ازبکستان به توافقنامه بین‌ المللی چابهار ملحق شد

CC BY-SA 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / HOSSEIN ZOHREVAND / بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان
بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2022
اشتراک
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با حضور هیئت ازبکستان در چابهار مراحل الحاق ازبکستان به توافقنامه بین‌ المللی ایران، هند و افغانستان موسوم به چابهار نهایی شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: هیئت اقتصادی ازبکستان با حضور معاون وزیر حمل‌ و نقل و معاون وزیر تجارت این کشور امروز در چابهار حضور داشت تا مراحل نهایی الحاق این کشور به توافق‌‌نامه چابهار نهایی شود.
وی افزود: پیش‌ نویس این الحاق آماده شده است و طی یک ماه آینده در نشستی در تهران، ازبکستان رسماً به توافق‌‌نامه بین‌ المللی چابهار اضافه می‌شود، با این الحاق عملاً توافقنامه وارد مرحله جدیدی می‌شود.
بازداشت مدیرعامل منطقه آزاد چابهار  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2022
بازداشت مدیرعامل منطقه آزاد چابهار
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: توافقنامه ایجاد دالان تجاری مشترک ایران، افغانستان و هندوستان خردادماه ۹۵ با حضور سران سه کشور امضا شد، بر مبنای این توافقنامه که به تأیید و تصویب مجالس هر سه کشور رسیده است هند تبادلات تجاری خود با افغانستان را از راه چابهار انجام می‌ دهد و پورت اپراتوری بخشی از اسلکه‌ های فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی را هم با همکاری شریک ایرانی عهده‌‌دار شده است.
آقایی گفت: هند همچنین ۸۵ میلیون دلار را صرف خریداری تجهیزات تخلیه و بارگیری در این بندر کرده است که ۴ جرثقیل ساحلی آن وارد شده و بقیه درحال ساخت است و به‌ زودی وارد می‌ شود؛ افغانستان هم در این توافقنامه مبادلات تجاری خود با هند را با سهولت بیشتری انجام می‌دهد و تاکنون چندین محموله صادراتی شامل میوه، تره‌ بار و اقلام صادراتی این کشور به هندوستان از چابهار ترانزیت شده است.
وی خاطرنشان کرد: افق این توافقنامه اضافه شدن همه کشورهای حوزه مشترک‌ المنافع آسیای مرکزی و بسط آن به قفقاز و شرق اروپاست چراکه به‌ صرفه‌ ترین، ایمن‌ ترین و اقتصادی‌ ترین راه مبادلات تجاری بیش‌ از ۳ میلیارد نفر جمعیت روی کره زمین در کشورهای حوزه اقیانوس هند و کشورهای آسیای میانه، قفقاز و شرق اروپا بندر چابهار است و این بندر به‌ گواه کارشناسان بین‌ المللی به‌ زودی جایگزین مسیر کانال سوئز برای تجارت اروپا، آسیا و آفریقا می‌ شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала