نماینده ایران در سازمان ملل: حمله به الحسکه نتیجه تداوم اشغالگری آمریکا در سوریه است

© Photo / IRNAزهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل
زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2022
اشتراک
خانم زهرا ارشادی، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: آنچه امروز در الحسکه شاهد آن هستیم، نتیجه تداوم اشغال بخش‌هایی از سوریه توسط نیروهای خارجی از جمله آمریکا است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی شامگاه پنجشنبه به وقت محلی در نشست فوق العاده شورای امنیت که به درخواست روسیه برای بررسی حمله گروه تروریستی داعش به زندانی در الحسکه در شمال شرق سوریه برگزار شد، اظهار داشت تردد آزادانه گروه‌های تروریستی، از جمله اعضای داعش در سرزمین‌های تحت اشغال غیرقانونی نیروهای خارجی در سوریه و عراق و همچنین انتقال آنها به کشورهای دیگر، صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی را تهدید می‌کند.
سربازان آمریکایی در سوریه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.01.2022
روسیه خواستار خروج فوری نیروهای خارجی از سوریه شد
دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل تصریح کرد حمله اخیر به الحسکه که داعش مسئولیت آن را در شمال شرق سوریه برعهده گرفت، زنگ خطری است که بار دیگر نشان می‌دهد که داعش تحت حمایت برخی کشورها همچنان تهدیدی واقعی برای امنیت و ثبات منطقه است.
ارشادی با بیان اینکه ایران از نزدیک تحولات شرق فرات به ویژه در استان الحسکه را زیر نظر دارد، گفت: حادثه الحسکه به وضوح نشان می دهد که نیروهای اشغالگر و متحدانش نتوانسته اند امنیت و نظم را در مناطق اشغالی برقرار کنند. این به داعش کمک کرده است تا نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد و در نتیجه زندگی غیرنظامیان ساکن در آن منطقه را به خطر بیندازد.
وی افزود این حادثه بار دیگر به ما یادآوری می کند که حضور جنگجویان تروریست خارجی(FTF) و خانواده های همراه آنها در مناطق درگیری همچنان منبع فزاینده ناامنی و بی ثباتی برای کل منطقه است.
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل اظهار داشت: مایه تاسف عمیق است که کشورهایی که مدام و مکرر مدعی پیشگامی در حقوق بشر هستند، از بازگرداندن اتباع خود به ویژه زنان و کودکانی که در شرایط اسفناک مناطق درگیری گرفتار شده اند، خودداری می کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به تهدیدات ناشی از جنگجویان تروریست خارجی برای امنیت و ثبات منطقه، شورای امنیت باید موضوع بازگرداندن آنها به کشورهای متبوع شان را در اولویت رسیدگی کند.
ارشادی تاکید کرد مبارزه با تروریسم نباید بهانه ای برای نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه باشد. ادامه اشغال بخش‌هایی از سوریه عامل اصلی ایحاد شرایط مساعد برای چنین فعالیت‌های تروریستی در سوریه است و باید به سرعت پایان یابد.
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین گفت ما بر این باوریم که اعمال حاکمیت مؤثر دولت سوریه بر تمامیت ارضی این کشور عنصر مهمی در بازگرداندن ثبات و امنیت به آن است.
دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل افزود: در این راستا، همانطور که در قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید شده است، باید به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشت. ارشادی تاکید کرد: دولت سوریه از حق مشروع و ذاتی برای مقابله با فعالیت های تروریستی در خاک خود و تحت صلاحیت خود برخوردار است و هر اقدامی که برای مقابله با تروریسم اتخاذ می شود باید با دولت سوریه هماهنگ شود.
معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: مبارزه با تروریسم تنها زمانی می تواند مؤثر باشد که همه کشورها به طور کامل و مسئولانه به تعهدات خود عمل و از اتخاذ استانداردهای دوگانه و گزینشی خودداری کنند.
وی گفت ایران به حمایت از تلاش‌های سوریه در مقابله با تهدیدات گروه‌های تروریستی ادامه خواهد داد و بدین ترتیب وحدت و تمامیت ارضی این کشور را تضمین خواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала