ادامه رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک و کارشناسی برای رفع تحریم‌ها علیه ایران در وین

© Photo / IRNAعلی باقری مذاکره کننده ارشد ایران
علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
اشتراک
رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک و کارشناسی در بیست‌وپنجمین روز از مذاکرات وین همچنان جریان دارد و علی باقری مذاکره کننده ارشد ایران برای ادامه گفت‌وگو با نمایندگان سه کشور اروپایی وارد هتل کوبورگ شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، جلسات در سطح کارشناسی نیز از صبح امروز در خصوص موضوعات مختلف آغاز شده است. این جلسات بر اساس توافقی برگزار می‌شود که در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام صورت گرفت و در جریان آن نمایندگان کشورهای شرکت کننده در گفت‌وگوها بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه تاکید کردند.
این درحالیست که تاکنون دو نشست کارشناسی در خصوص ترتیبات اجرایی توافق احتمالی نیز از ابتدای دور هشتم مذاکرات برگزار شده است. قریب به اتفاق هیات‌های مذاکره کننده اذعان دارند که در گفت‌وگوها پیشرفت‌هایی حاصل شده و مذاکرات رو به جلو جریان دارد.
نشست کمیسیون برجام با ایران در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
گزارش و تحلیل
گفتگوهای وین چه قدر برای شرکت کنندگان ارزش دارد؟
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه می‌گوید که بخشی از پرانتزها که موارد اختلاف در پیش‌نویس توافق محسوب می‌شود "پاکسازی شده و توافقات درباره ایده‌ها در حال تبدیل شدن به کلمات و جملات هستند."
وی تاکید کرد: آنچه باقی مانده موضوعات کلیدی است که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و واشنگتن باید تصمیمات خود را درباره مسائل باقیمانده و رفع تحریم ها اعلام کند.اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت ها بیفتند، می توان گفت با سرعت خوبی در حال حرکت به یک توافق قابل اتکا و پایدار هستیم.
این درحالیست که یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده اروپایی نیز پیشتر گفته بود مذاکرات به مرحله‌ای رسیده که " چطور می‌توانیم مسائلی که در اصول توافق شده را به کلمات تبدیل و در سند وارد کنیم."
وی خاطر نشان کرد که در مورد رفع تحریم ها و مسائل هسته‌ای، بسیاری از پرانتزها پاک شده و اکنون "به طور فزاینده ای روی ضمیمه سوم در مورد نحوه اجرا و توالی (توافق احتمالی) کار می کنیم."
بر اساس این گزارش مذاکرات درباره احیای اجرای برجام همچنان ادامه دارد و دورنمایی از پایان این دور در این مقطع دیده نمی‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала