گزارش و تحلیل

توافق فردای بازگشت مجدد به وین

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.01.2022
اشتراک
گفتگو ها در سطوح مختلف قطعاً صراط مستقیمی در مفاهمه و پل برقرار کردن میان تصمیم‌ گیران کشور ها دارد.
اسپوتنیک - پس از گذشت چندین دور از مذاکرات وین این گفتگو‌ها بار دیگر متوقف شده تا مذاکره ‌کنندگان برای اتخاذ تصمیمات سیاسی به پایتخت‌ های خود بازگردند روز دوشنبه سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در صورت اتخاذ تصمیم ‌های سیاسی قاطعانه توسط کشورهای طرف برجام امکان رسیدن به توافقی پایدار کاملا وجود دارد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
مذاکرات در هر چهار حوزه مورد نظر ما در وین پیشرفت های بسیاری داشته، امیدوارم این چند روز در پیش نویس های ارائه شده به سرعت به جمع‌ بندی برسیم، اگر طرف های دیگر به ویژه ایالات متحده هنگام بازگشت به وین تصمیم‌ های خود را اخذ کرده باشد، مطالبات به حق جمهوری اسلامی ایران را صحه بگذارد، چیزی بیش از برجام مطالبه نکند و کمتر از برجام هم به ایران تحمیل نکنند می توان به سرعت به یک توافق پایدار، قابل اتکا و خوب رسید.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تکذیب میانجیگری قطر میان ایران و آمریکا برای گفتگوی مستقیم پیرامون مذاکرات وین بیان کرد:
رایزنی های مداوم میان دوستان منطقه امری بسیار طبیعی است، در بعضی موارد شرایط منطقه ایجاب می‌کند که رایزنی ها به طور منظم تر، نزدیکتر و فواصل کوتاه تر انجام شود سفر وزیر امور خارجه قطر متعاقب گفتگو های تلفنی انجام شد که نیازمند رایزنی های حضوری بودیم در خصوص آنچه در وین میان ایران و چهار به اضافه یک و از سوی دیگر با عضو خارج شده از برجام ایالات متحده رخ می‌دهد مسیر خاص خود را دارد و همانطور که مسائل منطقه‌ ای را با کشور های فرامنطقه‌ ای گفتگو نمی‌کنیم در خصوص مسائل چهار به اضافه یک نیز در چارچوب حقوقی و بین المللی خود مسائل را جلو می‌بریم آنچه در وین اتفاق می‌افتد در مسیر حرفه‌ ای است.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
مذاکرات وین به مدت یک هفته متوقف شد
وی در ادامه افزود:
در مذاکرات وین با یک اجماع ملی و با استفاده از همه ظرفیت‌ های داخلی گفتگو ها به پیش می‌رود طبیعی است این موضوع یک سرمایه ی بزرگ است که همه باید قدردان آن باشیم.
آقای دکتر سعید خطیب زاده ضمن تاکید بر اهمیت گفتگو میان کشور ها برای برقرار کردن مفاهمه اظهار داشت:
گفتگو ها در سطوح مختلف قطعاً صراط مستقیمی در مفاهمه و پل برقرار کردن میان تصمیم‌ گیران کشور ها دارد.
ایران و فرانسه هم دو کشور مهم در مذاکرات وین هستند و میان مذاکره کنندگان و در سطح عالی نیز با یکدیگر گفتگوهایی را داشتند.
گفتگوی تلفنی میان دو رئیس جمهور ایران و فرانسه حاوی موضع تهران بود و برخی نکات نیز مورد تبادل نظر قرار دارد که امیدواریم به طور موثر در روز های آتی در وین نتایج آن را مشاهده کنیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران توافق را به محض تصمیم گیری سیاسی توسط کشور های وین امکان‌پذیر دانست و بیان کرد:
اگر فردای بازگشت هیئت ها به وین طرف‌ های مقابل به آنچه که به عنوان حقوق طبیعی جمهوری اسلامی ایران به آنها اعلام شده، به متون ارائه شده و به خواسته های برحق جمهوری اسلامی ایران پاسخ درست بدهند و در چارچوب برجام خواسته های خود را نگه دارند و به خواسته‌ های ایران پاسخ دهند همان روز می توانیم به توافق پایدار و قابل اتکا دست پیدا کنیم و نیازی به این ضرب‌العجل های برساخته و ساختگی نیست.
گفتگوی تلفنی رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2022
خواسته مکرون از رئیسی: مذاکرات وین را تسریع ببخشید
طرف‌ های مقابل موارد اختلافی را به صورت کاملا روشن می دانند و باید تصمیم‌ های سیاسی اتخاذ کنند به ویژه در واشنگتن که انتظار داریم در بازگشت هیئت آمریکایی اعلام شود.
در حوزه رفع تحریم‌ ها همچنان موضوعات مهم و قابل توجهی را باقی داریم که توافق را تا امروز ممکن نکرده، در حوزه راستی‌ آزمایی و اخذ تضامین جهت مبادلات ایران و جهان باید اقدامات لازم در سطح قابل قبول از سوی ایران انجام شود.
امروز تنها منتظر پاسخ طرف‌ های مقابل هستیم و امیدواریم در کمترین زمان ممکن در حوزه رفع تحریم‌ ها که ماموریت امروز بخشی از دوستان و همکاران ما در وزارت امور خارجه است به نتیجه خوبی برسیم.
وی تاکید کرد:
دولت سیزدهم به موازات آن چه وزارت امور خارجه برای رفع تحریم ها انجام می دهد در حوزه خنثی سازی تحریم‌ ها و تجارت بین الملل پیشرفت چشم گیری داشته و هیچ چیز در ایران وابسته به وین باقی نمانده.
آقای دکتر سعید خطیب زاده افزود:
موضع جمهوری اسلامی ایران کاملاً روشن است آنچه که در وین جاری است تلاش ایران و چهار به اضافه یک بر این اساس است که بازگشت ایالات متحده در برجام قابل اتکا و پایدار باشد.
سوابق نیز این موضوع را ایجاب می‌کند برای این منظور بین ایران و ایالات متحده در حوزه های مختلف به ویژه رفع تحریم‌ ها، ارائه ی تضامین و راستی آزمایی می بایست تبادل نظر هایی صورت می‌ گرفت که مسیر مکتوب برای آن انتخاب شده مسیر مکتوب نیز بر اساس شناخت رفتار طرف مقابل انتخاب شده تا همه چیز به صورت آرشیوی باقی بماند.
آنچه به عنوان مکتوبات غیررسمی میان ایران و آمریکا از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در برجام تبادل می‌شود مسیری است که تا به امروز پیش رفته، مادامی که این گفتگو ها در همین چارچوب لازم باشد انجام می‌شود و فعلا در همان مرحله قرار داریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала