ملاک تعرفه ثبت ازدواج در ایران میزان مهریه می‌شود +عکس، ویدئو

© Fotolia / Yakimenkoantonمهریه عروس ایلامی ، کاشتن ۱۳۷۲ نهال درخت
مهریه عروس ایلامی ، کاشتن ۱۳۷۲ نهال درخت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2022
اشتراک
کاربران ایرانی به اینکه میزان تعرفه ثبت ازدواج در کشورشان براساس میزان مهریه خواهد شد واکنش نشان می‌دهد.
به گزارش اسپوتنیک، حسن بابایی، معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران با اشاره به تدوین نظام‌نامه جدید برای تعیین تعرفه ثبت دفاتر ازدواج و طلاق گفت: "ملاک تعرفه ثبت ازدواج میزان مهریه می‌شود و مهریه‌های بالاتر باید تعرفه بیشتری برای ثبت ازدواج پرداخت کنند."
وی درباره بخشنامه‌ای که قرار است برای تعیین میزان تعرفه ثبت ازدواج در دفاتر ازدواج و طلاق صادر شود، اظهارداشت این نظام‌نامه هنوز ابلاغ نشده است. بابایی با بیان اینکه مهریه‌های بالاتر باید تعرفه بیشتری برای ثبت ازدواج پرداخت کنند، افزود: "تعرفه تعیین شده در این نظام‌نامه پیشنهادی، براساس میزان مهریه است و ما به دنبال هدفی بودیم که هرچه میزان مهریه بالاتر برود، تعرفه ثبت ازدواج هم افزایش یابد و این مساله انگیزه‌ای باشد تا مهریه کمتری برای ازدواج در نظر گرفته شود و مبلغ پیشنهادی تقریبا از ۴۰۰ هزار تا دو میلیون تومان است.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک ایران گفت: "اکنون تعرفه ثبت ازدواج در دفاتر مربوط به چند سال قبل است و با توجه به هزینه‌های بالا در دفاتر ازدواج و طلاق به ویژه برای اجاره و هزینه‌های کارکنان، به هیچ عنوان متناسب نیست و درباره مفاد این نظام‌نامه در حال رایزنی هستیم و بعد از آن، این نظام‌نامه باید از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ شود.
کاربران بسیاری در واکنش به این خبر عنوان می‌کنند این اقدام کاملا مضحک است چراکه این هزینه را در نهایت داماد پرداخت می‌کند و عروس و خانواده‌ی او با این موضوع مشکلی نخواهند داشت. جمعی دیگر عنوان می‌کنند با این شرایط و ثبت روزانه‌ قانون‌های جدید، باز هم جوانان را به ازدواج تشویق می‌کنند. برخی از کاربران نیز با کنایه عنوان می‌کنند به این ترتیب میزان مهریه را ثبت نمی‌کنند و به صورت نقدی میان عروس و داماد انجام می‌‌شود.
کاربران عنوان می‌کنند این اهرم بازدارنده‌ی مهریه‌های سنگین نیست و تنها به ضرر داماد و به سود دفاتر ثبت ازدواج می‌باشد، بنابراین برای ثبت مهریه‌های سنگین و معضل ازدواج جوانان باید چاره‌ای اندیشید نه اینکه از موقعیت آنها برای کاسبی استفاده کرد. و این مشکلات بر سر راه جوانان است که آنان را به سوی ازدواج سفید سوق می‌دهد و حتی برخی تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند. برخی از کاربران اما معتقدند این اقدام ممکن است تا حدی بتواند مانع از تعیین مهریه‌های سنگین شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала