کارزار آگاهی‌بخشی در مورد سندروم تکان دادن نوزادان در فرانسه +عکس، ویدئو

© Fotolia / Olegphotorکارزار آگاهی‌بخشی در مورد سندروم تکان دادن نوزادان در فرانسه +عکس، ویدئو
کارزار آگاهی‌بخشی در مورد سندروم تکان دادن نوزادان در فرانسه +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
اشتراک
عواقب تکان دادن نوزاد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری روی مغز نوزادان خواهد گذاشت.
به گزارش اسپوتنیک، متخصصان می‌گویند اگر عصبانی هستید بهتر است نوزاد خود را روی کمر بخوابانید و اتاق را ترک کنید. این کارهیچ خطری برای او نخواهد داشت در حالیکه خشم شما می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری روی مغز نوزاد دلبندتان داشته باشد. آسیب دیدن کودکان به‌دلیل سندروم تکان خوردن تنها مربوط به نوزادن نیست و می‌تواند تا ۵ ساله‌‌ها را هم شامل شود. استفاده از روش تکان دادن برای ساکت کردن نوزادی که گریه‌اش بند نمی‌آید "سوء رفتاری" توصیف شده است که می‌تواند به بهای جان نوزاد تمام شود.
دولت فرانسه ضمن هشدار درباره عواقب چنین عملی، کارزاری را از روز دوشنبه ۱۷ژانویه در راستای آگاه کردن و آموزش والدین به‌راه انداخته است. این اقدام خشونت‌آمیز به دست بزرگسالانی که از صدای گریه نوزاد کلافه شده‌اند می‌تواند موجب آسیب‌های جبران‌ناپذیری به مغز او شود. آسیب‌های جدی‌ای که حتی اگر به مرگ او منجر نشود آثار مشهودی روی توانایی‌های بصری، حرکتی و تفکری او می‌گذارد و موجب اختلال رفتاری و کلامی او خواهد شد. آمارها نشان می‌دهند که احتمال مرگ نوزاد بر اثر این تکان‌های شدید ۱۰ درصد و احتمال‌ آسیب دیدن او تا ۷۵ درصد است.
صدها کودک هر ساله قربانی این سندروم هستند. اغلب این سوء‌رفتار در ماه‌‌های دوم تا چهارم زندگی نوزاد و از سوی بزرگسالان خانواده وی یا پرستار کودک صورت می‌گیرد. طبق آمار سال ۲۰۱۷ در فرانسه هر نوزاد قربانی دست‌کم ۱۰ بار تکان خوردن را تجربه کرده است. تعداد قربانیان پسر بیشتر است. نظام قضایی فرانسه سندروم تکان دادن بچه را جرم‌ می‌داند و ارتکاب آن می‌تواند دستکم ۳ سال زندان را به‌دنبال داشته باشد.
دکتر ان لوران‌وانیه که این تحقیق زیر نظر او انجام شده می‌گوید تکان دادن یک ژست بسیار خشن است و کاملا با پرتاب کردن بچه در هوا به‌ قصد بازی کردن متفاوت است. بنابراین باید بین بازی و تعامل با کودک و از کوره در رفتن تمایز قائل شد. نوزاد یا کودکی که دچار آسیب‌های تکان‌دادن‌های پی درپی قرار گرفته ممکن است اشتهای همیشگی خود را نداشته باشد یا قادر به بلند کردن سر نشود. از دیگر علائم این سندروم می‌توان به مشکل تنفسی یا نگرفتن سینه مادر اشاره کرد که در صورت مشاهده باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد. بزرگسالانی که صبر خود را در برابر یک نوزاد از دست می‌دهند باید طلب کمک کنند و نباید از اینکه درباره نگرانی و نقطه ضعف خود با دیگران حرف می‌زنند ابایی داشته باشند. این محتوای محوری پیام این کارزار است که از طریق کانال یوتیوب آن و پلتفرم‌های بازپخش آن در شبکه ‌های اجتماعی و شبکه‌های بزرگ تلویزیونی در دسترس عموم قرار گرفته است.
کاربران عنوان می‌کنند همیشه بهترین، آسان‌ترین و در دسترس‌ترین وسیله برای آرام کردن یک کودک بی‌قرار تکان دادنش بوده و هست و اما حالا که با این کار مخالفت می‌کنند باید روش مطمئنی و راهکار مناسبی نیز برای آرام کردن کودک ارائه داده شود چراکه نمیشد با نگاه کردن و حرف زدن با نوزادان آنها را آرام کرد. برخی از کاربران عنوان می‌کنند سندرم نوزاد لرزان چندان مناسب این کارزار نیست و بهتر است عنوان دیگری گذاشته شود. این کاربران معتقدند سندرم نوزاد لرزانده شده یا تکان داده شده بیشتر مناسب است و به تکان‌هایی که روی پا می‌گذارند روی بچه را روی گهواره حرکت می‌دهند Shaken Baby Syndrome، یا بچه را از روی عصبانیت از قفسه سینه نگه می‌دارند و به شدت تکان می‌دهند و به شدت سرش را به شدت به عقب یا جلو حرکت می‌دهند باعث قطع نخاع یا صدمه‌های جدی به مغز نوزاد وارد می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала