آیا نقشه راه تجارت خارجی و توسعه صادرات ایران اجرایی خواهد شد؟

© Fotolia / Kadmyدلایل رشد مبادلات کالا بین ایران و روسیه چیست؟
دلایل رشد مبادلات کالا بین ایران و روسیه چیست؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
اشتراک
کارشناس: در حوزه خارج از کشور مباحثی از جمله پیگیری جدی موافقت نامه‌ها، تعرفه‌های ترجیحی، هیات‌های تجاری، دیپلماسی و اقتصادی دنبال خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران روز 29 ژانویه (شنبه) اظهار داشت که در حیطه تجارت خارجی، نقشه راه تجارت خارجی و توسعه صادرات را با اولویت کالاهای ویژه و کشورهای خاص در این سازمان و با کمک و راهنمایی بخش خصوصی ترسیم کرده‌ایم که از سال آینده به طور جدی‌تری اجرایی خواهد شد.
وی در ادامه افزود: "در حوزه خارج از کشور مباحثی از جمله پیگیری جدی موافقت نامه‌ها، تعرفه‌های ترجیحی، هیات‌های تجاری، دیپلماسی و اقتصادی و به طور خلاصه حضور در بازارهای بین‌المللی در کالاهایی که برای ما دارای ارزش افزوده بیشتری هستند و در کشورهایی که موضوعاتی مانند بازگشت ارز و تبادلات مالی با راحتی بیشتری می‌تواند صورت گیرد دنبال خواهد شد.
میگو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2022
صادرات میگوی ایران به روسیه و اروپا
در حوزه داخل کشور و فضای کسب و کار نیز با توجه به شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ ارز، نرخ تورم و قوانین و مقررات تجاری سعی دولت این است که بتواند زمینه مناسب‌تری برای توسعه کسب و کارهای صادراتی ایجاد کند.
در این حوزه طی چند ماه اخیر موفقیت‌هایی حاصل شده که از جمله می‌توان به بخشنامه‌هایی که به کمک بانک مرکزی برای تسهیل بازگشت ارز و افزایش مهلت و زمان صادر شده اشاره کرد. تعهدات ارزی سه سال گذشته نیز با توجه به روش‌های گسترده‌تر بازگشت ارز تا پایان امسال ساماندهی خواهد شد تا تجار و فعالان اقتصادی ما برای سال آتی دغدغه کمتر و عملکرد بهتری داشته باشند.
در حوزه مسائل درونی بنگاه‌ها و کسب و کار کارها نیز موضوع ارتقاء و بهبود تکنولوژی، برند سازی و افزایش کیفیت باید مورد پیگیری قرار گیرد تا کالاهای ایرانی با برند ویژه و نام و نشان در بازارهای دنیا حضور پیدا کنند که البته این اتفاق ممکن است در کوتاه مدت روی ندهد و زمان بیشتری نیاز باشد.
وسایل الکترونیکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
میلیاردها ریال ارزش تجارت الکترونیکی ایران
حجم تجارت کشور در ۱۰ ماه گذشته بر اساس اعلام گمرک کشور افزایش داشته است. در اکثر گروه‌های کالایی با افزایش صادرات مواجه بوده‌ایم. چند اتفاق خوب نیز طی ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که از جمله اینکه قیمت هر تن کالای صادراتی ما رو به بهبود است و همچنین بازارهایی با قیمت‌های بالاتر در دسترس کشور قرار گرفته‌اند.
در بحث تبادلات مالی و مشکلات موجود در این زمینه، یکی از روش‌هایی که فعالان بخش خصوصی به دنبال آن بوده‌اند به کارگیری ابزارهای نوین بانکی برای انتقال پول و پذیرش بانک مرکزی به عنوان مرجع سیاستگذاری ارزی و پولی کشور است که در دستور کار قرار دارد و نتایج آن نیز به زودی و به شکل عملیاتی آشکار خواهد شد.
در حوزه محصولات دانش بنیان و کالاهای نوین نیز جوانان ما به موفقیت‌های بسیار خوبی رسیده‌اند و در حوزه صادرات محصولات پیشرفته از جمله در حوزه محصولات پزشکی و داروهای خاص نیز اتفاقات خوبی در کشور روی داده و در برخی حوزه‌ها در رده چند کشور اول دنیا قرار گرفته‌ایم. البته حجم صادرات این محصولات هنوز اندک است اما امید بسیاری است که در آینده نزدیک در حوزه‌های مختلف سرآمد باشیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала