آمریکا: بزودی روشن خواهد شد که آیا ایران به گفتگوهای هسته ای باز می گردد یا خیر

© Fotolia / Andreykrآمریکا: بزودی روشن خواهد شد که آیا ایران به گفتگوهای هسته ای باز می گردد یا خیر
آمریکا: بزودی روشن خواهد شد که آیا ایران به گفتگوهای هسته ای باز می گردد یا خیر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.01.2022
اشتراک
کاخ سفید: بزودی روشن خواهد شد که آیا ایران به گفتگوهای توافق هسته ای، با شرایط قابل قبول برای ما باز می گردد یا خیر.
به گزارش اسپوتنیک، دولت آمریکا مطمئن است که به زودی مشخص خواهد شد که آیا تهران به تعهدات خود در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران عمل خواهد کرد یا خیر. برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده خاورمیانه و شمال آفریقا شورای امنیت ملی کاخ سفید، روز پنجشنبه در سمینار آنلاین کارنگی اعلان کرد.
وی با بیان اینکه "مذاکرات به اوج خود می رسد" گفت: به زودی خواهیم دانست که آیا امکان دارد ایران با شرایطی که ما و جامعه بین المللی می توانیم به توافق هسته ای بازگردد یا خیر.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
گزارش و تحلیل
خطیب زاده: از هر زمان به توافق در وین نزدیکتریم
و اکنون ما در واقع در مذاکرات به وضعیتی که در پایان تابستان گذشته در آن بودند بازگشته‌ایم، که به این معنی است که شانس توافق وجود دارد. همچنین احتمال زیادی وجود دارد که توافقی صورت نگیرد. مک گورک گفت: ما برای هر یک از این سناریوها آماده هستیم.
به عقیده وی، "اکنون همه چیز در آستانه یک بحران هسته‌ای است، زیرا برنامه ایران به سمت جلو حرکت کرده است، حتی با وجود عقب‌نشینی‌های بزرگ، همچنان به جلو حرکت می‌کند و به نقطه‌ای نزدیک می‌شود" که تهران مواد لازم برای ایجاد سلاح هسته ای را داشته باشد. ما قادر نخواهیم بود آن را شناسایی کنیم، و بازرسان [آژانس انرژی اتمی] قادر به شناسایی آن نخواهند بود (اگر ایران به برجام پایبند نباشد). ما در حال نزدیک شدن به این احتمال هستیم. یک وضعیت بسیار جدی است."
در وین، در سوم ژانویه، پس از تعطیلات سال نو، دور هشتم مذاکرات با هدف بازگرداندن برجام به شکل اولیه و بازگرداندن آمریکا به این توافق چندجانبه از سر گرفته شد. این کار در قالب اعضای کمیسیون مشترک ایران و پنج کشور (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) و رایزنی جداگانه آنها با آمریکا بدون مشارکت ایران انجام می شود. اما آماده مذاکره مستقیم با طرف آمریکایی است. مذاکره کنندگان قبلاً برای تسریع روند کار روی پیش نویس توافق توافق کرده اند. همانطور که انتظار می رود، دور هشتم ممکن است آخرین دور باشد، مذاکره کنندگان مصمم هستند تا در فوریه 2022 کار را به پایان برسانند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала