بلومبرگ در باره چشم انداز تحویل گاز روسیه به اروپا

© Photo / Nord Stream 2 / Wolfram Scheible بلومبرگ در باره چشم انداز تحویل گاز روسیه به اروپا
 بلومبرگ در باره چشم انداز تحویل گاز روسیه به اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2022
اشتراک
همه کشورهای غنی از انرژی از قطر تا آذربایجان وعده گاز به اروپا می دهند. اما در موارد اضطراری و در حجم نا کافی.
اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ آمریکا می نویسد: تنش های مداوم بر سر اوکراین در هفته های اخیر باعث نوسانات شدید قیمت در بازارهای گاز شده و به طور جدی اوضاع را تحت الشعاع قرار داده است. این جنگ می تواند عرضه گاز روسیه را که در حجم زیادی به اروپا تحویل می شود و یک سوم آن از اوکراین عبور می کند، مختل کند.
برای کاهش خطر اختلالات عرضه، اتحادیه اروپا در حال مذاکره با تولیدکنندگان بزرگ است و به دنبال مشارکت و حتی سوآپ سوخت با کشورهای آسیایی است که بازاری دو برابر اتحادیه اروپا دارند. کشورهای دارای ذخایر بزرگ گاز از قطر گرفته تا آذربایجان وعده تحویل گاز اضطراری به اروپا را داده اند. چند محموله LNG که اخیراً توسط اروپا دریافت شده است، و همچنین هوای گرم، به کاهش کمبود گاز کمک کرده است.
اما اروپا باز هم بیش از یک سوم گاز مصرفی خود را از روسیه دریافت می کند. ران اسمیت، تحلیلگر ارشد BCS Global Markets گفت: اروپا هیچ جایگزینی برای گاز روسیه ندارد. جایگزینی کامل گازپروم مستلزم تغییر مسیر نیمی از مصرف LNG آسیا است. و این کار منجر به کمبود شدید منابع انرژی در سراسر آسیا خواهد شد. در این صورت، اروپا بحران انرژی خود را به آسیا صادر می کند."
اتحادیه اروپا با قطر و آذربایجان درصورت توقف عرضه گاز از روسیه مذاکره می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2022
اتحادیه اروپا با قطر و آذربایجان درصورت توقف عرضه گاز از روسیه مذاکره می کند
تغییر مسیرهای عرضه
سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، پس از تماس تلفنی با کادری سیمسون، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا در روز سه‌ شنبه، گفت که یک تامین‌ کننده نمی‌تواند میزان گاز مصرف شده در اتحادیه اروپا را بدون ایجاد اختلال در عرضه به مناطق دیگر جبران کند. وی افزود که قراردادها برای قطر "مقدس" هستند و تامین نیازهای خریدارانی که این کشور با آنها قرارداد دارد در اولویت است. وزیر انزژی تاکید کرد که تضمین امنیت انرژی اروپا مستلزم تلاش جمعی تامین کنندگان مختلف است.
محققان اندیشکده بروگل مستقر در بروکسل در یک پست وبلاگی نوشتند که اگر اختلالات عرضه در دو زمستان آینده ادامه یابد، اروپا باید مصرف را کاهش دهد و قیمت ها همچنان بالا خواهد ماند. Oystein Kalleklev، مدیر عامل شرکت حمل گاز طبیعی مایع Flex LNG، گفت: تا زمانی که وضعیت اوکراین نابسامان باقی بماند، خریداران اروپایی حاضر خواهند بود برای دریافت محموله‌های نقدی LNG هزینه کافی بپردازند.
از آنجایی که زیرساخت گاز گران است، بیشتر گاز جهان با قراردادهای بلندمدت فروخته می شود. تحویل انعطاف پذیر از ایالات متحده می تواند در اینجا کمک کند، اما تنها در صورتی که قیمت مناسب باشد. ماه گذشته، ایالات متحده بزرگترین تامین کننده LNG اروپا شد. به گفته مقامات کمیسیون اروپا، آنها به همراه سایر کشورها توانستند چند درصد از عرضه گاز روسیه را جبران کنند.
اما هیچ تضمینی وجود ندارد که چنین تحویلی ادامه یابد. اروپا از پایان سال گذشته سودآورترین خریدار گاز طبیعی مایع بوده است. اما اگر تشنگس انرژی چین دوباره ظاهر شود، تانکرها به سرعت به سمت شرق خواهند رفت.
جای خالی را پر کردن
در همین حال، در حالی که گازپروم تولید خود را افزایش داده است، صادرات روزانه گاز خط لوله به مهم ترین بازارهای آن به پایین ترین سطح خود از اوایل سال 2015 رسیده است. توجه اتحادیه اروپا به جنهوری آذربایجان جلب شده است که از اوایل سال 2020 گازرسانی به اروپا را آغاز کرد. اما حجم محموله های آذربایجان به اروپا، ترکیه و گرجستان 10 برابر کمتر از آنچه گازپروم در بازارهای اصلی صادراتی خود می فروشد است. علاوه بر این، تمام این حجم ها 10 سال پیش برای تامین مالی تولید و ساخت خطوط لوله فروخته شد.
سفیر جمهوری آذربایجان در انگلیس هفته گذشته در مصاحبه ای گفت: "آذربایجان نمی تواند با گاز روسیه رقابت کند. ما می‌توانستیم بخشی از تدارکات را تامین کنیم، اما حجم آذربایجان با حجم روسیه برابری نمی‌کند و این امر بدیهی است و شرکای غربی ما باید در مورد آن فکر کنند." اکنون اروپا بر LNG تکیه کرده است. اما BloombergNEF تخمین می‌زند که تا ماه مه، آسیا موقعیت خود را به عنوان بازار صادراتی ممتاز برای تحویل LNG ایالات متحده باز هم به دست خواهد آورد." ران اسمیت، تحلیلگر ارشد BCS Global Markets، نتیجه گیری کرد: "این تصور که ما شکاف را با LNG خود پر خواهیم کرد، اشتباه است. این غیر ممکن است. ما حتی از نظر فیزیکی نمی توانیم این کار را انجام دهیم. LNG کافی در جهان برای این کار وجود ندارد."
بنابراین، اروپا با یک واقعیت سخت مواجه است: هیچ جایگزین کاملی برای گاز روسیه برایش وجود ندارد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала