گزارش و تحلیل

علت قطع صادرات برق به عراق

© Sputnik / Sergey MalgavkoВысоковольтные электролинии вдоль трассы Симферополь-Севастополь
Высоковольтные электролинии вдоль трассы Симферополь-Севастополь - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.01.2022
اشتراک
به‌دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران از طرف آمریکا بخش بزرگی از پول برق و گاز خریداری‌ شده از ایران توسط عراق پرداخت نشده است.
اسپوتنیک - در سال های اخیر بزرگترین صادرات برق ایران به عراق انجام میشد و عراق نیز از سوی دیگر بیشترین سهم برق دریافتی خود را از ایران داشت پس از اعمال تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران عراق از دولت آمریکا برای واردات برق و گاز از ایران معافیت‌ های تحریمی موقت گرفت و اکنون یک‌سوم انرژی مورد نیازش را از طریق خرید برق از ایران و واردات گاز برای نیروگاه‌های برق خود تأمین می‌کند،‌ اما به‌دلیل تحریم بانک‌ها و صنایع نفت و گاز ایران از طرف آمریکا بخش بزرگی از پول برق و گاز خریداری‌ شده از ایران پرداخت نشده است.
مبلغ برق صادراتی ایران در حساب بانک تجارت عراق قرار گرفته و ایران تنها برای خرید کالاهای بشردوستانه از خود عراق امکان استفاده از این مبلغ را دارد.
وزارت برق عراق: به دلیل تحریم های آمریکا پرداخت بدهی ایران دشوار است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2022
وزارت برق عراق: به دلیل تحریم های آمریکا پرداخت بدهی ایران دشوار است
آقای مهندس هدایت الله خادمی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی مدیرعامل شرکت حفاری نفت و گاز شمال در زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
در خصوص برق رسانی به عراق متاسفانه مشکلی از سوی ایران وجود دارد و آن هم این است که طی برنامه ۶ ساله ای که برای تولید برق داشتیم باید سالانه حدود ۵ هزار مگاوات برق تولید می‌کردیم بیست سال گذشته به قبل ما مشکلات عدیده‌ ای برای تامین برق داشتیم قطعی های طولانی برق را مشاهده می‌ کردیم اما این تصمیم گیری باعث شد تا بعضی از سال ها ما به تولید ۵ هزار مگاوات برق دست پیدا کنیم و این موضوع وضعیت و شرایط ایران در زمینه برق را مطلوب کرد اما این اقدام تا سال ۱۳۸۹ انجام شد و پس از آن تولید برق ایران کاهش پیدا کرد و متاسفانه تلاشی برای ایجاد ظرفیت جدید در این زمینه انجام نشد.
ما بیش از ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید برق داشتیم که مصرف مان معمولاً در زمان اوج مصرف ۵ هزار مگاوات بیشتر از ظرفیت تولیدمان بود، برای این موضوع در نظر گرفته شد که مدیریتی انجام شود برای مثال در برخی از ساعات برق قطع شود و یا ادارات به صورت مقطعی به فعالیت خود بپردازند تا در مصرف برق صرفه جویی شود.
Линии электропередачи во Львовской области - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2022
مقامات عراق اعلام کردند ارسال برق از ایران به این کشور قطع شده است
در زمینه ارسال برق به عراق معمولاً ارسال را انجام می دادیم و هیچ مشکلی نداشتیم اما بحث دیر کرد در پرداخت‌ ها بین عراق و ایران وجود داشت.
خوشبختانه ما اکنون مشکلی در زمینه تولید برق نداریم و کمبودی در این زمینه احساس نمی شود بنابراین اگر قطعی انجام بشود احتمالا به دلیل دیرکرد در پرداخت توسط عراق است.
انتظار ما این است که کشوری مانند عراق که در همه زمینه‌ ها ایران با آن همکاری داشته برای پرداخت ها به حرف آمریکا اهمیت ندهد.
وی در ادامه تاکید کرد:
کنتور برق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.12.2021
افزایش تعرفه برق پر مصرف ها از اول بهمن ماه در ایران
هنگامی که به سطح تبادلات مالی دو کشور بزرگ نظیر ایران و روسیه نگاه می کنیم واقعاً ناراحت کننده است که چیزی حدود سالیانه ۲.۷ میلیارد دلار باشد امیدواریم سفر اخیر آقای دکتر رئیسی به روسیه زمینه‌ ساز استفاده از ظرفیت برای طرفین باشد.
به هر جهت ایران کشوری است که منابع، معادن و مخازن غنی در دست دارد امیدواریم مسئولین ما منافع ملی ایران را در نظر بگیرند و در عین‌ حال تعاملی سازنده با کشور ها داشته باشیم چه روسیه، چه آلمان، چه هند و چه کشور های دیگر؛ همان طور که سود اروپا در دریافت گاز از روسیه است.
در نهایت روسیه کشور همسایه ایران است و تا ابد کشور های همسایه کنار یکدیگر باقی می ماند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала