مذاکرات وین به مدت یک هفته متوقف شد

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
اشتراک
مذاکرات وین از امروز به مدت یک هفته در حالی متوقف می‌شود که به اذعان گفت‌ وگو کنندگان، این دور از مذاکرات یک قدم دیگر به سمت پیشرفت حرکت کرده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین روز جمعه با دیدار علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران و انریکه مورا هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز و با برگزاری جلسات با نمایندگان سه کشور اروپایی پیگیری شد.
بر اساس توافق صورت گرفته میان هیأت‌های مذاکره‌کننده در وین، دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین که از ششم دی ماه آغاز شده است، از شنبه به مدت یک هفته متوقف خواهد شد. بر این اساس، هیأت‌های مذاکره‌کننده روز شنبه برای رایزنی و مشورت، به پایتخت‌ها بازخواهند گشت.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2022
گزارش وزیر خارجه ایران به نمایندگان مجلس درباره آخرین وضعیت مذاکرات وین
رئیس هیات مذاکره‌کننده ایران همچنین روز گذشته، پیش از آغاز وقفه چند روزه در دور هشتم مذاکرات، به صورت سه جانبه با مذاکره‌کنندگان ارشد چین و روسیه دیدار کرد.
مذاکره‌کنندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۴ در روزهای گذشته سرگرم کار بر روی پیش‌نویس متن توافقاتی بودند که به اذعان مذاکره‌کنندگان اروپایی، گفت‌ وگوها بر خلاف پیچیدگی‌های برخی از مسائل، رو به جلو و در مسیر پیشرفت فرار دارد.
بر همین اساس، انریکه مورا عصر جمعه در توئیتی نوشت: هشتمین دور مذاکرات وین که از ۲۷ دسامبر آغاز شد و یکی از طولانی ترین دور مذاکرات تاکنون بوده است وارد یک دوره استراحت شد.
وی افزود: شرکت کنندگان برای رایزنی و دریافت دستورالعمل‌ها به پایتخت باز می‌گردند. اکنون تصمیمات سیاسی لازم است.
.دیپلمات های انگلیس، فرانسه و آلمان هم جمعه شب با صدور بیانیه‌ای مشترک که در اختیار خبرنگاران قرار گرفت عنوان کردند: ژانویه فشرده ترین دوره این مذاکرات تا به امروز بوده است. همه می دانند که در حال رسیدن به مرحله نهایی هستیم که نیاز به تصمیم گیری های سیاسی دارد. بنابراین، مذاکره‌کنندگان برای مشورت به پایتخت‌ها بازمی‌گردند.
نمایندگان سه کشور اروپایی در مذاکرات وین عنوان کردند که گفت‌ وگوها در حال رسیدن به مراحل نهایی و نیازمند تصمیمات سیاسی است.
مذاکرات وین این روزها در حالی پیگیری می‌شود که ایران و ایالات متحده از طریق متن مکتوب غیر رسمی، نظرات خود را در موضوعات چهارگانه رفع تحریم ها، اطمینان از رفع موثر تحریم ها، تعهدات هسته‌ای و راستی‌آزمایی ارائه کردند و تیم‌ها در حال بررسی این متون هستند.
دور هشتم مذاکرات لغو تحریم‌ها از ششم دی ماه در وین آغاز شده است هیات های مذاکره کننده و کشورهای ۱+۴ سرگرم بحث درباره از سرگیری اجرای توافقات سال ۹۴ با تمرکز بر راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها و تضمین هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала