گزارش و تحلیل

حکم اعدام انگیزه ی محیط بانان را میگیرد

© Photo / IRNAمحیط بانان
محیط بانان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
اشتراک
بیست و نهم دی ماه ۱۳۷۴ آلوده ترین روز سال ۷۴ شمسی در ایران محسوب می شود که از آن پس به پاس اهمیت هوای پاک برای سلامت بشر بیست و نهم دی ماه به عنوان روز ملی هوای پاک در تقویم ایران نامگذاری شد روزی که پس از آن ایران شاهده کیفیت هوایی نامناسب تر از سال ۱۳۷۴ بود و تلاش ها برای بهبود آن نتایج چندان مثبتی به جای نگذاشته.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست پیرامون کیفیت هوای شهر های ایران در روز ملی هوای پاک گفت:
خوشبختانه در شهر تهران و ۷ کلانشهر کشور روند کاهش آلایندگی جریان دارد امسال تاکنون ۶ روز ناسالم را در شهر تهران داشتیم این در حالی است که سال قبل همین زمان ۹ روز ناسالم در شهر تهران را مشاهده می‌کردیم.
شکارچیان متخلف یک محیط بان را در ایران کشتند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.08.2018
شکارچیان متخلف یک محیط بان را در ایران کشتند
از سال ۱۳۷۴ تا کنون در این سطح به آلودگی هوا اهمیت نشان داده نشده بود، وزارت کشور جلسات بسیار خوبی را در این زمینه اجرا کرده است که خروجی این جلسات با حضور تمامی دستگاه‌ های مسئول شامل ۶۲ حکم بود که از لحاظ مالی، زمان و دستگاه‌ های متولی آن کاملا مشخص شده تا به صورت عملی شاهد کاهش آلایندگی در سراسر کشور باشیم.
امید است تا در سال‌ های آتی این شرایط ترمیم شود و در بازه زمانی مناسب با همتی که همه دستگاه‌ های اجرایی در دولت اعلام آمادگی کردند شاهد بهبود کیفیت هوا باشیم.
آقای دکتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور ایران به مناسبت روز ملی هوای پاک گفت:
محیط زیست اساس حیات است و بی توجهی و آن یک ظلم عامی و مربوط به آینده است.
ما در دولت مصمم هستیم تا گام های بلندی در زمینه هوای پاک برداشته شود تصمیمات خوبی در این زمینه اتخاذ شده اما زمانبر است و همتی کلی و جمعی نیاز دارد و آحاد مردم به جد باید مراقبت کنند.
مردم در این زمینه دو نقش اساسی دارند، یکی نقشی است که خود در رعایت موضوعات مرتبط با هوای پاک دارند و دیگری به عنوان ناظر هم بر حکومت و هم بر دستگاه‌های حاکمیتی و هم بر خود مردم است.
وی در ادامه افزود:
من عمیقا بر این باورم که نمی‌توان بر فعالیت محیط‌ بانان ارزش گذاری کرد در زمان جنگ جوانان ما جان خود را برای حفاظت قرار می دادند اما محدوده ای وجود داشت در حالی که اکنون تمام سطح کشور با موانع حیات در حال مبارزه است و خط مقدم مبارزه محیط‌بانان هستند، هنگامی که محیط بانی که برای حفاظت از حیات ایران تلاش می کند حکم اعدام می گیرد چگونه می توانیم انتظار داشته باشیم همکار او برای محیط‌ زیست جان فشانی کند و فعالانه عمل کند.
آقای دکتر مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران نیز بیان کرد:
در شهر تهران وضعیت آلودگی هوا حالت سکون داشته و از سه سال گذشته تاکنون تغییری در آن رخ نداده، در برخی از شهر ها مانند شهر شیراز در یک برهه زمانی مانند سال گذشته هوای ناسالم داشتیم اما در سال قبلتر و سال جاری هوای بسیار خوبی را در شیراز مشاهده می کنیم، اما در برخی از شهر ها مانند اراک و کرج روند آلودگی هوا رو به افزایش است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала