دانشمندان: مغز حتی زمانی که می خوابیم نیز مراقب خطرات است

© Fotolia / ComZealدانشمندان: مغز حتی زمانی که می خوابیم نیز مراقب خطرات است
دانشمندان: مغز حتی زمانی که می خوابیم نیز مراقب خطرات است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2022
اشتراک
شناخته شده است که مغز ما هرگز در هنگام خواب به طور کامل استراحت نمی کند، زیرا باید اندام های ما به کار درآورد و تنفس ما را پیگیری کند، اما معلوم شد که این لیست کامل "وظایف شبانه" مغز نیست.
به گزارش اسپوتنیک، تحقیقات نشان می دهد که اگر صدایی ناآشنا هنگام خواب با شما صحبت کند، می تواند "زنگ هشدار" را به صدا در بیاورد، زیرا مغز ما نسبت به هرگونه تهدید احتمالی از جانب غریبه ها هوشیار باقی می ماند.
مانوئل شابوس از دانشگاه سالزبورگ در اتریش و همکارانش برای بررسی چگونگی نظارت مغز ما بر محیط اطرافمان، ۱۷ نفر را در یک آزمایشگاه خواب به مدت دو شب تحت نظر گرفتند. در حالیکه شرکت کنندگان در شب اول به محیط اطراف خود در آزمایشگاه خواب عادت کردند، در شب دوم، تیم علمی یک ضبط صوتی از گفتار انسان به صورت حلقه ای پخش کرد. صداها یا برای شرکت کنندگان آشنا بود یا ناآشنا.
صداها سه نام را بر زبان می آوردند که دو نام رایج اما ناآشنا بود و سومی متعلق به فرد خوابیده بود. هنگامی که افراد خواب صداهای ناآشنا را شنیدند، دانشمندان افزایشی در کمپلکس های K ثبت کردند - نوعی امواج مغزی که آهسته و ایزوله است. به گفته شابوس، کمپلکس‌های K، "واکنش فوری به یک اختلال" را نشان می‌دهند.

این مطالعه نشان می‌دهد که صداهای ناآشنا بیشتر از صداهای آشنا افراد خواب را آزار می‌دهند. ما این اثرات را زمانی می بینیم که بیماران بیمارستانی به سختی می خوابند.

جولی دار بیشایر
استاد دانشگاه آکسفورد
به گفته شابوس، از نظر تکاملی، منطقی است که صداهای ناآشنا نسبت به صدایی که ما می شناسیم، فعالیت مغزی قوی تری را تحریک کنند.
با این حال، دانشمندان دریافتند که در نیمه دوم شب، تعداد کمپلکس‌های K که به دلیل صداهای ناآشنا برانگیخته شده بودند، کاهش یافت.
شابوس گفت: این بدان معناست که ما می‌توانیم در حالت تقریباً ناخودآگاه چیز جدیدی یاد بگیریم.
شابوس با اشاره به روش متداول برای یادگیری زبان های جدید هشدار داد، با این حال، یافته ها نشان نمی دهد که برای ما خوب است که هنگام خواب کلمات جدید یاد بگیریم.
وی خاطرنشان کرد: برای خواب و استراحت شب نیاز دارید و اگر درست نخوابید بیشتر از اینکه برای یادگیری مفید باشد ضرر دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала