تولید پنل خورشیدی در ایران

© Fotolia / svitekdباتری خورشیدی
باتری خورشیدی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.01.2022
اشتراک
کارشناس: برخی کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان آمادگی دارند کارخانجات تولید پنل‌های خورشیدی را در اختیار ایران قرار دهند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، آرش نجفی، رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، روز 29 ژانویه (شنبه) اظهار داشت که برخی کشورهای اروپایی به‌ویژه آلمان آمادگی دارند کارخانجات تولید پنل‌های خورشیدی را در اختیار ایران قرار دهند.
وی در ادامه افزود: "این کشورها همچنین آمادگی دارند همزمان با واگذاری و فروش کارخانجات تولید پنل‌های خورشیدی، خرید تضمینی برق را نیز داشته باشند. اکنون سرعت بازگشت سرمایه در انرژی‌های تجدیدپذیر با تاخیر همراه است، زیرا دولت برآورد درستی از قیمت تمام شده برق در نیروگاه‌های حرارتی ندارد.
تولید برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2021
چرا گردش مالی نیروگاه تولید برق در ایران پایین‌تر از نقاط دیگر دنیاست؟
از طرف دیگر قیمت برق واقعی نیست و دولت با توجه به شرایط اقتصادی موجود نمی‌تواند برای واقعی‌سازی قیمت اقدام کند، بنابراین توسعه این بخش خیلی مورد توجه نبوده است. دولت می‌تواند برای مدت محدودی از محل تهاتر نفت به سرمایه‌گذاری در بخش پنل های خورشیدی کمک کرده و این ظرفیت را برای آینده ایجاد کند تا توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ممکن شود و این یک راهکار منطقی است.
دولت می‌تواند از منابع نفتی، فرآورده‌های نفتی و غیره به برنامه ریزی پرداخته و به تهاتر آنها با تجهیزات مورد نیاز توسعه انرژی های تجدید پذیر بپردازد تا وسعت و گستره این نوع انرژی را افزایش دهد.
اگر این امر محقق شود، به‌طور قطع انرژی‌های تجدیدپذیر در مقابل این اعتمادی که از طرف دولت انجام شده، بازخورد خوبی دریافت خواهند کرد و این مساله به رونق می‌انجامد. از نظر ما به عنوان یک تحلیلگر اقتصادی، اگر بخواهیم قیمت تمام شده برق حرارتی را برای کشور محاسبه کنیم، قیمت پنل‌های خورشیدی و انرژی تجدیدپذیر به‌صرفه است. توسعه پشت بامی انرژی های تجدیدپذیر راهکار مناسبی برای این بخش است".
سد امیر کبیر کرج - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
ذخایر آب سدهای ایران بشدت کاهش یافته است
شایان ذکر است،علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو ایران، چندی پیش در مراسم امضای تفاهمنامه با شرکت‌های بخش خصوصی برای احدث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر گفته بود که توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از اولویت‌های مهم دولت سیزدهم است.
سه مساله کمبود سوخت، تامین آب مورد نیاز نیروگاه‌های حرارتی و مسایل مربوط به آلاینده‌های زیست محیطی از اهم مسایل در بخش انرژی است که پاسخ درست این مسایل در توجه ویژه به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نهفته است. توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر، مصرف سوخت در کشور را کاهش خواهد داد، نیازی به استفاده از آب ندارد و هم دوست‌دار محیط زیست است که می‌تواند زیست بهتری را برای مردم کشورمان به همراه داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала