی های آن کشور است و اگر بخواهیم مقوله بذر موجود در هر کشور را با مغزهای موجود در آن کشور مقایسه کنیم، کار بیهوده ای نکرده ایم.
وی ادامه داد: هرچند همواره در کشورمان صحبت از مغزها، استعدادها و ژن های انسانی است، اما چندان از اهمیت طبیعت، گیاهان، جانوران و موجودات زنده و خصوصا مقوله مهمی به نام بذر صحبت به میان نمی آید.
شریفی افزود: ذخایر ژنتیکی ما در مقوله گیاهان از ابعاد مختلفی قابل بررسی است، ازجمله اینکه از نظر تنوع، انحصاری و ویژه بودن برخی گونه های گیاهی که در هیچ نقطه ای از جهان یافت نمی شوند. تنوع فصلی که در کشورمان داریم ایجاب می کند انواع مختلف گیاهان را داشته باشیم، اما متاسفانه ذخایر ارزشمندی که در این زمینه داشته ایم، در طول سالیان سال دچار مشکلاتی شده و خیلی از گونه های گیاهی ما سالهاست که منقرض شده اند و دیگر نمی توان آنها را پیدا کرد.
وی تاکید کرد: بررسی ابعاد مختلف بذر صرفا پرداختن به مقوله خود بذر نیست و فراتر از آن است. ما به عنوان یک ذخیره ارزشمند ژنتیکی و به عنوان داشته ای مهم هنوز به این موضوع نگاه نکرده ایم و به این توجه نداشته ایم که شاید در آینده این ذخیره موجود را نداشته باشیم، کما اینکه در حال حاضر هم آنچه که در گذشته داشته ایم را دیگر نداریم.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم ایران به ضعف اسناد بالادستی و قوانین در پرداختن به مقوله بذر هم اشاره کرد و گفت: هرچند بسیار به مقوله مهاجرت مغزها توجه می شود، اما فرار بذرها از فراز مغزها در کشورمان بیشتر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала