مصاحبه اختصاصی با سرکنسول ایران در آستراخان روسیه

© Photo / COURTESY THE CONSULATE GENERAL OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN IN ASTRAKHAN (RUSSIA)مهدی آکوچکیان، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان
مهدی آکوچکیان، سرکنسول  جمهوری اسلامی ایران در آستراخان   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
اشتراک
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر آستراخان روسیه، اظهار داشت: روسیه و ایران ظرفیت های زیادی برای همکاری های متقابلاً مفید دارند، اما از همه آنها به درستی استفاده نشده است.
اسپوتنیک - مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شهر آستراخان روسیه، در مصاحبه اختصاصی اسپوتنیک به سوالات زیر چنین پاسخ داد.
به زودی مهمترین مراسم جشن کشور یعنی روز پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برگزار می گردد. اکنون چهل و سومین سالگرد آن است. بفرمایید که جنابعالی به شخصه روابط بین ایران و فدراسیون روسیه را از سال ۱۹۷۹ چگونه ارزیابی می کنید؟ چه چیزی به طور ویژه شما را به عنوان یک دیپلمات خوشحال می کند و شکاف هایی را که باید پر شوند در چه می بینید؟ آیا می توان انتظار داشت که در زمان ریاست جمهوری آقای رئیسی بتوان این شکاف ها را پر کرد؟
"مناسبات ایران با فدراسیون روسیه از روزهای نخستین پیروزی انقلاب اسلامی ایران روند روبه رشد و توسعه ای را تجربه ای کرده است. به ویژه در عرصه سیاسی و بین المللی همکاری، مواضع دو کشور بسیار به هم نزدیک است، اگرچه به موازات توسعه مناسبات سیاسی در زمینه مناسبات اقتصادی و تجاری متأسفانه رشد متوازنی را شاهد نبوده ایم که این امر را می توان ناشی از عدم شناخت طرفین از ظرفیت ها و نیازهای یکدیگر تلقی نمود. لذا هم ما و هم فدراسیون روسیه باید تلاش کنیم تا از فعالان بخش های اقتصادی و تجاری و حتی گردشگری و فرهنگی که می توانند موجبات نزدیکی دیدگاه ها و شناخت مردمان دو کشور را فراهم سازند حمایت و تشویق به عمل آید. در این صورت می توانیم شاهد تسریع در روند توسعه مناسبات همه جانبه دو کشور باشیم. دیدگاه دولت جناب آقای رئیسی رئیس محترم جمهور نیز در اتخاذ سیاست خارجی با رویکرد "نگاه به شرق" و به ویژه همسایگان بر پایه همین ایده ها شکل گرفته است و من شخصا بر این باورم که با تحقق این موارد شکاف هایی که شما نام بردید مرتفع خواهند شد و زمینه برای رشد و توسعه مناسبات اقتصادی فراهم می گردد."
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
ارزیابی گردش کالا بین روسیه و ایران
در حال حاضر موضوع سفر جناب آقای رئیسی رئیس جمهور ایران به فدراسیون روسیه همچنان در رسانه های گروهی غربی و حتی ایرانی مورد بحث است. بفرمایید که جنابعالی شخصاً کدام یک از دستاوردهای این سفر را برجسته می دانید؟ در زمینه همکاری های منطقه ای به ویژه در ارتباط با استان آستراخان چه مورد مهمی در دستور کار بود؟ پس از دیدارهای دو رئیس جمهور این منطقه چه چشم اندازهایی را در پیش رو دارد؟ چه پروژه هایی در ارتباط با این منطقه بندری روسیه در دستور کار دولت جناب آقای رئیس قرار دارد؟
"جناب آقای رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران به دعوت جناب آقای پوتین رئیس جمهور محترم فدراسیون روسیه ماه گذشته به مسکو عزیمت کردند. این سفر از جنبه های مختلف برای هر دو طرف واجد اهمیت تلقی می شد. انجام این سفر در این مقطع نشانه رویکرد جدید سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که بر توسعه روابط با کشورهای همسایه و نگاه به شرق تأکید می نماید. همچنین برای فدراسیون روسیه نیز نقش جمهوری اسلامی ایران در سیاست های منطقه ای پر اهمیت قلمداد می شود و دو کشور در بسیاری از مسائل صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی با یکدیگر تعامل و رایزنی می نمایند. از دستاوردهای سفر رئیس محترم جمهور ایران به روسیه می توانیم به توافق و تفاهم در زمینه افزایش حجم مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار در سال از سوی رؤسای جمهور دو کشور اشاره کنیم. روسیه و ایران ظرفیت های زیادی برای همکاری های متقابلاً مفید دارند، اما از همه آنها به درستی استفاده نشده است. دستاوردهای این سفر می تواند زمینه های لازم برای تحقق ارتقاء مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور را فراهم نماید. همچنین دو رئیس جمهور بر تحقق همکاری های حمل و ترانزیت در چارچوب کریدور شمال-جنوب تاکید داشتند که می تواند برای اقتصاد آستراخان پر اهمیت و سودمند تلقی شود. همچنین آستراخان می تواند دروازه ورودی و خروجی کالاهای ایران به روسیه و برعکس باشد."
لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
سفیر روسیه: ایران پیشنهاداتی برای توسعه همکاری انرژی با روسیه دارد
در حال حاضر ما می بینیم که برخی از رسانه های گروهی خارجی و حتی در خود ایران از جمله با تحریف وقایع و انتشار اخبار دروغ در مورد سفر جناب آقای رئیسی و استقبال از وی در کاخ کرملین، به طور فعالانه ای برای مخدوش نمودن چهره روسیه نزد ایرانیان در تلاش هستند. بفرمایید که به طور خاص سرکنسولگری چه سیاست آگاهی رسانی را در این زمینه به پیش می برد؟ و اهالی آستراخان به شمول شهروندان روسیه چه تلقی در مورد این اظهارات دارند؟
مبنای ارزیابی سفر رئیس محترم جمهور ایران به روسیه نتایج و دستاوردهای واقعی سفر است و همانطور که بیان کردم اصل انجام سفر رئیس محترم جمهور به مسکو خود بیانگر نزدیکی روابط و مناسبات دو کشور قلمداد می شود و بطور طبیعی مقامات و مسئولان تشریفات دو کشور پیش از انجام سفر در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر تفاهمات لازم را انجام می دهند. متاسفانه برخی رسانه ها و شبکه های مجازی براساس برداشت ظاهری و تحلیل خود، تلاشی برای حاشیه بردن دستاوردهای سفر به نمایش گذاشتند ولی خوشبختانه جامعه ایرانیان مقیم آستراخان به نتایج مثبت سفر ایشان توجه بیشتری داشتند و سرکنسولگری نیز در اطلاع رسانی واقعیت های نتایج سفر ماه گذشته جناب آقای رئیسی به روسیه اقداماتی انجام داد که تاثیر گذار بود.
در مورد دستاوردهای تجاری و اقتصادی سفر جناب آقای رئیسی چه می توان گفت؟
"توافقات در حوزه توسعه و تکمیل پروژه های دو جانبه مربوط به حمل و نقل و ترانزیت به ویژه کریدور شمال-جنوب و همچنین امکان مشارکت روسیه در تکمیل طرح های ریلی ایران و نیز ارتقاء حجم روابط اقتصادی به میزان ۱۰ میلیارد دلار در سال را می توان دستاوردهای مهم سفر نام برد."
واکنش رئیسی به حاشیه‌های مطرح‌شده درباره استقبال از وی در روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2022
واکنش رئیسی به حاشیه‌های مطرح‌شده درباره استقبال از وی در روسیه
جناب آقای آکوچکیان در مصاحبه های قبلی جنابعالی موضوع مشارکت ایرانیان در توسعه منطقه ویژه اقتصادی "لوتوس" در استان آستراخان را مطرح نمودید. بفرمایید که چه تغییراتی در این مدت به وقوع پیوسته است و چشم اندازهای این همکاری ها چیست؟
"ما همچنان به مشارکت و سرمایه گذاری متقابل ایرانیان در آستراخان و منطقه لوتوس و سرمایه داران روسیه در مناطق آزاد ایران امیدواریم و این موضوعات را دنبال می کنیم. در این راستا برای تدوین سند همکاری بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی بعنوان یکی از بزرگترین نهادهای اقتصادی فعال در ایران با دولت آستراخان تلاش کردیم و یک نشست وبیناری نیز در ماه گذشته بین مقامات دو طرف برگزار شد و خوشبختانه این تفاهم نامه در مراحل نهایی قرار دارد. انتظار داریم در آینده نزدیک همزمان با سفر رئیس محترم بنیاد مستضعفان به استان آستراخان و با حضور جناب آقای بابوشکین استاندار محترم، این سند همکاری بلند مدت اقتصادی بین دو طرف به امضا برسد. البته باید اشاره کنم در مناطق آزاد ایران مانند منطقه ویژه اقتصادی بندر انزلی نیز زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد که اتباع و تجار روس و آستراخان می توانند در پروژه های مشترک آن مناطق مشارکت نمایند. افتتاح شعبه یک بانک روسی در آن مناطق نیز می تواند مد نظر قرار گرفته شود تا سرمایه گزاران با آرامش بیشتری به آن مناطق ورود نمایند.
در خاتمه، پیش بینی شخصی شما در ارتباط با مذاکرات وین در زمینه برجام چیست؟
"همانگونه که مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند ما از مذاکراتی که منجر به توافق خوب شود حمایت می کنیم. اگر طرف های مقابل حسن نیت داشته باشند، رسیدن به توافق امکان پذیر خواهد بود. اخیرأ دبیر محترم شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در خصوص برجام در توئیتری نوشت: توافقی که طی آن تحریم های شکل دهنده فشار حداکثری رفع نشود موجب شرطی شدن اقتصاد کشور شده و نمی تواند زمینه توافق خوب باشد.
لذا مواضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه برجام کاملاً روشن است و چنانچه طرف های مذاکره کننده واقع بین باشند و بدنبال تحمیل خواسته های ناحق خود نباشند دستیابی به توافق وجود دارد. لازم است در این زمینه به مواضع مثبت روسیه و چین نیز اشاره کنم."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала