آیا اسرائیل برای برجام دلتنگی می‌کند؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovichاسرائیل در اعتراضات ایران دخالتی ندارد
اسرائیل در اعتراضات ایران دخالتی ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2022
اشتراک
مقامات اسرائیلی خروج آمریکا از برجام را اشتباه فاجعه‌بار خواندند.
به گزارش اسپوتنیک، مقامات عالیرتبه سابق دولت اسرائیل هر چه بیشتر به اشتباه بودن تصمیم دولت قبلی آمریکا در خروج از برجام اعتراف می کنند.
پیشتر یک مقام عالیرتبه وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری ویژه در خصوص معامله هسته‌ای با ایران این نکته را متذکر شد.
به گفته وی، تصمیم دونالد ترامپ،رئیس جمهور سابق آمریکا در باره خروج از برجام " یک اشتباه فاجعه بار" بود که باعث آن شد تا برنامه هسته ای ایران پیشرفت کند و واشنگتن فاقد ابزاری برای پاسخ به آن شود.
وی در ادامه افزود:" هم اکنون بسیاری از متحدان آمریکا در منطقه و از جمله در بین کشورهای خلیج فارس از بازگشت به برجام حمایت می کنند. ما مشاهده می کنیم که تعداد زیادی از شخصیت های عالیرتبه رسمی سابق اسرائیل و به ویژه در عرصه امنیت، در خصوص خروج آمریکا از برجام ابراز تأسف می کنند و آن را یک اشتباه وحشتناک می دانند".
رئیس جمهور اسرائیل ایران را به بی ثباتی در منطقه متهم کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2022
رئیس جمهور اسرائیل ایران را به بی ثباتی در منطقه متهم کرد
گفتنی است پیشتر ژنرال گادی آیزنکوت، فرمانده سابق ارتش اسرائیل در مصاحبه‌ای تفصیلی با روزنامه "معاریو" اسرائیل با انتقاد از اقدام دولت ‌ترامپ به خروج یکجانبه از برجام، گفت این اقدام باعث پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران شده و هیچ دستاوردی برای اسرائیل نداشته است.
وی از تصمیم آمریکا در سال 2018 به خروج از برجام انتقاد کرد و آن را یک "اشتباه استراتژیک" خواند. آیزنکوت در زمان امضای توافقنامه برجام در سال 2015، فرمانده ارتش اسرائیل بود.
در مقاله ای در "نشنال اینترست"، نوشته شده است: " نادیده گرفتن توافق توسط دونالد ‌ترامپ در سال ۲۰۱۸ یک اشتباه بزرگ بود. دنی سیترینوویچ، رئیس سابق شعبه ایران اطلاعات نظامی اسرائیل، خروج از برجام را فاجعه خواند. تامیر پاردو، رئیس سابق سازمان اطلاعات غیرنظامی موساد، عقب‌نشینی از برجام را‌ تراژدی می‌نامد و تلاش دولت اسرائیل برای عقب‌نشینی ایالات متحده از این توافق را اشتباهی استراتژیک قلمداد می‌کند. بسیاری از اسرائیلی‌های دیگر که قبلاً مسئولیت‌های مهم امنیتی برعهده داشته‌اند نیز اظهارات مشابهی ارائه کرده‌اند".
در یادداشت انستیتو واشنگتن نیز آمده است: "با توجه به پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای ایران با وجود سیاست فشار حداکثری آمریکا، عده زیادی از مقامات اسرائیلی حال می‌گویند داشتن برجام بهتر از نداشتن آن بود ‌‌‌ولی پیوستن مجدد آمریکا به آن کار دشواری خواهد بود".
Трамп - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2022
شکست سیاست ترامپ مقابل ایران
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала