فواید چرت زدن کوتاه‌مدت

© Photo / Jurys Innsچرت زدن
چرت زدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2022
اشتراک
چند دقیقه چرت زدن می تواند به بهبود فعالیت مغز کمک کند.
به گزارش اسپوتنیک، محققان دانشگاه پاریس معلوم کردند که چرت زدن می تواند برای حل مشکلات خلاقانه مفید باشد، حتی چند دقیقه چرت زدن می تواند به بهبود فعالیت مغز کمک کند.
نویسندگان تحقیقات انجام شده به فنی ابراز توجه کردند که به توماس ادیسون نسبت داده می شود. تعریف می شود که گویا مخترع در یک صندلی راحت در حالی که دو گوی فولادی در دست داشت، استراحت می کرد. همینکه او به خواب می رفت، گوی های فولادی به زمین می افتادند و او را بیدار می کردند. پس از آن ادیسون آنچه در زمان چرت زدن به فکرش رسیده بود را یادداشت می کرد.
محققان سعی کردند این آزمایش را تکرار کنند که مشخص شد شرکت کنندگانی که به فاز "ان1" رسیده بودند 2,7 بیشتر راه حلی برای ساده کردن کارهای خود پیدا کردند. فقط یک دقیقه خواب برای آنها کافی بود.
پیاده روی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
وقتی راه می‌رویم، چه اتفاقی در مغز می‌افتد؟
شایان ذکر است که داشتن یک چرت کوتاه (در حالت ایده آل ۲۰ دقیقه و حداکثر ۳۰ دقیقه) و با فاصله‌ی ۷ تا ۸ ساعت قبل از خواب شبانه، می‌تواند مزایای زیادی به همراه داشته باشد؛ بهبود عملکرد مغز، تسکین استرس و بسیاری از فواید ارزشمند دیگر. هیچ عامل دیگری نمی‌تواند به اندازه‌ی چرت زدن در ترمیم و بازیابی مؤثر باشد.
پژوهشگران ساعات ابتدایی بعد از ظهر را بهترین زمان برای چرت زدن در طول روز می‌دانند. رعایت این توصیه‌ی علمی، بهره‌مندی بیشتر از مزایای چرت زدن در طول روز را به همراه دارد. پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادی که در طول روز چرت می‌زنند، عملکرد بهتری در حل مشکلات دارند. در واقع چرت زدن به این افراد کمک می‌کند اطلاعات مهم را از جزئیات اضافی تفکیک کنند.
چرت زدن در مقایسه با مصرف حجم زیادی از نوشیدنی‌های کافئین‌دار، به مراتب مفیدتر و مؤثرتر است. بر خلاف کافئین، ثابت شده است چرت زدن علاوه بر افزایش سطح هوشیاری و تمرکز، بعضی از فرایند‌های تثبیت حافظه را هم تقویت می‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала