ساخت کد امنیتی نامرئی

© Fotolia / Marek Yuralaitsگوشی هوشمند
گوشی هوشمند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2022
اشتراک
کد امنیتی نامرئی برای چشم با کمک چاپگر سه بعدی ساخته شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت انستیتوی فنی ماساچوست آمریکا، متخصصان این انستیتوی کد امنیتی نامرئی را ساختند.
کد InfraredTags با چاپگر سه بعدی ساخته شده است. این کد از ماده خاصی ساخته شده است که فقط برای پرتو ماورای قرمز قابل رویت است. از این رو این نوع کدهای امنیتی برای چشم انسان نامرئی اما گوشی ها و گجت های دیگر می توانند آن را تشخیص بدهند.
مصطفی دوگان مخترع این کد گفت که با توجه به مدل های جدید گوشی که دوربین های آن ها از سنسور ماورا قرمز استفاده می کنند، تصمیم گرفت به ساخت کدهای امنیتی نامرئی برای چشم بپردازد.
او گفت:"براحتی می توانم تصور کنم که در آینده، بتوانیم دوربین معمولی را به هر وسیله ای نزدیک کنیم و اطلاعات در باره آن را دریافت کنیم".
گفتنی است، کدهای پاسخ سریع، یا به اختصار کدهای QR، کدهای ماتریسی دوبعدی هستند که ظرفیت ذخیره آنها 100 برابر از بارکدهای مرسوم بیشتر است. کدهای QR به خاطر خوانایی سریع و ظرفیت ذخیره بالا به سرعت رواج یافته و به‌طور گسترده در محصولات متنوع استفاده می‌شوند.
گروهی از پژوهشگران دانشگاه داکوتای جنوبی نیز با استفاده از یک ماشین تحریر گردپاش و جوهرهای بالاتبدیلی، کدهای QR را روی کاغذ و نوار شفاف چاپ کردند. آنها با استفاده از جوهرهای بالاتبدیلی سبز و قرمز این کدهای QR را با خواص امنیتی نهفته تولید کردند. این کدها برای چشمان غیرمسلح نامرئی هستند ولی تحت تحریک فروسرخ نزدیک (NIR) می‌توانند تصاویر لومینسانسی بالاتبدیلی تک-رنگی و چند-رنگی تولید کنند و بسادگی با یک گوشی هوشمند ساده خوانده شده و رمزبرداری شوند.
این کد QR علاوه بر کاغذ، روی شیشه و یک فیلم پلاستیکی انعطاف‌پذیر نیز چاپ شد که نشانگر قابلیت آن برای انواع وسیعی از وسایل تجاری جامد است. نامرئی بودن این کد QR نیز سودمند است زیرا با ظاهر فیزیکی وسایل تداخل نمی‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала