خطر آلزایمر در کمین دهه شصتی‌ها +عکس

© AFP 2023 / Andy BuchananПешеход в маске проходит мимо граффити в Глазго
Пешеход в маске проходит мимо граффити в Глазго - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.01.2022
اشتراک
امروزه حتی افراد زیر ۶۰ سال با مشکلاتی مانند فراموشی و اشکال شناخت به انجمن مراجعه می‌کنند.
به گزارش اسپوتنیک، معصومه صالحی، مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران بیان کرد که در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که یک میلیون نفر در ایران مبتلا به آلزایمر باشند و همزمان با افزایش میزان سالمندی متأسفانه افزایش ابتلا به بیماری آلزایمر را نیز شاهد خواهیم بود.
وی همچنین اظهار کرد رشد جمعیت سالمندی در کشور یک حرکت روبه افزایش دارد و آلزایمر هم یک بیماری دوره سالمندی است که باعث زمین‌گیر شدن افراد در مراحل پیشرفته می‌شود از این رو می‌تواند فشار بسیاری از حیث اجتماعی، اقتصادی و روانی بر خانواده وارد کند. علاوه بر این بیماری آلزایمر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از طریق ژن انتقال می‌یابد، اما با پیشگیری از زمان جوانی درصد ابتلا ژنتیک، درصد زیادی کاهش خواهد داشت. در برخی از انواع دمانس درصد انتقال از طریق ژن کمی افزایش بیشتری دارد.
و امروزه حتی افراد زیر ۶۰ سالی را داریم که با مشکلاتی مانند فراموشی و اشکال شناخت به انجمن مراجعه می‌کنند و یکی از دلایل مهم آن علت بیماری کووید ۱۹ به دلیل کاهش ارتباطات اجتماعی و از طرف دیگر استرس و اضطراب ناشی از آن موجب تأثیر نامطلوب بر سیستم اعصاب محیطی و مرکزی شده که افسردگی نیز افزایش یافته و خود افسردگی در صورت عدم درمان از عوامل خطر بیماری آلزایمر می‌باشد. علاوه بر این دهه شصتی‌های ما به سمت سالمندی در حرکت هستند و میانسال هستند و باید فضا را به گونه‌ای آماده کنیم که سالمندی تهدید نباشد بلکه یک فرصت برای ما به شمار آید و از وجود سالمندان برای انتقال تجریبات، اقدامات داوطلبانه و خیرخواهانه استفاده کنیم.
کاربران در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های خود را بیان می‌کنند. عده‌ای از کاربران عنوان می‌کنند خیلی از دهه شصتی‌ها در میانسالی هم نیستند چه برسد سالمندی، با این آمار فقط روحیه جوان‌ها ضعیف می‌شود. جمعی از کاربران هم به این موضوع اشاره می‌کنند که آلزایمر اصولا ارثی است و هیچ ربطی به سن ندارد مگر این که شخص در ۸۰،۹۰ سالگی به سر ببرد که آلزایمر زودرس بگیرد پس این آمار مخصوصا برای جوان‌هایی ۳۵ ساله که هنوز کاملا هم وارد میانسالی نشده‌اند نادرست است. برخی از کاربران هم معتقدند منظور دهه شصت نبوده و با افرادی هستند که دورده شصت سالگی زندگی‌شان را به سر می‌برد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала