عکاس معروف، در سرمای خیابان به سبب بی‌تفاوتی رهگذران جان باخت +عکس، ویدئو

© Sputnik / Irina Kalashnikovaدستگیری مرد مسلح در برج ایفل
دستگیری مرد مسلح در برج ایفل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
اشتراک
رنه روبرت، عکاس 85 ساله‌ی نامدار، در میان بی‌تفاوتی رهگذران، در مرکز پاریس، تسلیم سرمازدگی شد و درگذشت.
به گزارش اسپوتنیک، رنه روبرت، عکاس سوئیسی که به خاطر عکاسی از برخی از مشهورترین ستاره‌های فلامنکو اسپانیا به شهرت رسیده بود، هفته‌ی گذشته هنگام پیاده‌روی‌ شبانه در محل زندگی‌اش، که یکی از محله‌های شلوغ و پرتردد پاریس بود، به زمین افتاد و از دنیا رفت. به نقل از گاردین، در روز ۱۹ ژانویه ۲۰۲۲، رنه روبرت، عکاس ۸۵ ساله‌ی نامدار، پس از زمین خوردن و گذراندن ۹ ساعت در خیابانی به شدت سرد در مرکز پاریس، تسلیم سرمازدگی شد و درگذشت. در پی این حادثه، اندوه، خشم و ناباوری فرانسه و مردمان آن را فرا گرفته است. رنه روبرت، برای قدم زدن به مرکز پاریس رفته بود اما از هوش رفت و به زمین افتاد. هیچ یک از پاریسی‌ها به مدت ۸ ساعت به او که در روی برف دراز کشیده بود، کمک نکردند.
میشل مونپونته، خبرنگار شبکه فرانس‌انتر در این رابطه گفت: "ساعت ۹:۳۰ شب، سرانجام یک کارتن‌خواب با اورژانس تماس می‌گیرد و ماجرا را تعریف می‌کند. آمبولانس ساعت ۶:۳۰ صبح پنجشنبه می‌رسد. رنه روبرت، بیش از ۹ ساعت وسط سرما کف خیابان مچاله شده بود. او پس از انتقال به بیمارستان بر اثر سرمازدگی درگذشت."
به گفته‌ی میشل مونپونته، دوست این هنرمند عکاس، که به حرفه‌ی روزنامه‌نگاری مشغول است، روبرت در خیابان توربیگو، بین میدان ریپابلیک و لس هالس به زمین افتاده است. وی در یک رشته‌توئیت نوشت: "ظاهراً رنه دچار سرگیجه شده و به زمین افتاده. بعد از آن، قادر نبوده از جا بلند شود، برای همین ۹ ساعت تمام در سرما روی زمین دراز کشیده تا بالاخره یک شخص بی‌خانمان با اورژانس تماس گرفته است. اما دیگر خیلی دیر شده بوده. رنه دچار سرمازدگی شدید شده و نتوانسته دوام بیاورد. در طول آن ۹ ساعت، هیچ رهگذری نایستاده تا ببیند این مرد چرا در این سرما روی سنگفرش‌های خیابان دراز کشیده. هیچ‌کس، حتی یک نفر."
مونپونته با شبکه‌ی فرانس‌تی‌وی نیز گفتگو داشته و شرایط مرگ دوستش را بازگو کرد. او در گفتگو با این شبکه گفت: "روبرت به‌ دلیل بی‌تفاوتی رهگذران کشته شد. اما این مرگ هولناک، می‌تواند درس مهمی به همه‌‌ی ما بدهد. آن هم این که وقتی در خیابان راه می‌رویم، هر چقدر هم که مشغول هستیم و دیرمان شده، ولی حواسمان به مردم باشد و اگر دیدیم کسی کنار خیابان خوابیده و نیاز به کمک دارد، یک لحظه هم که شده، بایستیم و اوضاع را بررسی کنیم." مونپونته خاطرنشان کرد که بسیاری از مردم - از جمله خودش - تا امروز در خیابان‌ها توجه چندانی به سایر رهگذران نداشته‌اند. این روزنامه‌نگار به فرانس‌تی‌وی اینفو گفت: "قبل از قضاوت دیگران، از خودمان بپرسیم چقدر به بی‌خانمان‌ها و افرادی که در سوز و سرما، سرپناهی ندارند، توجه می‌کنیم؟"
این مرگ در منطقه‌ای از پاریس رخ داده که بسیاری از بی‌خانمان‌ها در خیابان‌های آن می‌خوابند، و به همین دلیل بحث گسترده‌ای را در مورد مسئولیت مدنی و حفظ کرامت انسانی به راه انداخته است. در تیتری از روزنامه‌ی فیگارو آمده: "رنه روبرت، عکاس معروف، در میان بی‌تفاوتی رهگذران، وسط خیابان، از دنیا رفت." سفارت اسپانیا در هلند در توئیتی نوشت: "مرگ رنه روبرت که با لنز دوربین خود همه‌ی هنرمندان بزرگ فلامنکو را جاودانه کرد، وجدان جمعی ما را به چالش می‌کشد." آرکانجل، خواننده فلامنکو و برنده‌ی جایزه گرمی، گفت: "از دست دادن رنه روبرت، من را بسیار متاسف کرد. خوشحالم این شانس را داشته‌ام که با او آشنا شوم و از من عکاسی کند. نمی‌توانم درک کنم که چرا هیچ‌کس به داد او نرسیده. نمی‌خواهم تصور کنم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به ارزش‌های اخلاقی اهمیتی داده نمی‌شود."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала