گزارش و تحلیل

خطیب زاده: از هر زمان به توافق در وین نزدیکتریم

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت خارجه ایران: ما بر این باوریم اگر نکاتی که بر روی میز است به طور جدی تضمین شود و اراده لازم نشان داده شود گفتگو ها در زمان مناسب خود به نتیجه خواهد رسید.
اسپوتنیک - پس از گذشت ۸ دوره مذاکرات فشرده در وین بر سر برجام اکنون به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، مذاکرات وین از هر زمانی به حصول توافقی پایدار و قابل اتکا نزدیک‌ تر و از هر زمانی به زیر پا گذاشتن تمامی موارد توسط آمریکا نزدیکتر است.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
آنچه در وین امروز مشاهده می‌کنیم پیشرفت گفتگوها در مسیر درست است ما در هر چهار حوزه‌ ای که اسناد گفتگو و مذاکره ارائه کردیم پیشرفت های خوبی داشتیم و البته در برخی اسناد میزان اختلافات کمتر شده.
موفقیت بزرگ این بود که بسیاری از ایده هایی که جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده بود تبدیل به کلمات شده‌اند.
مهم این است که تمامی طرف‌های مذاکرات در وین پذیرفتند نباید آنچه در سال‌ های گذشته با خروج غیرقانونی ایالات متحده اتفاق افتاد تکرار شود لذا اصل اینکه تضمین هایی باید وجود داشته باشد مورد توافق همه بوده باید های کاملاً اجرایی و عملیاتی را در وین ارائه کردیم، من اطمینان می دهم جمهوری اسلامی ایران برای توافقی شامل دو ویژگی پایداری و قابل اتکا بودن در وین است و مسیر اخذ تضمین ها بسیار اهمیت دارد، جمهوری اسلامی ایران هیچ پیش‌شرطی را از روز اول نپذیرفته، مذاکرات اندازه کافی پیچیده است و نباید با اظهارات پیچیده آن را سخت تر کرد.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2022
رئیس جمهور آمریکا: پیشرفت هایی در مذاکرات وین در حال بدست آمدن است
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ایران پیرامون آزادی زندانیان آمریکا در ایران اظهار داشت:
موضوع آزادی زندانیان آمریکایی در ایران به عنوان یک موضوع انسانی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بوده و بر خلاف این که اتباع ما در ایالات متحده به بهانه واهی دور زدن تحریم ها در شرایط غیر انسانی نگهداری می‌شوند، زندانیان آمریکایی در ایران کاملا با جرایم مشخص در دادگاه صالحه زندانی شده اند و مرتکب جرم های واقعی شدند، تاکید می کنم مسیر آزاد سازی زندانیان با مسیر برجام کاملاً جدا است اگر طرف مقابل اراده لازم را داشته باشد، قابلیت دسترسی به توافقی مناسب وجود دارد.
وی افزود:
موضع ما در رابطه با وین کاملا مشخص است، ما توافقی پایدار و قابل اتکا می خواهیم هیچ چیزی را کمتر از این نمی پذیریم و با قاطعیت اعلام می کنم آنچه برای ما و مذاکره کنندگان ما اصالت دارد کیفیت توافق است، نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر، آن چیزی که توافق می‌شود باید کیفیت یک توافق پایدار و قابل اتکا داشته باشد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده همچنین بیان کرد:
تمامی مذاکره کنندگان در وین اظهارات خود را داشتند آنچه می توانیم تاکید کنیم این است که گفتگو ها در مسیر درست و موضوعات مشخص است و نقاط اختلافی روشن و همچنین روند کار دقیق در حال انجام است.
ما بر این باوریم اگر نکاتی که بر روی میز است به طور جدی تضمین شود و اراده لازم نشان داده شود گفتگو ها در زمان مناسب خود به نتیجه خواهد رسید
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала