گزارش و تحلیل

عصبانیت آمریکا و اسرائیل از سفر رئیسی به مسکو

© Sputnik / Pavel Bednyakov /  مراجعه به بانک تصاویر مذاکرات پوتین با رئیسی
مذاکرات پوتین با رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.01.2022
اشتراک
ما بسیار بسیار از عصبانیت آمریکایی ها خوشحال هستیم، خدا را شکر که آمریکایی ها و اسرائیلی ها اینقدر ناراحت هستند.
روز گذشته در مناظره ای در شبکه تلوزیونی المیادین در باره سفر آقای رئیسی به مسکو مشارکت داشتم، کارشناسی از آمریکا آمده بود که مشخص بود طرفدار اسرائیل به حساب می آمد و با عصبانیت بسیار زیاد درباره سفر رئیس جمهوری ایران به روسیه و تحکیم روابط این دو کشور صحبت می کرد.
مجری نوبت را به بنده داد و اظهار داشت که حق پاسخ دادن دارید، بنده گفتم ما بسیار بسیار از عصبانیت آمریکایی ها خوشحال هستیم، خدا را شکر که آمریکایی ها و اسرائیلی ها اینقدر ناراحت هستند.
در شرایط بسیار سخت کورونا که وضعیت فوق العاده ای در روسیه حاکم است استقبالی از آیت الله رئیسی در روسیه شده که سابقه نداشته.
اولین ملاقات رسمی سال نو جناب آقای پوتین با آقای رئیسی بوده.
افتتاح اولین جلسه دومای روسیه در سال جدید هم با سخنرانی آقای رئیسی همراه بوده.
البته بماند که حضور مهمانان خارجی در دومای روسیه بسیار نادر است و به جز تعداد معدودی از رهبران خارجی سالها است هیچ رهبر خارجی دیگری به دومای روسیه برای سخنرانی دعوت نشده.
جزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
ایران به بازار خدمات انرژی اروپا راه گشود
مضاف بر همه اینها سخنرانی مهم آیت الله رئیسی در مسجد اعظم مسکو را نیز نمی توان نادیده گرفت.
حال کنار اینها توافق های مختلفی که در این سفر به امضا رسیده را نیز در نظر داشته باشید تا متوجه شوید چرا آمریکا و اسرائیل از نزدیکی ایران و روسیه اینقدر ناراحت می باشند.
البته امام خمینی (ره) زمانی گفته بودند که اگر دشمن از شما تعریف کرد باید به کار خود شک کنید.
با اینکه این جلسه به نوعی جلسه معارفه میان آقای رئیسی و آقای پوتین به حساب می آمد اما در همین جلسه اول صمیمیت میان طرفین مشهود بود و آقای پوتین زمان جلسه با آقای رئیسی را نا محدود گذاشته بودند، این در حالی می باشد که سابقه ندارد آقای پوتین برای ملاقات با رهبران دیگر کشورها زمان تعیین نکند وحتی از نظر پروتوکل های دیپلماتیک مرسوم است رهبران برای ملاقات ها زمان تعیین کنند و این زمان معمولا بین یک تا حد اکثر دو ساعت می باشد.
جلسه آقای رئیسی و آقای پوتین بیش از سه ساعت و نیم طول کشید.
طبق گفته برخی از افراد مطلع در این جلسه آقای پوتین و آقای رئیسی مشترکات زیادی برای همکاری های آتی فیما بین ایران و روسیه را مطرح کردند که هر دو بر آن همنظر بودند و حتی بحث امضای توافق همکاری های استراتژیک فیما بین طرفین هم بنا شده با لحاظ این تفاهمات بسیار وسیع تر از آنچه از قبل پیش بینی می شد باشد.
پوتین: سلام من را به آقای خامنه‌ای برسانید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
پوتین: سلام من را به آقای خامنه‌ای برسانید
از توافقات اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی گرفته تا توافق های نظامی و...
اگر توافق هایی که درباره آنها صحبت می شود به نتیجه برسد پیش بینی می شود معادلات زیادی در منطقه خاورمیانه جابه جا شود.
ناراحتی آمریکایی ها و اسرائیلی ها هم از این است که این معادلات به نفع ایران و روسیه جابه جا خواهد شد.
در حالی که آمریکایی ها تلاش دارند از طریق اوکراین به مرزهای روسیه نزدیک شوند روس ها مجددا از طریق کوبا و ونزولا به خاک آمریکا نزدیک می شوند، که البته برای آنها قابل پیش بینی بود، اما آنچه آمریکایی ها روی آن حساب نمی کردند این بود که روس ها از طریق ایران آنها را دور بزنند و به خلیج فارس و دریای عمان برسند.
از سوی دیگر در حالی که غربی ها تصور می کردند با تحت فشار قرار دادن ایران این کشور را محصور می کنند، ایران نشان داد که با همکاری روسیه و چین آنها را دور زده و تحریم های آنها را زیر پا گذاشته.
حال برخی ممکن است سوال کنند که چرا اسرائیلی ها ناراحت هستند؟
بر کسی پوشیده نیست که اسرائیلی ها لابی بسیار قدرتمندی در روسیه دارند، فراموش نکنید که حدود یک سوم اسرائیلی ها اصالتا روس تبار می باشند.
طبیعتا اسرائیل توقع داشت با این نفوذی که در روسیه دارد جلوی نزدیکی ایران و روسیه را بگیرد اما امروزه مشاهده می کند که روسیه در حال تبدیل شده به متحد استراتژیک ایران می باشد.
آمریکا از دادن پول به طالبان خودداری کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
آمریکا از دادن پول به طالبان خودداری کرد
برخی خبرها درباره اینکه ایرانی ها برخی تسلیحات مورد نیاز خود جهت پوشش خلاء در نیروی هوایی خود را از روس ها دریافت کرده اند طی هفته های اخیر جسته گریخته در نشریات مختلف مطرح شده و برخی از این اخبار فاش می کردند که ایران حتی تعداد قابل توجهی هواپیماهای سوخوی 35 و ... را نیز از روسیه تحویل گرفته.
بدیهی است اگر این اخبار صحت داشته باشد اسرائیل برتری هوایی که سالها بود به آن می بالید را در قبال ایران از دست می دهد و برخی حتی باور دارد دلیل عقب نشینی اسرائیلی ها از تهدید های خود در قبال ایران هم به این بر می گردد که آنها متوجه شده اند ایرانی ها تسلیحات مدرنی را به دست آورده اند که بسیاری از معادلات را تغییر داده.
البته اینکه بحث انتقال تکنولوژی روسی به ایران هم قطعی شده خود نشان می دهد که روسیه در زمینه همکاری با ایران خیلی دست و دلبازانه عمل خواهد کرد و همه می دانند ایرانی ها اگر به برخی تکنولوژی ها دست یابند خودشان توانمندی ارتقای فنی آنها را دارند.
علاوه بر همه اینها قرار بر این شده که روسیه تعدادی نیروگاه هسته ای جدید آب شیرین کن برای تامین آب شرب مورد نیاز ایران احداث کند و در کنار آنها تعداد دیگری نیروگاه برق هم احداث گردد.
امری که نشان می دهد بر عکس تلاش غرب برای محدود سازی فعالیت های هسته ای ایران و تلاش اسرائیل و حتی برخی کشورهای عربی برای بستن نیروگاه های هسته ای ایران، روسها بنا دارند به ایران کمک کنند تا از امکانات و توانمندی های بالقوه موجود خود نهایت بهره را ببرند.
اگر به بحث سواپ گاز و نفت ایران و روسیه توجه کنیم متوجه می شویم که بنا است روسیه حتی در زمینه مقابله ایران با تحریم های غرب بر علیه صنعت نفت ایران به این کشور کمک کند.
سامانه دفاع موشکی Arrow3 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
اسرائیل یکی از پر قدرت ترین سلاح های جهان را آزمایش کرد
مضاف بر همه اینها توجه داشته باشید که روسیه قرار است خط راه آهن رشت آستارا را تکمیل کند و مسیر شمال جنوب که از طریق ایران می گذرد را راه بیاندازد.
با راه افتادن این خط راه آهن از این پس بخش بزرگی از کالای تجاری فیما بین شرق و غرب قطعا از این مسیر عبور خواهد کرد و علاوه بر اینکه از ترانزیت این کالا سود سرشار به جیب می زند به شاهراه تجارت جهانی تبدیل می گردد.
نکته مهم در این مساله این است که هر چه قدر تجارت جهانی به ایران وابسته تر باشد امکان تحریم این کشور بسیار سخت تر خواهد بود چون منافع بسیاری از این کشورها به آن گره خواهد خورد.
اینها به کنار، بحث ایجاد ساختار بانکی مشترک مجزا از سویف فیما بین دو کشور علاوه بر اینکه موجبات توسعه تجارت بین ایران و روسیه را تقویت می کند می تواند زمینه پیوستن دیگر کشورها به این ساختار را فراهم کند و در آینده این ساختار یا سیستم بانکی به نوعی رقیب سویف در تجارت فیما بین کشورهای شرق گردد و عملا دیگر ابزار آمریکا برای بهره بردن از دلار در تحریم کشورها از دست آن خارج شود.
البته ده ها مورد دیگر هست که در این سفر توافقاتی درباره آن شده و کم کم رو خواهد شد که قطعا موجبات آن را ایجاد خواهد کرد که هر روز دشمنان ایران و روسیه با سکته ای جدید مواجه شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала