حکمتیار برای دیدارهای رسمی به ایران رفت

© AP Photoحکمتیار برای دیدارهای رسمی به ایران رفت
حکمتیار برای دیدارهای رسمی به ایران رفت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2022
اشتراک
یک منبع به اسپوتنیک گفت که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان، کهنه کار سیاست افغانستان، برای دیدار با تعدادی از مقامات ایرانی به ایران رفته است.
به گزارش اسپوتنیک، پیش از این در شبکه های اجتماعی گزارش هایی منتشر شده بود مبنی بر اینکه حکمتیار که در دهه ۹۰ ریاست دولت این کشور را بر عهده داشت، افغانستان را ترک کرد. سرویس مطبوعاتی این سیاستمدار اعلام کرد که او بازخواهد گشت.
حکمتیار از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۴ نخست وزیر افغانستان بود. این سیاستمدار اظهار داشت که نیروی سیاسی که او رهبری می کند علاقه ای به مشارکت در حکومت طالبان ندارد (جنبش طالبان به دلیل فعالیت های تروریستی تحت تحریم های سازمان ملل است)، اما در عین حال بدون قید و شرط از او حمایت می کند.
در اوایل ماه آگوست ۲۰۲۱، طالبان حملات خود را علیه نیروهای دولتی افغانستان افزایش دادند، در ۱۵ آگوست وارد کابل شدند و روز بعد اعلام کردند که جنگ پایان یافته است. در دو هفته آخر ماه آگوست، از فرودگاه کابل که تحت حفاظت ارتش آمریکا بود، شهروندان غربی و افغان‌ هایی که با آنها همکاری می‌کردند، تخلیه شدند.
در شب ۳۱ آگوست، ارتش آمریکا فرودگاه کابل را ترک کرد و به حدود ۲۰ سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان پایان داد. در اوایل ماه سپتامبر، ترکیب دولت موقت افغانستان به ریاست محمد حسن آخوند که در دوره اول حکومت طالبان مسئول سیاست خارجی بود و از سال ۲۰۰۱ تحت تحریم های سازمان ملل بود، اعلام شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала