برنج خارجی به چه قیمتی وارد ایران می‌شود؟

© Fotolia / Dancarبرنج
برنج - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.02.2022
اشتراک
نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس: در بازار برنج خارجی ۳۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، علیرضا عباسی، نایب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی مجلس ایران اظهار داشت که برنج خارجی به قمیت نیم دلار خریداری و به بازار عرضه می‌شود اما در بازار برنج خارجی ۳۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود.
وی درباره گرانی مجدد برنج ایرانی گفت: "شرایط اقتصادی برای جهادگران عرصه تولید که امنیت غذایی کشور را تأمین می‌کنند، باید به‌صرفه باشد. نهاده‌های کشاورزی در یک بازه زمانی به‌خاطر تغییر قیمت ارز، دچار تغییراتی شد که روی معیشت کشاورزان تأثیر گذاشت. از طرف دیگر، قیمت عرضه شده به بازار اصلا برای مصرف‌کننده مطلوب نیست.
اگر مصرف‌کننده نتواند کالایی را خریداری کند، در نهایت تولیدکننده ضرر می‌کند. بنابراین، باید تناسبی بین قیمت تولید و مصرف وجود داشته باشد. سود حاصل از گرانی برنج ایرانی از شهریور ماه به جیب کشاورز نرفته است. چرا که اصلا کشاورز کشتی نکرده است که افزایش قیمت داشته باشد. تنها دلالان هستند که در بازار سوداگری می‌کنند.
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2022
مخالفت دولت ایران با هرگونه افزایش قیمت که باعث فشار اقتصادی شود
مسئول اصلی گرانی غیرمنطقی برنج وزارت جهاد کشاورزی است. وزارت جهاد کشاورزی توان مدیریت بازار را ندارد و در زمینه نظارت بر قیمت‌ها کوتاهی کرده است. ما در مجلس پیگیر این موضوع هستیم.
وزرای دولت سیزدهم یک حاشیه امنی برای خودشان تصور می‌کنند و علتش این است که مدت زمان زیادی از وزارتشان نگذشته است. نمایندگان مجلس اما وکیل مردم هستند. اگر جایی حس کنیم که مردم متضرر می‌شوند، به وظیفه قانونی خود عمل خواهیم کرد. ما با هیچ کس تعارف نداریم.
وظایف وزارت دادگستری و تعزیرات هم جای خودش را دارد. همه تلاش ما این بود که با قانون تمرکز، اختیارات وزارت جهاد کشاورزی را افزایش دهیم. به همین خاطر، بنده کوتاهی در ماجرای برنج را از وزارت جهاد کشاورزی می‌بینم. کشور ما برنج خارجی را با قیمت نیم دلار وارد کشور می‌کند. چه اتفاقی می‌افتد که هم‌اکنون در بازار نمی‌توان برنج خارجی ۱۳ – ۱۴ هزار تومانی خرید؟ حتی برنج خارجی ۲۰ - ۳۰ هزار تومانی هم پیدا نمی‌شود. بنابراین، سامان‌دهی بازار برنج به‌عهده وزارت جهاد کشاورزی است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала