حمایت چین از موضع ایران برای ادامه مذاکرات پیرامون حل مساله هسته ای

© Photo / IRNA"وانگ کوان" مذاکره کننده ارشد چین
وانگ کوان مذاکره کننده ارشد چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
اشتراک
مذاکره کننده ارشد چین در گفت و گوهای هسته ای اعلام کرد، با توجه به پیشرفت های مثبت در مذاکرات وین از موضع ایران برای ادامه مذاکرات پیرامون حل مساله هسته ای پشتیبانی می کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا ، "وانگ کوان" مذاکره کننده ارشد چین افزود "مذاکرات احیای توافق هسته ای ایران موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک روز گذشته در وین پس از بازگشت مذاکره کنندگان از پایتخت های کشورهایشان از سر گرفته شده است".
وی با اشاره به بسته پیشنهادی که توسط آمریکا، فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه شده است و لغو اخیر تحریم های آمریکا پیرامون برنامه هسته ای ایران، از آن به عنوان گامی مثبت به سوی توافق نهایی نام برد و گفت "تمامی طرفین باید به دیدگاه های بسته پیشنهادی، تقاضاهای منطقی و حقوق مشروع ایران توجه بیشتری کنند".
Josep Borrell جوزپ بورل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.02.2022
بورل درباره مذاکرات وین: طرفین برای توافق آمادگی‌ نشان داده‌اند
کوان بار دیگر تاکید کرد: در مجموع مذاکرات حال حاضر در وین به پیشرفت های مثبتی دست یافته و به سوی دستیابی به توافق نهایی در مسئله هسته ای ایران پیش می رود.
این مقام بلندپایه چینی با ترغیب تمامی طرفها به تلاش بیشتر، از آنها خواست تا بر روی مسائل حل نشده در مذاکرات گذشته از جمله رفع تحریم ها و ضمانت های اقتصادی برای بسط و توسعه اجماع و تلاش برای دستیابی به توافقِ زودهنگام تمرکز کنند.
به گفته وانگ کوان، چین با فوری بودن در به نتیجه رسیدن مذاکرات موافق است اما گذاشتن ضرب الاجل برای رسیدن به توافق را سازنده نمی داند. او از تمامی طرفها خواست اراده سیاسی را بیشتر تقویت کنند و حسن نیت و سازش و سازگاری را در مراحل نهایی مذاکرات هسته ای نشان دهند.
وی همچنین از مذاکره کنندگان خواست تا لغو تحریم ها که خواسته اولیه ایران و موضوع مهمی برای چین است را در نظر بگیرند. آمریکا نیز باید به تعهداتش در برابر ایران و احترام متقابل پایبند باشد.
کوان در پایان گفت، مذاکره و گفت و گو تنها راه حل مسئله هسته ای ایران است و چین با تمامی طرفین تا رسیدن به این توافق همکاری های لازم را خواهد داشت.
سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه شنبه و همزمان با آغاز مرحله جدید از دور هشتم مذاکرات رفع تحریم ها در وین، ضمن انتقاد از رویکرد طرفهای غربی برای تحت فشار قرار دادن ایران از طریق تعیین ضرب‌الاجل در روند مذاکرات، تصریح کرد "تعیین ضرب الاجل های مصنوعی برای مذاکرات سازنده نیست."
به گزارش ایرنا از سایت وزارت خارجه چین، ژائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین درباره مذاکرات وین که از روز سه شنبه (19 بهمن) آغاز شده است گفت: "مذاکرات برای احیای پایبندی [به برجام] وارد مرحله حساس شده است. چین موافق است که همه طرف ها بایستی احساس فوریت بیشتری داشته باشند، بایستی حسن نیت و انعطاف پذیری کامل از خود نشان دهند و به سمت رسیدن به توافق در زمانی کوتاه حرکت کنند.
وی ادامه داد: همزمان، ما معتقدیم که تعیین مصنوعی ضرب الاجل برای مذاکرات، اقدام سازنده ای نیست. همه طرف ها بایستی با نشان دادن صبوری اخلافات رابه طور مناسب حل کنند و شرایط مطلوبی برای گفت وگوها ایجاد کنند.
لی جیان گفت: آمریکا به عنوان مقصر بحران برنامه هسته ای ایران بایستی سیاست خطاکارانه "فشارحداکثری" در قبال ایران را اصلاح و تمامی تحریم های غیرقانونی علیه ایران و طرف های ثالث را رفع کند.
وی افزود: ایران نیز بایستی بر همین مبنا، پایبندی کامل به برجام را از سر بگیرد. چین همچنان به مشارکت سازنده در مذاکرات ادامه خواهد داد و با همه طرف ها برای بازگرداندن برجام به مسیر صحیح در مدت زمان کوتاه همکاری خواهد کرد.
برنامه جامع اقدام مشترک در سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه ۵+۱ ( چین، فرانسه، روسیه، انگلیس، آمریکا + آلمان) و اتحادیه اروپا امضا شده بود. با این حال "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری پیشین آمریکا در مه ۲۰۱۸ از توافق خارج شد و برنامه تحریم های حداکثری علیه ایران اعمال کرد. از آوریل ۲۰۲۱ ایران و بازماندگان توافق دور جدید مذاکرات را برای احیای توافق در وین از سرگرفته اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала