گزارش و تحلیل

پیمان شکنان نمیتوانند در برجام‌ شرط بگذارند

© Sputnikدکتر عباس مقتدایی
دکتر عباس مقتدایی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2022
اشتراک
اخیرا نماینده وزارت خارجه ایالات متحده اعلام کرد مذاکرات با ایران برای بازگشت به برجام در مرحله نهایی قرار دارد. به گفته ی این دیپلمات، با احتساب به توانایی ایران در تولید مواد لازم برای سلاح هسته ای طی چند هفته، فقط یک هفته وقت باقی است تا به توافق برجام دست پیدا شود.
اسپوتنیک - آمریکا معتقد است که دور آخر مذاکرات یکی از فشرده ترین گفت و گو ها بوده و از ایران می خواهد که در مذاکره مستقیم شرکت کند.
آقای دکتر عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به این اظهارات به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
راهبرد جمهوری اسلامی ایران استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای است و ما همواره بر این نکته تاکید کرده‌ ایم که هدفمان از فعالیت های هسته ای دستیابی به دانشی است که بر اساس آن بتوانید صلح، امنیت، ثبات، سلامت و پیشرفتهای علمی را دنبال کنیم.
بر این اساس آنچه که امروز آمریکایی‌ ها بیان می کنند تکرار حرف های کهنه و قدیمی است که سالها آن را گفته اند، آمریکایی ها در افکار عمومی ملت ایران مانند پینوکیو ‌اند و اگر روزی قرار باشد عقاب پرچم آمریکا را ایرانیان با چیزی جابجا کنند یکی از گزینه‌ ها قطعاً تصویر پینوکیوی دروغگویی است که عملاً با خشونت و سنگ اندازی در مسیر پیشرفت سایر ملت‌ ها باید تلفیق شود اما این قبیل دروغ ها که در فرهنگ ایرانی به آن دروغ های شاخدار می گویند مختص آمریکایی‌ ها و غربی‌ هایی است که بار ها اعلام کردند ایران می خواهد اقدامات غیر صلح آمیز انجام دهد در حالی که در عمل همه ملت ها در طول دهه های گذشته دیده اند که ایران حافظ صلح و ثبات در منطقه آسیا و حتی فراتر از آن است و ما به همه ملت‌ ها برای رها شدن از چنگال سلطه ای که می‌خواهد دنیا را ببلعد کمک می کنیم بر این اساس آنچه آمریکایی‌ ها می‌گویند ارزشی ندارد که ما بخواهیم وقتمان را برای پاسخگویی به آن تلف کنیم.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.02.2022
شمخانی: نمایش رفع تحریم اقدامی سازنده تلقی نمی‌شود
وی افزود:
آنچه اهمیت دارد این است که ملت ایران پیام جدی استقلال در اقدامات سیاسی خود را به جهانیان تاکید می کند بر این اساس ما معتقدیم که آمریکایی‌ ها به جای فرصت سوزی ها، به جای پیمان شکنی هایی که از سوی آنها صادر شده و به جای انواع و اقسام فشار هایی که برای کشور های مستقل مانند ایران ایجاد کردند کمی بیندیشند که دنیا عوض شده است و آنها بدهکار ترین کشور دنیا هستند، آمریکا از نظر اقتصادی یک پوسته دارد که این پوسته واکس خورده است اما باطن اقتصاد آمریکا یک اقتصاد در حال فروپاشی است ایران به عنوان هفدهمین قدرت اقتصادی جهان در همکاری با قدرت های منطقه ای به گونه‌ ای رفتار کرده است که امروز آمریکایی‌ ها که ژست قدرت مدار بودن در منطقه را می‌گیرند به همکاری ایران نیاز دارند آنها باید به مسیر صداقت بازگردند.
ضرب‌العجل را نیز اگر قرار باشد کسی تعیین کند ایران است و اگر قرار باشد شرط گذاشته شود پیمان شکنان نمی‌توانند شرط بگذارد بلکه این ما هستیم که تصمیم مستقل خواهیم گرفت کما اینکه در روز های اخیر و هفته‌ ها و ماه‌ های گذشته نشان داده شد که منطق ایران و موضع منطقی ایران به گونه‌ای است که همه باید به آن تمکین کنند.
همچنین آقای دکتر علی باقری کنی، نماینده ایران در وین، روز دوم فوریه، امکان گفت‌وگوی مستقیم با آمریکا را رد کرد و گفت این امر در شرایط کنونی نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت.
فرانسه: مذاکرات برجام در مرحله نهایی قرار دارد؛ تصمیمات سیاسی لازم است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
فرانسه: مذاکرات برجام در مرحله نهایی قرار دارد؛ تصمیمات سیاسی لازم است
از سوی دیگر مجلس ایران گزارش داد که ایالات متحده تنها با لغو برخی از تحریم ها موافقت کرده است. در عین حال، طرف ایرانی روند مذاکرات در وین را مثبت ارزیابی کرده است و بر حسن نیت و جدیت ایران و فرصت‌های فراوان برای انعقاد یک توافق سودمند متقابل تاکید کرد، مشروط بر اینکه غرب نیز حسن نیت و نگرش جدی به این مسئله داشته باشد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این نکته که تا زمان حصول توافق و نتایج قطعی مذاکرات هر احتمالی وجود دارد بیان کرد:
واقعیت این است که تا زمانی که مذاکرات به نتیجه قطعی نرسیده باشد نمی توانیم حدس و گمان ها را به جای واقعیت‌ ها بنشانیم جمهوری اسلامی ایران منطق مشخص خود را دارد و ما مذاکره را وقتی سودمند می‌دانیم که مطمئن باشیم منفعت ملت ایران در نظر گرفته می‌شود بنابراین به نظر می‌رسد به جای هرگونه پیش‌ داوری باید منتظر بمانیم تا ببینیم رفتار غربیها به ویژه سه کشور اروپایی به چه شکل خواهد بود آیا به دنبال این هستند که خسارت هایی که به ایران زده شده است جبران شود یا همچنان می‌خواهند حرف‌ هایی بزند که مورد تایید و قبول ملت ایران نیست.
ما موضع مستقل خود را داریم و به دنبال این نیستیم که با دیگران درگیر شویم اما توانمندی دفاع و توانمندی تامین منافع خود را نیز داریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала