Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک ایران  , 1920
چندرسانه ای
چند رسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چند رسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک ایران ببینید

ضرورت جداسازی وین از بازار تهران

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2022
اشتراک
نوسانات ارزی و نوسانات قیمتها خود به خود موجب به هم ریختن همه برنامه ریزی ها برای گذر از تحریم ها می گردد.
اسپوتنیک - یکی از بزرگترین مشکلاتی که می تواند اقتصاد ایران را به خطر بیاندازد ربط دادن بازار تهران مخصوصا بازار ارزی به وین می باشد.
ربط دادن بازار تهران و مخصوصا بازار ارز و طلا به گفتگو های وین خود به خود می تواند خطراتی برای اقتصاد ایران ایجاد کند که کمتر از خود تحریم ها نیست، چرا که هدف از تحریم ها شکستن کمر اقتصاد ایران و به زانو درآوردن این کشور بوده تا یا ایران با فروپاشی اقتصادی مواجه شود و یا اینکه مردم از سر فشار اقتصادی شورش کنند و نظام را سرنگون کنند.
آنهایی که کارشناس مسایل سیاسی و تحریمی می باشند به خوبی می دانند که تحریم ها عمر مفید دارند و اگر در دوره عمر مفید خود به نتیجه نرسند دیگر فایده ای ندارند.
عمر مفید تحریم های آمریکایی موسوم به تحریم های حد اکثر ترامپ بر علیه ایران هم چیزی حدود یک تا دو سال برآورده شده، حال که این دو سال گذشته و نتیجه ای نداده آنها مجبور هستند که شرایط را تغییر دهند.
مصطلحا ایران هم دوره گذر اصلی را گذرانده و حال در حال عبور از تحریمها است.
اگر از هر اقتصاد دان بپرسید به شما می گوید مهم در اقتصاد مملکت این نیست که قیمت ارز چه قدر است بلکه مهم این است که این قیمت ثابت باشد.
رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.02.2022
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران: به وین باز می گردیم
یعنی ثبات ارز و قیمت ها مهم تر از هر چیز دیگر در اقتصاد هر کشوری می باشد.
نوسانات ارزی و نوسانات قیمتها خود به خود موجب به هم ریختن همه برنامه ریزی ها برای گذر از تحریم ها می گردد.
حال آمریکایی ها و عوامل آنها در بازار تهران تلاش دارند با استفاده از عوامل نفوذی خود در بازار تهران کاری کنند که حتی کوچکترین خبر از وین موجب آن گردد که بازار ارز تهران تحت تاثیر قرار گیرد.
حتی اگر هم طبق گفته مقامات بانک مرکزی ایران این بانک درآمد های جدیدی کسب کرده باشد منطقی به نظر نمی آید که بیاید و زمانی که آمریکایی ها اعلام می کنند یک تحریم که بیشتر به نفع خودشان است را برداشته اند، آن ارز ها را در بازار تزریق کند تا قیمت ارز را پایین بیاورد.
آنچه برای همه مسلم است دلیل پایین آمدن و یا بالا آمدن قیمت در بازار ارز همان دلال ها و عوامل آمریکا و دشمنان ایران هستند که با دلال بازی دستورات اربابان را اجرا می کنند، و اگر بانک مرکزی منابع ارزی جدیدی به دست آورده طبق همه برآوردها منطقا باید برای ترمیم کسری ارزی خود از آن استفاده کند و دائم با ورود به بازار قیمت را ثابت نگه دارد.
البته بهترین تصمیم گیری عموما این است که قیمت ارز در کشور هم ثابت باشد هم تک نرخ، چون چند نرخی "به هر بهانه ای که باشد" فقط موجبات سوء استفاده و رانت را فراهم می کند وهیچ سودی برای مردم ندارد.
بیش از چهار دهه است که این تجربه را داشته ایم و همه تجربه ها نشان داده اند که بدترین تصمیم برای اقتصاد مملکت چند نرخی بودن ارز است از زمانی که برخی اصرار داشتند که قیمت ارز را هفت تومان نگه دارند در حالی که در بازار 140 تومان بود تا امروزه که برخی اصرار دارند قیمت 4200 تومان باشد در حالی که در بازار چیزی حدود 27 هزار تومان است.
در همه این شرایط فقط رانتخواران و سوء استفاده گران از منابع دولتی بهره می برند و هیچ سودی عاید مردم نمی شود.
احمد حسین فلاحی، نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2022
نماینده مجلس ایران: مذاکرات وین باید به لغو همه تحریم ها منجر شود
کافی است در خبرها جستجوی ساده ای انجام دهید تا متوجه شوید بخش عمده ارز 4200 تومانی طی سالهای گذشته به جیب رانتخواران رفته و حتی کالایی که با این قیمت وارد شده از راه های دیگر از کشور خارج شده و به قیمت دلار آزاد فروش رفته و چیز قابل توجهی به دست مردم نرسیده.
به هر حال از جریان ارز 4200 بگذریم چون بحث آن بسیار مفصل است.
امروزه هم ربط دادن بازار ارز ایران به مذاکرات وین موجب آن می شود که همه تصمیم گیری های سیاسی نمایندگان ایران در وین تحت تاثیر فشار روانی بازار ارز قرار گیرد و این هم به نوع خود یک فشار مضاعف به حساب می آید.
همچنین همین مساله می تواند روی عوام در ایران تاثیر زیادی بگذارد و این ذهنیت را ایجاد کند که کوچکترین پالس از مذاکرات وین چه قدر روی شرایط اقتصادی آنها تاثیر گذار خواهد بود، این در حالی است که تجربه نشان داده حتی در صورتی که قیمت ارز پایین بیاید تاثیر آنچنانی روی ارزاق مردم نخواهد داشت و بر عکس تاثیر منفی مضاعف خواهد داشت.
تجربه متاسفانه نشان داده که تجار و کاسبان سود جوی زیادی امروزه در ایران بازار را در اختیار گرفته اند و اینها معمولا وقتی که قیمت ارز پایین می آید قیمت کالا را پایین نمی آورند و به بهانه اینکه کالا را با قیمت ارز بالا خریداری کرده اند به مردم می فروشند، یعنی عملا اگر چند روز قبل تر شما کالایی را با قیمت یک دلار می خریدید امروز مجبور می شوید مثلا با قیمت یک دلار و بیست سنت بخرید، حال جالب تر اینکه اگر چند صباح دیگر قیمت دلار بالا برود باز هم آن سود جویان قیمت را بر اساس یک دلار و بیست سنت حساب می کنند و دوباره قیمت را بالا می برند و دنبال سود مضاعف می باشند.
شاید اگر جریان را ساده تر شرح دهم بسیاری متوجه ماجرا شوند.
سوالی که چندین نفر از دوستان طی همین چند هفته اخیر سوال می کردند این بود که چطور است که دو سه سال پیش قیمت ارز به 27000 تومان رسید ولی قیمت ماشین پراید 70 ملیون بود و امروزه قیمت دلار به 26200 رسیده ولی قیمت ماشن پراید حدود 170 ملیون شده.
البته توضح دهم که قیمت ارز و قیمت ماشین را تقریبی بر اساس قیمت موجود در اینترنت امروز نوشته ام.
خوب دلیل اش همین ماجرایی است که بنده بالاتر توضح دادم، معمولا سوء استفاده گران بازار سعی می کنند مانند اره چه قیمت ارز بالا برود چه پایین برود چوب جیب مردم را بسابند و خالی کنند.
دلاری پنج سنت و ده سنت بالا و پایین می کنند و کم کم قیمت را بالا می برند، تا مردم به خود می آیند می بینند قیمت ها چند برابر شده.
همین نوسانات ارزی طی چند سال اخیر منجر به آن شده که بدون اینکه مردم متوجه شوند چیزی حدود صد ملیون تومان روی قیمت این ماشین بیاید.
ارز که پایین می آید قیمت را روی قیمت ارز بالا تثبیت می کنند و وقتی که قیمت بالا می رود ما به التفاوت را روی قیمت بالا می کشند.
وقتی که نوسانات قیمت ارز زیاد باشد بدون اینکه مردم متوجه شوند می بینند که قیمت همه کالاها چند برابر شده ولی خودشان متوجه نیستند.
گویند مشت نمونه خروار.
از قیمت ماشین تا قیمت گوشت و مرغ و تخم ومرخ و نان و برنج گرفته تا قیمت اجاره خانه و فروش خانه و... همه تحت تاثیر مشابه همین نوسانات قرار می گیرند، و کسی که سرش کلاه می رود مردم می باشد.
در واقع هم این ماجرا به نوع خود یک بازی است که دشمنان انجام می دهند تا کاری کنند تاثیر تحریم های خود روی اقتصاد ایران باقی بماند و ایران نتواند از دوره گذار تحریم ها عبور کند و ما باید حواسمان باشد که در این دام نیافتیم و بانک مرکزی ایران باید تمام توان خود را به کار گیرد تا ثبات در بازار و مخصوصا در بازار ارز ایجاد کند و این فرصت را برای تک نرخی کردن قیمت ارز استفاده کند چرا که تا زمانی که قیمت ارز حالت تک نرخی نداشته باشد قطعا هیچ طرح تعامل اقتصادی با هیچ کشوری در جهان به فرجام نخواهد رسید و حتی اگر تحریم ها همین فردا کاملا لغو شود تا زمانی که سرمایه گذاران جهانی نتوانند روی یک قیمت ثابت ارز در ایران حساب باز کنند قطعا وارد بازار ایران نمی شوند و خود به خود ما تحت تحریم باقی می مانیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала