گزارش و تحلیل

توافق موقتی در کار نیست

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2022
اشتراک
ایران به هیچ وجه توافق موقت را قبول ندارند وهیات ایرانی به وین رفته تا تواقفی همیشگی امضا کند و کمتر از چنین توافقی کلا در برنامه کار‌اش نیست.
اسپوتنیک - پس از اینکه دولت ایران شروع کرد قانون لغو تحریم ها را اجرا کند و تعهدات خود در برجام را کاهش داد کشورهای اروپایی به دست و پا افتادند تا با ایران گفتگو کنند و تلاش کنند هرجور شده جلوی اجرای این قانون را بگیرند و گفتگو های وین کلید خورد.
اگر آنها صداقت داشتند و یا اینکه آمریکاییها می خواستند به برجام برگردند حتی نیاز به گفتگو ها وین نبود و می توانستند خیلی سریع ایران را مجاب کنند.
قبل از اینکه مجلس شورای اسلامی برای لغو تحریم قانون تصویب کند و دولت ایران ملزم به کاهش اجرای تعهدات خود در برجام تا زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نمی کند شود آمریکایی ها و اروپایی ها هر بلایی می خواستند سر ایران آوردند چون تصور می کردند ایرانی ها جرئت نخواهند کرد واکنش نشان دهند.
وقتی دیدند که ایرانی ها شروع کرده اند واکنش نشان دادن آنها به تکاپو افتادند تا هر جور شده جلوی پیشرفت برنامه هسته ای ایران و کسب برگه های بیشتر مذاکراتی را بگیرند.
امیرعبداللهیان تاکید کرد که ایران به دنبال اتلاف وقت در مذاکرات وین نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
امیرعبداللهیان تاکید کرد که ایران به دنبال اتلاف وقت در مذاکرات وین نیست
ابتدا آنها کار خود را با تهدید شروع کردند و بعد مقداری هم وعده وعید های توخالی مطرح کردند.
آنها حتی تصور می کردند که با تهدید به اجرای بند ماشه و برگرداندند همه تحریم های شورای امنیت بر علیه ایران ممکن است این کشور کوتاه بیاید، اما شوکه شدند که ایرانی ها حتی از اجرای بند ماشه هیچ ابایی ندارند و ممکن است با اجرای این بند کار به جای بسیار باریک غیر قابل برگشت بکشد، یعنی ایرانیها عطای گفتگو ها را به لقایش ببشخند و بمب هسته ای خود را تولید کنند وهمه را در کار انجام شده قرار دهند.
در واقع با توجه به اینکه تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده بسیار فراتر از تحریم های شورای امنیت می باشد و با توجه به اینکه عموم کشورهای جهان در این راستا با آمریکا همراه شده اند، عملا می توان گفت امروزه ایران ذیل تحریمهایی قرار دارد که به مراتب بیشتر از تحریم های شورای امنیت است و دیگر بند ماشه درتوافق هسته ای برای ایرانی ها بیشتر شبیه یک جوک است.
به این ترتیب می توان گفت کشورهای غربی حتی این بند که تصور می کردند میتواند تهدیدی بازدارنده بر علیه ایران باشد را نیز از دست داده اند.
به همین دلیل هم می باشند که همه شان متفق القول اظهار می دارند ترامپ وقتی از برجام خارج شد یک اشتباه استراتژیک انجام داد.
نفس خروج آمریکا از برجام خیلی مهم نبود.
اصل ماجرا در این بود که ترامپ هرآنچه آمریکا تحریم در توان داشت بر علیه ایران اعمال کرد و به قول معروف همه برگه های آمریکا و کشورهای غربی بر علیه ایران را سوزاند.
علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک و کارشناسی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران در وین
آنهایی که با جریان تحریم ها به صورت تحلیلی وتحقیقی آشنایی دارند به خوبی می دانند که نفس تهدید به تحریم بسیار می تواند تاثیر روانی بیشتری بر طرف مقابل داشته باشد تا اینکه تحریم اعمال شود و اثر مطلوب را نداشته باشد.
حال که وعده وعید ها جواب نداده، تهدید ها هم اثر ندارد غربی ها تلاش دارند از درب دیگری وارد شوند و آن ایجاد اعتماد متقابل قبل از شروع اجرای تعهدات در برجام است.
طبق این طرح آنها خواهان آن می باشند که ایران همه اقداماتی که خارج از چهارچوب برجام است را متوقف کند و آمریکایی ها بخشی از تحریمها را برای مدت محدودی تعلیق کنند.
یعنی عملا به این شکل خروج آمریکا از برجام مساوی شود با توقف اجرای برجام توسط ایران.
اسم این را نیز گذاشته اند توافق موقف برای کسب حسن نیت.
انگار ایرانی ها در اجرای تعهدات خود خلف وعده کرده اند ولذا آنها می بایست اعتماد طرف های مقابل را جلب کنند.
انگار نه انگار این آمریکایی ها و اروپایی ها بودند که در اجرای تعهدات خود خلف وعده کردند و باید اعتماد طرف ایرانی را جلب کنند.
دیپلمات هایشان هم مدام می فرمایند ما به ایرانی ها اعتماد نداریم.
کسی هم نیست که به آنها بفرماید که شماها کجای بازی هستید که کسی اصلا به شما اعتماد داشته باشند یا اینکه بی اعتمادی شما برایش پشیزی ارزش داشته باشد.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2022
رئیس جمهور آمریکا: پیشرفت هایی در مذاکرات وین در حال بدست آمدن است
زمانی اروپاییها در جهان جایگاهی برای خود داشتند اما امروزه حتی خودشان را هم نمی توانند جمع و جور کنند و شده اند بازیچه آمریکا و اسرائیل.
یعنی ببینید اروپایی ها چه قدر بدبخت شده اند که اسرائیل هم آنها را بازیچه خود قرار داده.
بگذریم.
به هر صورت هدف آنها از مطرح کردن بحث توافق موقت وادار کردن دولت ایران به توقف اجرای قانون مجلس و همچنین بازگشت به مرحله برجام با وعده وعید ها می باشند و بس.
در واقع آنها می دانند که امروزه ایران توانسته با سرعت بخشیدن به غنی سازی اورانیوم و تولید دستگاه های سانترفیوژ پیشرفته و... برگه های قوی زیادی را روی میز گفتگو ها به دست بیاورند و تا زمانی که این برگه ها دست ایرانی ها است آنها نمی توانند هرچه می خواهند بر ایران تحمیل کنند و به این دلیل تلاش دارند هر جور شده این برگه ها را از دست ایرانیها بقاپند.
این هم یک سیاست برای قاپیدن این برگه ها از دست ایرانی ها به حساب می آید.
آمریکایی ها می توانند با یک امضای رئیس جمهوری خود همه تحریم ها بر علیه ایران را لغو کنند و با همان امضا هم برگردانند، پس اگر حسن نیت در کارشان است می توانند تحریم ها را بردارند و اگر ایران به تعهدات خود عمل نکرد آنوقت برگردانند و نیازی به این همه بحث کردن در وین هم نیست.
قطعا اگر پس از رفع تحریم ها به تعهدات خود عمل نکرد آنوقت حتی دیگر کشورها مانند چین و روسیه هم با آنها ممکن است همراه شوند اما امروزه به دلیل اینکه این آمریکایی ها هستند که از برجام خارج شده اند و غربی ها هستند که به تعهدات خود عمل نمی کنند بدیهی است که چین و روسیه با آنها همراه نباشند و برعکس حامی ایران در این ماجرا باشند.
علیرغم اینکه ایرانی ها چندین بار به اشکال مختلف بحث توافق موقت را رد کرده اند اما هر از گاهی آمریکایی ها دوباره از کانال های مختلف رسانه های خود این مساله را مطرح می کنند تا ببینند آیا تغییری در موضع ایران به وجود آمده یا نه.
در واقع حتی بعد از امضای برجام هم آمریکایی ها با برجام به عنوان یک توافق موقف رفتار کردند و اگر به یاد داشته باشید رئیس جمهوری آمریکا (همان اوباما) هم بسیاری از تحریمها را برای مدت های مثلا شش ماهه تعلیق می کرد و هر شش ماه همه باید منتظر می ماندند که آیا باز هم لغو خواهد ماند یا اینکه بر خواهد گشت.
ترامپ هم که آمد همان شگرد را از اوباما به ارث برد و در نهایت زیر برجام زد.
حالا بایدن آمده زرنگی کند و همان سیاست را پس بگیرد.
بعضی وقت ها هم این جریان می تواند در چهارچوب گمانه زنی های رسانه ای آنها باشد.
یعنی آنها می خواهند بفهمند که در جریان گفتگوهای جناب آقای رئیسی و جناب آقای پوتین در موسکو چه چیز هایی درباره گفتگوهای هسته ای مطرح شده، از این نوع خبرها را مطرح می کنند تا با رد یا تایید آن خبر ببینند آیا چنین چیزی در گفتگوها بوده یا نه.
جریان آن بازی های معروف بیست سوالی است.
آنچه واضح می باشد ایران به هیچ وجه توافق موقت را قبول ندارند وهیات ایرانی به وین رفته تا تواقفی دائم و شامل امضا کند و کمتر از چنین توافقی کلا در برنامه کار اش نیست و اصلا به مصلحت ایران نیست که دوباره در این بازی درگیر شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала