تحقیقات میزان اثربخشی اسپوتنیک وی و واکسن پی فایزر در برابر اومیکرون را نشان داد

اشتراک
داده‌ های قبلی قبلاً نشان می‌داد که واکسن اسپوتنیک وی در برابر نوع اومیکرون بسیار مؤثر است، با مطالعات همچنین به کاهش کمتر و کندتر سطح آنتی‌ بادی واکسن روسی در مقایسه با سایر واکسن‌ ها اشاره کرد.
به گزارش اسپوتنیک، اسپوتنیک وی تولید مرکز تحقیقات گامالیا روسیه برای اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی و دانشگاه پزشکی دولتی سچنوف مسکو، دو برابر موثرتر از واکسن فایزر در خنثی کردن اومیکرون است - این نکته کلیدی از آخرین تجزیه و تحلیل موسسه تجربی ایتالیایی National Institute for Infectious Diseases Lazzaro Spallanzani است.
محققان در یک مطالعه پیش چاپ مقایسه ای که توسط پورتال MedRxiv منتشر شد، واکسن اسپوتنیک وی روسیه را در برابر واکسن mRNA پی فایزر-بیواِن تِک قرار دادند. هدف بررسی اثربخشی دو واکسن کووید-۱۹ در برابر نوع اومیکرون بود.
این معاینه توسط ۱۲ دانشمند ایتالیایی در آزمایشگاهی در رم، با استفاده از نمونه‌ های سرم خون افراد واکسینه‌ شده با این تزریق‌ ها انجام شده است که سطوح مشابهی از آنتی‌ بادی‌ های IgG (ایمونوگلوبولین G) و فعالیت خنثی‌ کننده مشابهی در برابر نوع اولیه ویروس کرونای جدید ثبت شده در ووهان داشتند.
مشخص شد که در مقایسه با واکسن پی فایزر، اسپوتنیک وی ۲.۱ برابر بیشتر آنتی بادی های خنثی کننده علیه اومیکرون به طور کلی، و ۲.۶ برابر بیشتر آنتی بادی سه ماه پس از واکسیناسیون داشت.
وقتی صحبت از تجزیه و تحلیل عمیق مکانیسم‌ های حفاظتی می‌شود، محققان خاطرنشان کردند که اسپوتنیک وی نوع اومیکرون را خنثی می‌کند، زیرا به دلیل سطح بالای آنتی‌ بادی‌ ها، پاسخ ایمنی قوی‌ تری ایجاد می‌کند. هنگام بررسی سطح پایه آنتی بادی های IgG اختصاصی RBD (دامنه اتصال گیرنده)، محققان خاطرنشان کردند که در ۲۵ درصد بالای نمونه‌ های دارای بالاترین سطح IgG، ۱۰۰ درصد افراد واکسینه شده با اسپوتنیک وی این آنتی‌ بادی‌ها را داشتند، در حالیکه این میزان در گروه فایزر ۸۳.۳ درصد بود. در مجموع ۷۴.۲ درصد از نمونه‌ های سرم خون اسپوتنیک وی با موفقیت اومیکرون را در مقایسه با ۵۶.۹ درصد برای پی فایزر خنثی کردند.
در مورد دلایلی که اسپوتنیک وی چنین پاسخ عظیمی به اومیکرون نشان می دهد، عوامل متعددی مانند تولید طیف وسیع تری از آنتی بادی های خنثی کننده وجود دارد، در حالی که واکسن پی فایزر از پروتئین S به شکل تثبیت شده با پرولین استفاده می کند که در برابر قسمت های خاص هدف قرار می گیرد. از مولکول های آنتی ژن، که در مورد اومیکرون معمولاً توسط جهش های ویروس تغییر شکل می دهند.
فناوری تقویت اولیه هترولوگ اسپوتنیک وی نیز نقش مهمی ایفا می کند، واکسن روسی از دو ناقل آدنوویروس حامل مختلف استفاده می کند و پلت فرم ناقل آدنوویروس انسانی خود دارای مزیت دیگری در تقلید بهتر از عفونت است. انتشارات Spallanzani-Gamaleya MedRxiv از این رویکرد به عنوان مؤثرترین روش یاد می کند:

امروزه ضرورت واکسیناسیون تقویتی سوم آشکار است و موثرترین رویکرد، که قبلاً در چندین مطالعه نشان داده شده است، استفاده از واکسیناسیون تقویت کننده هترولوگ است که در واکسن های کووید-۱۹ توسط اسپوتنیک وی پیشگام شده است.

مطالعه مشترک ایتالیا و روسیه نیز یافته‌های قبلی مؤسسه گامالیا را تأیید می‌کند که توسط MedRxiv در دسامبر ۲۰۲۱ منتشر شد.
طبق این سند، اسپونیک وی دارای فعالیت خنثی کننده ویروس بالایی در برابر نوع اومیکرون است.
دوز تقویت کننده جهانی
گسترش گسترده نوع دلتا و به دنبال آن موج اومیکرون، منجر به جستجوی جهانی برای واکسن تقویت کننده کامل شده است. به گفته صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF)، پاسخ به شکل اسپوتنیک لایت ارائه می شود.
اسپوتنیک لایت یک واکسن تک دوزی است که بر اساس تیپ آدنوویروس انسانی ۲۶ (که به عنوان اولین جزء اسپوتنیک وی با دو دوز نیز استفاده می شود) است. وزارت بهداشت روسیه اسپوتنیک لایت را به عنوان تقویت کننده توصیه می کند که ۶ ماه پس از واکسیناسیون اولیه استفاده شود.
داده‌ های حاصل از مطالعات بالینی در آرژانتین و سایر کشورها و همچنین آزمایش‌ های داخلی، ایمنی و ایمنی‌ زایی بالای اسپوتنیک لایت را به‌ عنوان یک تزریق تقویت‌ کننده برای واکسن‌ های تولیدکنندگان دیگر نشان داده‌اند. اثربخشی آن به‌ عنوان تقویت‌ کننده تک‌ مولفه ای در برابر نوع بدنام دلتا برای سایر واکسن‌ ها، نزدیک به اثربخشی در برابر دلتا دو مولفه ای اسپوتنیک وی است: طبق گزارش صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه، بیش از ۸۳ درصد در برابر عفونت و ۹۴ درصد در برابر بستری شدن در بیمارستان مقاوم است.

بر اهمیت استفاده از اسپوتنیک لایت به عنوان یک تقویت کننده تاکید کرده است: پلت فرم ناقل آدنوویروس قبلاً کارایی بالایی در مبارزه با جهش‌ های کرونا ویروس نشان داده است. تقویت ترکیب و تطبیق با استفاده از اسپوتنیک لایت می‌تواند اثربخشی سایر واکسن‌ ها را افزایش دهد و مشارکت بین پلتفرم‌ های مختلف واکسن نقش کلیدی در پرتو چالش‌ های ایجاد شده توسط حضور همزمان انواع دلتا و اومیکرون دارد.

کریل دیمیتریف
مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه
اولین واکسن ثبت شده در جهان علیه کووید-۱۹
اسپوتنیک وی برای استفاده در ۷۱ کشور با جمعیت ۴ میلیارد نفر مجاز است و استرالیا آخرین کشوری است که واکسن روسی را به رسمیت می شناسد.
اسپوتنیک لایت در ۳۰ کشور مجاز است. هر دو واکسن با استفاده از یک فناوری شناخته شده ناقل آدنوویروس توسعه یافته اند که به عنوان یک تاریخچه ۳۰ ساله و یک سابقه ایمنی و کارایی ثابت شده است.
بر خلاف فناوری رقیب، پلت فرم ویروس آدنوویروس با عوارض جانبی جدی مانند پریکاردیت یا میوکاردیت همراه نبوده است. از دیگر مزایای کلیدی اسپوتنیک وی این است که می توان آن را در دمای ۲+ تا ۸+ درجه سانتیگراد نگه داشت.
(https://sputnikvaccine.com/about-vaccine/) که تحویل و نگهداری دسته ها را آسان تر می کند، در حالی که برخی از واکسن های رقیب به فریزرهای ویژه با دمای بسیار پایین نیاز دارند.
صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) صندوق سرمایه گذاری مستقل این کشور است که برای سرمایه گذاری مشترک سهام، عمدتاً در روسیه، در کنار سرمایه گذاران استراتژیک و مالی بین المللی تأسیس شده است. این صندوق مسئولیت تولید و توزیع بین‌المللی اسپوتنیک وی و اسپوتنیک لایت را بر عهده دارد.
نوع اومیکرون سارس-کوو-۲ در نوامبر ۲۰۲۱ شناسایی شد و به سرعت به نوع غالب ویروس کرونای جدید در سراسر جهان تبدیل شد. از ۱۲ ژانویه ۲۰۲۲، اومیکرون در ۱۵۰ کشور ثبت شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала